کد خبر: ۲۱۴۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - 2018November 23
یبوست یکی دیگر از نشانه‌های دل درد کودک است و عموما برای کودکانی رخ می‌دهد که به تازگی شروع به خوردن غذای جامد کرده‌اند. اگر کودک شما در مرحله دفع مشکل دارد و اذیت می‌شود، یا اینکه بیش از سه روز است که دفع نداشته، ممکن است دچار یبوست باشد.

شفاآنلاین>سلامت>دل درد کودک یکی از موارد شایع در بیماری کودکان و یک مسئله طبیعی و عمومی است.

به گزارش شفاآنلاین، کودکانی که تازه به دنیا آمده‌اند عموما با این مشکل مواجه خواهند شد. از آنجایی که کودک نمی‌تواند درد را مشخص و درمان کند، منجر به گریه شدید کودک خواهد شد. مشخص کردن دلیل دل درد کودک کار آسانی نخواهد بود. این درد می‌تواند به خاطر مشکلات مختلفی به وجود آید. در این مقاله از  کودکت لیستی از عوامل دل درد<Stomach ache> کودک و همچنین نشانه‌های آن را مشخص کرده‌ایم.
 
نشانه‌ های عمومی دل درد کودک

همانطور که مشخص است خود کودک نمی‌تواند محل درد و مشکل را مشخص کند. پس باید به دنبال یک سری نشانه خاص باشید. برخی از نشانه‌های دل درد از این قرار است:

    -غرغرو و بداخلاق‌تر بودن از همیشه
    -گریه به میزان غیرمعمول
    -اسهال
    -استفراغ
    -سخت شدن و ناراحتی عضلات
    -مشکل و نامنظمی خواب
    -تغییر عادت غذایی و غذا نخوردن به صورت معمول

دلایل و درمان دل درد کودک

اما چاره چیست؟ خب اگر چنین نشانه‌هایی را از کودک خود مشاهده کردید، احتمال کودک شما با یک دل درد و مشکل در شکم خود مواجه است. حال باید به جزئیات بیشتری دقت کنیم و سعی کنیم که مشکل کودک را حل کنیم. در ادامه به چند مشکل که منجر به دل درد کودک می‌شوند اشاره خواهیم کرد.
 
قولنج نوزاد

قولنج نوزاد چیست؟

در برخی موارد ممکن است کودک شما دارای قولنج باشد.این مشکل برای کودکانی که ۲ یا ۳ هفته از تولدشان گذشته رخ می‌دهد و تا ۴ یا ۵ ماهگی ممکن است ادامه پیدا کند. در گذشته بر این باور بودند که قولنج بر اساس مشکلاتی در گاز معده رخ می‌دهد. با این حال اگر کودک شما روزی بیشتر از ۲ ساعت و حدودا بیشتر از ۳ روز در هفته گریه می‌کند، دچار کولیک یا قولنج شده است.

 دلایل قولنج نوزاد چیست؟

دلیل قولنج نوزاد مشخص و معلوم نیست. همانطور که گفتیم در گذشته باور بر این بود که گاز تاثیرگذار است. شاید باد معده یا هضم نشدن غذا تاثیرگذار باشد. برخی دیگر هم می‌گویند که شاید کودک نسبت به مواد درون شیر مادر حساس است. به هر حال دلیل بروز این عارضه به صورت کاملا مشخص نیست.

 علائم

اگر مشاهده می‌کنید که کودک تلاش می‌کند بدن خود را کش بیاورد یا اینکه زانوهایش را جمع می‌کند، احتمالا دچار قولنج است. عظلات شکم سفت و جمع خواهند شد.

 درمان قولنج نوزاد چیست؟

حمام گرم، قرار دادن کمپرس گرم روی شکم و جمع و خم کردن زانو از جمله کارهایی است که به از بین رفتن درد و خالی شدن گاز کمک خواهد کرد. هیچ دارویی برای درمان قولنچ وجود ندارد. اگر حس می‌کنید این مشکل خیلی جدی است، حتما از دکتر مشورت بگیرید. چای رازیانه، چای ریحان و چای نعنای تند، جزو درمان‌های خانگی برای دل درد کودک است.

این مواد کاملا طبیعی، خاصیت ضداسپاسم و ضدنفخ دارند و برای مشکل باد و گاز مناسب است. البته اگر قرار است یکی از این چای‌ها را به کودک خود بدهید، حتما با مشاور پزشکی یا دکتر مشورت کنید. دکتر به شما کمک می‌کند و پیشنهاد می‌دهد که چه مقدار چای مصرف کنید.
 
یبوست

یبوست نوزاد چیست؟

یبوست یکی دیگر از نشانه‌های دل درد کودک است و  عموما برای کودکانی رخ می‌دهد که به تازگی شروع به خوردن غذای جامد کرده‌اند. اگر کودک شما در مرحله دفع مشکل دارد و اذیت می‌شود، یا اینکه بیش از سه روز است که دفع نداشته، ممکن است دچار یبوست باشد.

دلایل یبوست نوزاد چیست؟

ممکن است که کودک به شیر شما آلرژی داشته باشد. کمبود فیبر در وعده غذایی هم تاثیرگذار است. سیستم دفع ممکن است دچار مشکل باشد و همچنین کمبود آب مصرفی هم باعث یبوست خواهد شد.

علائم

اگر کودک شما دچار یبوست است، مدفوع او خشک و سفت خواهد بود. همچنین در لحظه دفع توجه کنید که کودک زیر فشار است یا خیر. اگر مدفوع تغییر رنگ داده و تبدیل به سیاه یا قرمز شده جای نگرانی وجود دارد و شاید یبوست بیش از حد پیش رفته است.

 درمان یبوست نوزاد چیست؟

 اگر نوزاد شما شروع به خوردن غذای جامد کرده، غذایی را به او بدهید که هضم و دفع آسانی داشته باشد. گلابی، آلو، بلغور جو و نخود همگی غذاهایی مناسب هستند. تمرین خیلی سبک هم می‌تواند به یبوست و دل درد کودک کمک کند. کودک را به پشت بخوابانید و پاهای او را در حالت دوچرخه حرکت دهید. در صورت صلاحدید دکتر می‌توانید از گلیسیرین برای راحت‌تر کردن دفع هم استفاده کنید.

ریفلاکس

ریفلاکس نوزاد چیست؟

اگر راه ارتباطی مری و معده<Stomach> فعالیت درست و کاملی نداشته باشد، نوزاد دچار ریفلاکس خواهد شد. ریفلاکس هم عموما بین نوزادها رخ می‌دهد و پس از مدتی رفع خواهد شد. زمانی ریفلاکس به وجود می‌آید که غذای داخل معده کودک بالا بیاید.

دلایل ریفلاکس نوزاد چیست؟

بروز ریفلاکس و تاثیر آن بر دل درد کودک می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اصلی‌ترین دلیل حضور عضله مری نابالغ است. این عضله‌ای است که غذا را از مری به سوی معده هدایت خواهد کرد. کامل نشدن و نابالغ بودن این عضله، باعث باز شده آن و بالا آمدن غذا خواهد شد.

علائم

علائم ریفلاکس در کودکان شامل بسته شدن دهان، بستگی گلو، سرفه، خس خس نفس و تف کردن غذا می‌شود. ریفلاکس دردناک است و به همین خاطر ممکن است کودک شما در حین و بعد از غذاخوردن گریه کند.

درمان ریفلاکس نوزاد چیست؟

غذا خوردن مداوم می‌تواند کمک کند. همچنین می‌توانید سر کودک را کم بالاتر بیاورید و برای اینکار بعد از هر بار غذاخوردن زیر سر او یک بالش قرار دهید. اگر به دکتر مراجعه کنید، احتمالا دکتر به شما دارویی برای کاهش اسید معده را تجویز خواهد کرد. با کاهش اسید معده، درد و احتمال بالا آوردن غذا کم خواهد شد.

اسهال

اسهال نوزاد چیست؟

اسهال موجب دفع آبکی خواهد شد. این چنین دفعی باعث خواهد شد که آب بدن فرزند شما به شدت کم شود.

دلایل اسهال نوزاد چیست؟

اسهال عموما زمان رخ خواهد داد که یک ویروس به نام روتاویروس با کودک شما تماس برقرار می‌کند. یک سری باکتری مانند کامپیلوباکتر، سالمونلا و اسچریچیا هم باعث اسهال خواهند شد. حضور انگل در سیستم بدنی کودک و غذای فاسد هم باعث بروز اسهال خواهد شد.

علائم

علائم اسهال مشخص است و همه ما آن را حداقل یک بار تجربه کرده‌ایم. اگر دفع کودک شما آبکی بود او دچار اسهال است. همچنین ناراحتی و تب هم از دیگر علائم این مشکل مربوط به دل درد کودک است.

درمان اسهال نوزاد چیست؟

از آنجایی که اسهال موجب کم شدن آب بدن خواهد شد، جذب مایعات مانند آب و شیر مادر بسیار برای کودک مهم است. پیشنهاد می‌کنیم که حتما با یک دکتر در این باره صحبت کنید و ممکن است که دکتر نسخه‌های مختلفی را برای شما تجویز کند. همچنین اگر اسهال در زمانی رخ می‌دهد که کودک شما غذای کامل و سالم می‌خورد، مراقب غذای او باشید. غذایی را به کودک بدهید که حتما سالم و سبک است.
 
درهم‌روی روده

درهم‌روی روده چیست؟

این مشکل، یک مشکل نادر است که باعث دل درد کودک خواهد شد. کودکانی که بین ۸ تا ۱۴ ماه دارند، به صورت نادر با این مشکل روبرو می‌شوند. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که یک بخش از روده، داخل بخش دیگر می‌لغزد و مسیر روده را مسدود خواهد کرد. این انسداد روده باعث ایجاد درد می‌شود. همچنین باعث می‌شود که مسیر حرکت خون و دیگر مایعات بسته شود.

دلایل درهم‌روی روده چیست؟

مشخص نیست که کودکان به چه دلیلی به درهم‌روی روده مبتلا می‌شوند. در بزرگسالان عموما این مسئله به خاطر حضور یک تومور است، اما در کودکان مشخص نیست.

علائم

اگر کودک شما مدام پاهای خود را به سمت معده خود می‌کشد، به صورت مرتب استفراغ می‌کند و همچنین دفعی خونین و سیاه دارد، ممکن است دچار درهم‌روی روده شده باشد.

درمان درهم‌روی روده چیست؟

اگر حس می‌کنید چنین مشکلی باعث دل درد کودک شما شده، بهتر است که با یک پزشک مشورت کنید. دکتر در صورت لزوم از شما می‌خواهد که یک تصویر ایکس‌ری تهیه کنید و سپس قدم‌های درمان را طی خواهد کرد.

نارسایی لاکتوز موقتی

نارسایی لاکتوز چیست؟

بدن شما ممکن است تحمل لاکتوز را نداشته باشد. در چنین شرایطی، بدن شما آنزیم لاکتاز را تولید نخواهد کرد. این آنزیم شکر حاضر در شیر و دیگر لبنیات را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اگر این آنزیم نباشد، کار هضم این مواد سخت خواهد بود.

دلایل نارسایی لاکتوز چیست؟

کودکانی که مشکلات گوارشی مانند مشکل معده و اسهال دارند دچار نارسایی لاکتوز می‌شوند. این بیماری‌های گوارشی باعث می‌شود که به داخل دستگاه گوارش صدمه برسد و در نتیجه با نارسایی لاکتوز مواجه شوند.
علائم
نشانه‌های این بیماری ساده هستند. اسهال، دل درد، نفخ و باد معده همگی از علائم نارسایی لاکتوز هستند.

درمان نارسایی لاکتوز چیست؟

به مدت چند روز به کودک خود هیچ نوع لبنیاتی ندهید، احتمالا پس از چند روز مشکل او حل خواهد شد و می‌تواند دوباره لبنیات مصرف کند.
 
بیماری حرکت

بیماری حرکت چیست؟

بیماری حرکت هم احتمالا دستی در دل درد کودک خواهد داشت. اگر کودک شما در طول سفر با ماشین حال بدی دارد، احتمالا به خاطر بیماری حرکت و سفر است. این بیماری عموما باعث بروز مشکلاتی در معده کودکان می‌شود. کودکانی که زیر دو سال دارند عموما با این بیماری مواجه نمی‌شوند.

دلایل بیماری حرکت چیست؟

کودک در سفر و داخل ماشین، یک چیز را می‌بیند و یک چیز را با اجزای مختلف بدن خود حس می‌‌کند. هنگامی که بین این دو ارتباطی نباشد، کودک دچار بیماری حرکت خواهد شد.

علائم

دل درد کودک و حالت تهوع از علائم اصلی این بیماری است. حس تهوع باعث می‌شود که کودک بزاق دهان بیشتری را تولید کند. ممکن است رنگ صورت کودک شما هم بپرد و سفید شود.

درمان بیماری حرکت چیست؟

در طی سفر خود یک سری استراحت و توقف داشته باشید. همچنین برنامه‌ریزی خود را به گونه‌ای انجام دهید که سفر شما میان چرت‌های کودک باشد. مطمئنا شوید که ماشین آغشته به بوی ادکلن یا گل نیست. هوای تازه هم یکی از مهم‌ترین نکات در مقابله با این بیماری است.
 
آپاندیس

آپاندیس چیست؟

آپاندیس در قسمت راست و پایینی شکم قرار دارد و اگر بسته شود باعث می‌شود که این عضو باد کرده و درد کند. این التهاب به صورت خیلی نادر در کودکان رخ می‌دهد و باعث دل درد کودک می‌شود.

دلایل آپاندیس چیست؟

ممکن است به دلیل دفع سخت یا دلایل دیگر باکتری در آپاندیس گیر کند و قسمت باز این عضو بسته شود. به همین خاطر این عضو ملتهب خواهد شد. در نتیجه این التهاب شاهد باد کردن، فشار و درد شدید و تند خواهید بود.

علائم

دل درد کودک و آپاندیس بسته شده باعث می‌شود که کودک به صورت مداوم گریه کند. تب، استفراغ و گاهی اوقات اسهال از دیگر علائم این مشکل است.

درمان آپاندیس چیست؟

تنها را برای درمان آپاندیس، جراحی و جدا کردن این عضو است. اگر این جراحی صورت نگیرد، آپاندیس می‌ترکد. البته درصدی کمی از جهان دچار آپاندیس می‌شوند و به همین خاطر عموما این مشکل برای کودکان رخ نمی‌دهد پس جای نگرانی نیست.
 
فتق اطفال

فتق اطفال چیست؟

از دیگر دلایل دل درد کودک فتق اطفال است. اگر یک عضو کوچک یا بزرگ درون محدوده شکم شما خارج از محدوده خود باشید، این خروج باعث ناراحتی و عفونت خواهد شد. دو نوع فتق ممکن است برای کودکان به وجود بیاید. فتق کشاله ران و فتق ناف از انواع فتق کودکان است. در هر دو حالت اعضای بدن وارد کانال‌های اشتباه خواهند داشت و باعث باد کردن و ایجاد دل درد کودک خواهد شد.

دلایل فتق اطفال چیست؟

عضلات شکمی ضعیف دلیل اصلی فتق هستند. در کودکان پسر، اگر مجرای کشاله ران به درستی بسته نشده باشد، یک بخش از روده به این مجرا حرکت خواهد کرد.

علائم

علائم فتق اطفال عموما شکم کامل گرد، استفراغ، درد و تب است.

درمان فتق اطفال چیست؟

اگر کودک دچار چنین مشکلی شده باشد، بهترین راه جراحی است. فتق ممکن است به صورت خود به خود هم بسته شود، اما دردی که ایجاد می‌کند نیازمند دخالت پزشکی است.
 
عفونت ادراری

عفونت ادراری چیست؟

عفونت ادراری ممکن است در ۱۲ ماه ابتدا زندگی رخ دهد. این عفونت باعق ایجاد دل درد کودک می‌شود. عفونت باکتریایی در هر نقطه از دستگاه تناسلی باعث ایجاد این نوع عفونت خواهد شد.

دلایل عفونت ادراری چیست؟

اگر یک باکتری یا عفونت خارجی وارد مجرای ادرار یا مثانه شود، شاهد این عفونت خواهیم بود. بروز این عفونت ربطی به رعایت بهداشت ندارد.

علائم

تب، گریه کردن هنگام ادرار و بوی عجیب در ادرار کودک گویای این عفونت است.

درمان عفونت ادراری چیست؟

برای درمان این عفونت می‌توان از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد. از یک دکتر مشورت بگیرید و یک نسخه مناسب را تهیه کنید که مناسب سن کودک باشد. باید از کل آنتی‌بیوتیک‌ها به درستی و سر زمان استفاده کنید تا بهبود حاصل شود.

دل درد کودک دلایل مختلف و فراوانی می‌تواند داشته باشد. اما عموما این درد به خاطر یک مشکل پزشکی خاص و نادر نیست. بسیاری از این مشکلات را می‌توانید در خانه و به راحتی درمان کنید. توصیه دکتر می‌توان به کمک شما بیاید و همچنین به شما کمک خواهد کرد که دلیل دل درد کودک را بهتر تشخیص دهید.کودکت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: