کد خبر: ۲۱۴۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۶ - ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 12
با افتتاح 83 مرکز جامع خدمات بیماران خاص ،از این پس مشمولان بیماری های خاص خدمات ویژه دریافت می کنند
شفاآنلاین> اجتماعی> با افتتاح  83 مرکز جامع خدمات بیماران خاص ،از این پس مشمولان بیماری های خاص خدمات ویژه دریافت می کنند.

به گزارش شفاآنلاین، آیین افتتاح همزمان شبکه مراکز جامع خدمات بیماران خاص در کلینیک شفاء انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران  که با هدف بهبود کیفیت زندگی بیماران خاص، کنترل و نظارت بهینه بر تجویز و مصرف دارو در گروههای هدف ،به روز رسانی برنامه های درمانی برای اجرای دستوالعمل ها و پروتکل های درمان الباقی، تمرکز در توزیع داروهای خاص در مراکز جامع، ارائه مراقب چند وجهی برای بیماران خاص (معاینات بالینی ،تزریقات ، فعالیت های توانبخشی، ارائه دارو، فیزیوتراپی ،دندان پزشکی) برگزار شد.

در این مراسم دکترسید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ارتباط ویدئو کنفرانس با کلیه مراکز در سراسر کشور گفت: امروز از 83 مرکز در 59 دانشگاه بهره برداری شده است که این مراکز ویژه بیماران خاص خواهند بود و به صورت یک شبکه ،خدماتی رابه مبتلایان به این بیمار ها ارائه خواهند کرد.



وی گفت:  بیماری خاص به افراد دارای بیماری کلیوی ،تالاسمی ، هموفیلی و مجموعه  ای از بیماری های دیگر همانند ( ام اس)، بیماری های پروانه ای ، بیماری های متابولیک ، ( اس ام ای) و غیره که حدود 40 بیماری هستند اطلاق می شود ولی آنچه که قانون برای آنها اعتبار پیش بینی کرده است ، 3 بیماری کلیوی، تالاسمی وهموفیلی است که طی سال ها هزینه های آنها را به طور تقریبی دولت و مجلس تضمین و پرداخت کرده اند.

وی درخصوص بهره برداری از 83 مرکز جامع خدمات بیماران خاص اظهار داشت: مسئولیت اصلی این مراکز تجمیع خدمات برای بیماران خاص است که این خدمات علاوه براینکه درحوزه تشخیص ، درمان ، تامین دارو و خدمات توانبخشی و دندانپزشکی خواهند بود دربحث پیشگیری نیزارائه خدمت خواهند کرد .



قاضی زاده هاشمی ضمن قدردانی از انجمن های تخصصی بیماری های خاص تصریح کرد : به یقین بدون همکاری این انجمن ها و مبتلایان به این نوع بیماران امکان ایجاد چنین مراکز وجود نداشت و به طور قطع با همکاری این مجموعه ها خدمات دهی به این بیماران تسهیل خواهد یافت.

وی گفت :طبیعی است که درابتدای کارممکن است که نقایص و کمبودهایی وجود داشته باشد اما باید همگی همکاری کنند تا این بنیان نیکویی که پایه گذاری شده است به فعالیت خود به بهترین شکل ادامه دهد و نقایص رفع شود.



دکتر قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت نیزدرادامه این مراسم گفت: هدف ازاین برنامه ساماندهی خدمات رسانی به بیماران خاص بوده ، این درحالی است که اکنون در کشورحدود 125 هزار بیمار خاص داریم که ازاین میزان حدود 32 هزار نفر بیمار دیالیزی شامل هستند.

وی افزود : با توجه به میزان بیماری های خاص در کشور خوشبختانه ما امروزاین افتخار را داریم که  بتوانیم در قالب یک شبکه به این بیماران خدمت رسانی کنیم که البته آیین نامه مراکز جامع بیماری های خاص ازسال گذشته به دانشگاه ها ابلاغ شده  و خوشبختانه دانشگاه ها توانسته اند در این حوزه خدماتی را تجمیع کنند و آماده خدمت رسانی شوند.

در ادامه این مراسم دکترسید محمد هادی ایازی معاونت اموراجتماعی وزارت بهداشت و درمان نیز که برای افتتاح فعالیت کلینیک شفا برای بیماران خاص در محل این کلینیک حضور یافته بود نیز گفت: خوشبختانه تاکنون سه بیماری ، هموفیلی ، تالاسمی و دیالیز به عنوان بیماری خاص تحت پوشش قرار داشته اند و چهار بیماری ای بی ، ام اس، بیماری های متابولیک و اوتیسم نیز در سال 96 توسط مجلس به عنوان بیماری خاص شناخته شدند متاسفانه به دلیل مشکلات اعتباری که وجود داشت، اعتباری برای درمان این بیماری ها پیش بینی نشده است.



وی ادامه داد: برخی از بیماری ها نیز دارای که مشکلات بسیارهستند  که خوشبختانه این بیماری ها شناسایی شده و در بودجه سال 97 شامل بیماری های خاص شوند وانتظارمیرود که در مجلس اعتباری را جهت تحت پوشش قرار دادن این بیماران در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد زیرا انجمن ها و سازمانهای مردم نهاد انتظار دارند که از حمایت های لازم برخوردار شوند .

ایازی گفت : خوشبختانه امروز که این 83 مرکز با همت معاونت درمان و سازمان های مردم نهاد گشایش می یابد باید این نوید را به بیماران خاص بدهیم که این افراد به شیوه بهتری تحت پوشش قرارخواهند گرفت چون بخش قابل توجهی از اعتباراتی که در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد صرف بیماری های خاص می شود.

وی افزود: درست است  که مشمولان این سه بیماری  64 هزار نفر بیشتر نیستند اما بخش عمده ای ازهزینه های وزارت بهداشت در اختیار این بیماران قرار می گیرد بنابراین  بسیار مهم است که در جایی برای خدمات پیش گیرانه ، درمانی ، توانبخشی ، دندانپزشکی را ارائه بدهیم که خوشبختانه در این 83 مرکز که در 59 دانشگاه و دانشکده راه اندازی می شود این امکان فراهم خواهد شد.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت اظهار داشت : سازمان های مردم نهاد  به عنوان نماد همکاری مردم  با نظام سلامت اعلام آمادگی کرده اند  که این خدمات را به بیماران خاص ارائه کنند به شکلی که درحال حاضر انجمن حمایت از بیماران کلیوی با حدود 40 سال قدمت و 200 شعبه در سراسر کشور به 32 هزار بیمار دیالیزی خدمت ارائه  می کند این آمادگی را دارد که در مرکز شفا با شکل جدیدی به بیماران خاص خدمت رسانی کند .

ایازی گفت : انجمن حمایت از بیماران تالاسمی نیز با 45 شعبه در سراسر کشور نیز برای 20 هزار بیمار تالاسمی ارائه خدمت می کند و کانون هموفیلی ایران نیز با نیم قرن سابقه فعالیت و خدمات رسانی قالب بر 10هزار بیمار میتواند بهترین خدمات را به بیماران ارائه دهند.

در ادامه داریوش آرمان مدیرعامل انجمن خیریه حمایت ازبیماران کلیوی ایران نیز گفت : به نمایندگی از 120 هزار بیمار دیالیزی، پیوندی و دچار نارسایی حاد کلیه  اعلام می کنم که از امروز اتفاقات خوبی برای بیماران خاص در کشوررقم  خواهد خورد.

وی گفت : امروزاگراین اتفاق رخ داده است به دلیل  تعامل مناسب بین سازمان های مردم نهاد ،وزارت بهداشت ،دولت ، مجلس و سایر دستگاههای مربوط بوده است و امید میرود طبق صحبتهای جناب اقای هاشمی به مرحله ای برسیم که هیچ یک از بیماران خاص ما هزینه  ای را بابت دارو و درمان خود نپردازند و با توجه به صحبتهای مقام معظم رهبری بیماران به جز درد و رنج بیماری  هیچ درد و رنج دیگری را تحمل نکنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: