کد خبر: ۲۱۴۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 18
جراحت‌های کراتوز اکتینیک، لکه‌های پوستی به رنگ قهوه‌ای هستند که به دلیل سال‌ها زیر نور خورشید ماندن، تولید می‌شوند و انواع متفاوتی دارند
شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه تامپره در فنلاند، نوعی کرم درمان آفتاب‌ سوختگی ساخته‌اند که برای اثر کردن به نور خورشید نیاز دارد و می‌تواند در مدت زمان یک هفته، تمام نقاط آفتاب‌سوخته پوست را درمان کند. این نقاط آفتاب‌سوخته پوست چنانچه بدون درمان باقی بمانند، ممکن است فرد را در معرض سرطان پوست قرار دهند.


به گزارش شفا آنلاین:محققان نام کرم جدید خود را آمیلوز (Ameluz) گذاشته‌اند و آن می‌تواند نقاط آفتاب‌سوخته پوست را بدون درد درمان کند. این جراحت‌های پوستی معمولا فرد را در معرض سرطان پوست قرار می‌دهند.

روش درمان فعلی جراحت‌های ناشی از آفتاب‌سوختگی که به کراتوز اکتینیک (actinic keratosis) معروف‌اند، انجماد این نقاط به وسیله نیتروژن مایع و جدا کردن آنها از پوست است. اما این روش سرمادرمانی، کمی دردناک است و روند درمان چند هفته طول می‌کشد. در این مدت بخش‌های صدمه‌ دیده پوست، تبدیل به تاول شده و در نهایت می‌ریزند.

جراحت‌های کراتوز اکتینیک، لکه‌های پوستی به رنگ قهوه‌ای هستند که به دلیل سال‌ها زیر نور خورشید ماندن، تولید می‌شوند و انواع متفاوتی دارند. بنابر آمار رسمی بریتانیا، حدود یک چهارم مردم این کشور و البته آمریکا و استرالیا، به این جراحت‌های پوستی مبتلا هستند.


کرم جدید آمیلوز بر پایه اسید آمینولوولینیک ( aminolevulinic acid) تولید شده است و می‌تواند این لکه‌های پوستی را بدون درد درمان کند. این کرم با استفاده از نور خورشید کار می‌کند. وقتی اشعه‌های ماوراء‌بنفش نور خورشید به کرم برخورد می‌کنند، واکنش نشان داده و ماده شیمیایی  پروتوپرفیرین IX، تولید می‌کنند که این ماده شیمیایی مولکول‌های اکسیژن واکنشی آزاد می‌کند. در نتیجه سلول‌های موجود در نقاط آفتاب‌سوخته پوست، از بین رفته و پوست صدمه دیده می‌ریزد. بیماران هنگام استفاده از این کرم باید به مدت ۲ ساعت زیر نور خورشید بنشینند تا کرم روی جراحت‌های پوست، اثر کند.

محققان کرم ساخت خود را در دو تحقیق جداگانه روی ۷۰ نفر آزمایش کردند و از آن نتیجه مثبت گرفتند.

 محققان فنلاندی امیدوارند خیلی زود این کرم را به تولید انبوه رسانده و بسیاری از جراحت‌های پوستی ناشی از آفتاب‌سوختگی را درمان کنند و از خطر سرطانی شدن آنها بکاهند.دیلی‌میل،
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار