کد خبر: ۲۱۵۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۶ - ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - 2018November 27
مغز انسان سه برابر بزرگتر از سایر نخستینیان از جمله میمون ها و شامپانزه ها است و میزان بسیار زیادتری سلول در خود دارد و در نتیجه قدرت پردازش انسان بسیار بیشتر شده است
شفا آنلاین>سلامت>   نتایج یک مطالعه نشان می دهد که مغز انسان <human brain>علاوه بر اینکه نسبت به سایر نخستینیان بزرگتر است، دارای تفاوت هایی اساسی با سایر گونه های نخستینیان بوده و نسبت به اسلاف خود متمایز است.

به گزارش شفا آنلاین:تیمی از پژوهشگران در مطالعات خود اقدام به بررسی تفاوت ها و شباهت های مغز انسان و سایر جانوران گروه نخستینیان پرداخته و نتایج به دست آمده از این مطالعات بر پایه تجزیه و تحلیل و مقایسه مغز انسان، شامپانزه و میمون ماکائو به دست آمده و نشان می دهد که اساس و ویژگی های مغزی انسان دارای مواردی منحصر به فرد از جمله وجود غشای بیرونی خاص و قابلیت تولید دوپامین است.

    مغز انسان سه برابر بزرگتر از سایر نخستینیان از جمله میمون ها و شامپانزه ها است و میزان بسیار زیادتری سلول در خود دارد و در نتیجه قدرت پردازش انسان بسیار بیشتر شده است. با این حال، تفاوت های کوچکی بین این گونه ها در نحوه عملکرد سلول های فردی و ارتباطات وجود دارد.

پژوهشگران همچنین در این مطالعات دریافتند یک ژن به نام TH که در تولید دوپامین دخالت داشته و در مغز به عنوان انتقال دهنده عصبی شناخته شده مسئول رفتار مبتنی بر پاداش بوده و  به میزان زیاد در بخش های نئوکورتکس (neocortex)  و striatum  انسان وجود دارد. مطالعات انجام شده نشان می دهد  بالعکس انسان این ژن در  نئوکورتکس شامپانزه ها دیده نمی شود.

آندره ام. ام سوزا (Andre M.M. Sousa) پژوهشگر دوره پسادکترای دانشگاه یاله در این رابطه اعلام کرد: « احتمالا تجلی این ژن در نئوکورتکس مغز اجداد انسان ناپدید شده و سپس دوباره در انسان های نخستین ظاهر شده است. مغز ما سه برابر بزرگتر از سایر نخستینیان از جمله میمون ها و شامپانزه ها است و میزان بسیار زیادتری سلول در خود دارد و در نتیجه قدرت پردازش انسان بسیار بیشتر شده است. با این حال، تفاوت های کوچکی بین این گونه ها در نحوه عملکرد سلول های فردی و ارتباطات وجود دارد.»

گفتنی است علی رغم وجود تفاوت در اندازه مغز، شباهت های زیادی بین مغز انسان و نخستینیان وجود دارد که از آن جمله می توان به تجلی تاثیرات ژنتیکی در قشر کورتکس پیشانی اشاره کرد که مسئول شناخت اجتماعی، بروز رفتار پیچیده و تصمیم گیری است. البته برخی یافته های دانشمندان نیز نشان می دهد که  تجلی بیش از حد ژن MET موجب بروز اختلالاتی از جمله اوتیسم خواهد شد. این تجلی در انسان در مقایسه با مغز نخستینیان یافته شده و علاوه بر آن  تفاوت های متمایزی نیز در ناحیه مغز انسان و نخستینیان دیده می شود. این تفاوت ها حتی در بخش مخچه که یکی از قدیمی ترین بخش های تکامل یافته مغز است نیز وجود دارد البته باید بر این موضوع نیز تاکید کرد که شباهت هایی نیز در بین گونه های مختلف این گروه دیده می شود.

از سوی دیگر در این مطالعات مشخص شد که ژن ZP2 فقط در مغز انسان فعال است که این مساله موجب شگفتی دانشمندان شده است زیرا این ژن به فرایند انتخاب اسپرم توسط تخمک انسانی نیز مرتبط است. thehealthsite

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: