کد خبر: ۲۱۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 05
شفا آنلاین-مشاوروزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور مامایی اعلام کرد: طرح ساماندهی زایمان طبیعی در مراکز درمانی کشور اجرا می شود که بر اساس آن در همه بیمارستان ها باید یک مامای عضو هیات علمی مقیم حضور داشته باشد.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر فاطمه زعفرانی روز دوشنبه در همایش روز جهانی ماما افزود: بر اساس این طرح باید پستی در بیمارستان های درمانی و آموزشی ایجاد شود و ماماها مسئول زایمان طبیعی باشند.

وی خاطرنشان کرد:همچنین آموزش زایمان طبیعی به انترن و رزیدنت ها توسط ماما انجام شود و در این طرح تصویب رشته دکترای مامایی پیش بینی شده است.

مشاور وزیر بهداشت تصریح کرد: از ابتدای ورود زنان باردار به مراکز درمانی از اورژانس تا زایمان ، تمام خدمات باید توسط ماما مدیریت شود و فقط در شرایط پرخطر زنان باردار به بخش های تخصصی منتقل می شوند.

زعفرانی در ادامه به سند ارتقای خدمات مامایی اشاره کرد و گفت: این سند قرار است بازنگری و اصلاح شود و اگر به تصویب نهایی برسد، بسیاری از مشکلات جامعه مامایی کشور حل خواهد شد.

وی ادامه داد: مامایی جزو مشاغل زیان آور بوده و تلاش داریم این مساله را محقق کنیم که در این زمینه نیز کارهای کارشناسی آن انجام شده است.

مشاور وزیر بهداشت افزود: معاونت توسعه ریاست جمهوری و وزارت بهداشت پیگیر قرار گرفتن شغل مامایی جزو مشاغل سخت هستند.

وی یادآور شد: در حال حاضر 50 هزار ماما در کشور مشغول خدمت رسانی هستند و زمینه کار برای آنان در برنامه پزشک خانواده شهری نیز فراهم است.

مشاور وزیر در امور مامایی گفت: همه عواملی که در یک اجتماع بر تولید مثل تاثیرگذارند با مامایی ارتباط دارد؛ مامایی یک حرفه چندپیشه است که در عرصه های مختلف درمانی و پژوهشی مانند بهداشت باروری، پیشگیری و تنظیم خانواده خدمت رسانی می کند.

زعفرانی افزود: امروز ماماها تاثیر بسزایی در به ثمر رسیدن سیاست نظام در افزایش فرزندآوری دارند؛ ماماها همانطور که در عرصه کم کردن فرزندآوری موثر بودند در افزایش آن نیز موفق خواهند بود.

وی به واحدهای تسهیلات زایمانی در روستاها و مناطق کم برخوردار اشاره کرد و گفت: شاغلان در این واحدها به تنهایی کار یک زایشگاه را انجام می دهند و امسال حتی یک مرگ مادری در این واحدها را نداشتیم.

مشاور وزیر در امور مامایی خاطرنشان کرد: نقش موثر حتی در مراحل قبل از تصمیم به بارداری زنان موثر است؛ مراقبت از نوزاد سالم و احیای نوزاد نارس از دیگر وظایف ماماها به شمار می رود.

زعفرانی با بیان اینکه طی سه سال اخیر وزارت بهداشت، اقدامات موثری را در حوزه مامایی انجام داده، تصریح کرد، شرایط کنونی جامعه مامایی بویژه در حوزه آموزش، در شان ماماها نیست.

وی گفت: مهمترین اقدام وزارت بهداشت در حوزه مامایی، احیای منزلت حرفه ای و جایگاه ارزشی مامایی بوده است. بطور مثال طی این سال ها اقداماتی مانند حضور ماماها در مدیریت دانشگاه های علوم پزشکی و تعیین تعرفه زایمان ها صورت گرفته است با این وجود در این حوزه باید اقدامات جدی تری صورت گیرد.

مشاور وزیر در امور مامایی با اشاره به تلاش ها برای استقلال حرفه مامایی، افزود: بزوی جداسازی دانشکده های مامایی از دانشکده های پرستاری محقق می شود.

زعفرانی گفت: همچنین لازم است سازمان های بیمه گر با ماماها به صورت مستقل قرارداد داشته باشند که این مساله صرفا به وزارت بهداشت مربوط نمی شود بلکه سازمان های بیمه های تامین اجتماعی نیز باید مشارکت کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: