کد خبر: ۲۱۴۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۶ - ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 20
امروزحدود 120هزاربیمارکلیوی (دچارنارسایی حاد کلیه، دیالیزی و پیوندی) درکشورداریم و درحال حاضر روزانه حدود 16 هزاربیمار درکشور زیردستگاه تحت دیالیز قرارمی گیرند به طورکلی بیش از 32 هزار 500 بیمار دیالیزی درسطح کشوروجود دارند
شفاآنلاین>سلامت>اگردر زمان طلایی، پیوند از فرد دچارمرگ مغزی صوت بگیرد به طور حتم میزان بیماران فوتی در انتظار پیوند کاهش می یابد.

به گزارش شفاآنلاین و به نقل از روابط عمومی انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران ، داریوش آرمان مدیرعامل انجمن با حضور در برنامه مجله اطلاع رسانی رصد ازشبکه قرآن به مناسبت هفته حمایت از بیماران کلیوی<Kidney patients> گفت:  با توجه به اینکه 23 تا 30 آبان ماه به عنوان هفته حمایت از بیمارن کلیوی نامگذاری شده است دراین هفته انجمن با همراهی رسانه های مختلف اقداماتی را جهت آموزش های پیشگیرانه ابتلابه بیماری های کلیوی صورت می دهد زیرا یکی از سیاست های کلی انجمن تلاش جهت حفظ سلامت جسم و روح افراد درجامعه است.

وی ادامه داد: امروزحدود 120هزاربیمارکلیوی (دچارنارسایی حاد کلیه، دیالیزی و پیوندی) درکشورداریم و درحال حاضر روزانه حدود 16 هزاربیمار درکشور زیردستگاه تحت دیالیز قرارمی گیرند به طورکلی بیش از 32 هزار 500 بیمار دیالیزی درسطح کشوروجود دارند.

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت ازبیماران کلیوی ایران افزود: خوشبختانه از حدود 25 سال پیش تاکنون بیماران کلیوی برای پیوند مجبوربه اعزام به خارج از کشور نیستند واین یکی ازدستاوردهای بزرگ برای کشوراست که این امکان و توان را داریم که در داخل کشور بیماران کلیوی را تحت پیوند قراردهیم.

آرمان افزود: سالانه حدود 2 هزار و 500 پیوند کلیه درکشورانجام می شود که ازاین میزان حدود60 درصد ازاهداء کنندگان دچارمرگ مغزی<Brain death> و40درصد بقیه ازاهداء کنندگان زنده است .
وی گفت : متاسفانه برمبنای آمارهای وزارت بهداشت وانجمن روزانه حدود 8  تا 10 بیماران نیازمند پیوند در روی تخت های بیمارستان ها جان خود را ازدست می دهند که برای نجات آنها باید سیاست هایی اتخاذ شود.

وی اظهارداشت: حدود 16 هزارمرگ مغزی سالانه درکشورثبت می شود که ازاین میزان حدود 8 هزار نفرامکان برداشت عضو آنها وجود دارد اما متاسفانه کمترازهزارمورد مردم اجازه برداشت عضو می دهند.

مدیرعامل انجمن حمایت ازبیماران کلیوی ایران با اشاره به اینکه امروزه دربسیاری ازکشورهای پیشرفته دنیا زمان اهداء عضو ازمرگ مغزی به کمتراز 5 دقیقه رسیده است ، افزود: متاسفانه این زمان در کشور ما حدود 90 ساعت است و این میزان به این معناست که اگرامروز خانواده ای راضی شود که عضو بیمارمرگ مغزی خود را اهداء کند زمان زیادی هدرمیروند که این زمان همان طلایی است.

آرمان با تشکرازسازمان لیگ فوتبال کشوربیان کرد : با همکاری سازمان لیگ25  کودک بیماردیالیزی با شعاراهداء کلیه ، اهداء زندگی را برای بازی پرسپولیس و پیکان به مجموعه ورزشی آزادی بردیم وبسیارسپاسگزاریم ازمسئولان استادیوم آزادی و فوتبالیست هایی که با روی گشاده این کودکان را پذیرفتند.

وی گفت: هدف ازاین اقدام فرهنگ سازی اهداء عضو درکشوربوده است تا با این اقدام افراد کمتری روی تخت های بیمارستان جان خود را به دلیل کمبود عضوازدست دهند.

آرمان دررابطه با آزمایش  HLA typing نیز اظهار داشت: با بهره گیری از این آزمایش بهترین دهنده عضو به بهترین دریافت کننده معرفی می شود و این امر باعث  می شود که بسیاری از بیماران که تحت پیوند قرار می گیرد کمتر دچار پس زدگی شوند و کیفیت عمل پیوند 2 تا 3 برابرشود.

کیومرث پاده بان مدیراجرایی انجمن نیز دراین گفتگوی تلویزیونی گفت : به طورمعمول بیماری های نارسایی مزمن کلیوی منجر به دیالیز می شودکه این نارسایی مزمن کلیوی بیشتراوقات به دلیل وجود فشاروقند خون بالا رخ می دهد .

وی با اشاره به اینکه در کشورحدود 120هزاربیمار کلیوی وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه این آماربسیارنگران کننده بوده و این بیماری درحال شیوع است و می طلبد که دولت و مسئولان امردرزمینه پیشگیری ما راهمراهی کنند.

مدیراجرایی انجمن در خصوص کارت اهداء عضو گفت: درحال حاضرانجمن بیماران کلیوی این آمادگی را داردکه فردی که تمایل به اهداء عضو خود درصورت بروزمرگ مغزی درآینده را دارد با صدور کارت اهداء در فهرست اهداء کنندگان و خیرین خود قرار دهد.

پاده بان افزود: تاکنون حدود 20 هزار کارت صادر شده و درسایت انجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران نیزمراحل ثبت متقاضیان کارت وجود دارد و هر فردی که تمایل به این اقدام داشته باشد میتواند با مراجعه به دفاتر انجمن و یا سایت سازمان اهداء عضو و وزارت بهداشت نسبت به دریافت کارت اهداء عضواقدام کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: