کد خبر: ۲۱۳۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 05
قطعه سازان چند وقتی است که قطعه به ما نمی‌فروشند و همین امر باعث شده تولید خودرو روند کاهشی بیشتری به خود بگیرد. مردم هم رفتار مشخص با این صنعت داشتند که همه با آن مواجه شدیم و آن خرید با هدف حفظ ارزش پول و سود بردن است
شفاآنلاین>اجتماعی> «خود تحریمی» واژه‌ای که این روزها از تولید‌کنندگان زیاد شنیده می‌شود. برای پیگیری این واژه ابتدا سراغ خودروسازان رفتیم که با بیشترین صنایع (60صنعت) همکاری دارند.

به گزارش شفاآنلاین، خودروسازان؛ قطعه سازان و مردم را عامل خود تحریمی خود می‌دانند و می‌گویند: قطعه سازان چند وقتی است که قطعه به ما نمی‌فروشند و همین امر باعث شده تولید خودرو روند کاهشی بیشتری به خود بگیرد. مردم هم رفتار مشخص با این صنعت داشتند که همه با آن مواجه شدیم و آن خرید با هدف حفظ ارزش پول و سود بردن است. خودروسازان دو اتفاق عنوان شده را دلیل ضربه خوردن صنعت خودرو می‌دانند و معقتدند کاری که دو گروه یاد شده کردند، تحریم خارجی نکرد.

اما فروشندگان اصلی که همان قطعه سازان می‌شوند صحبت خودروسازان(Automakers) را به گونه‌ای دیگر تعبیر کردند. فعالان صنعت قطعه‌سازی اظهار داشتند: ما نمی‌خواهیم به خودروسازان بدعهدی کنیم اما وقتی با ارز آزاد قطعات را می‌خریم چاره‌ای جز افزایش قیمت نداریم. لذا خودروسازان به جای آنکه در زمینه قیمت با قطعه سازان کنار بیایند، بر قیمت‌های گذشته خود اصرار دارند.

ارز نیما به قطعه سازان نرسید
از طرفی ارز سامانه نیما هم هنوز نتوانسته به آن فعالیتی که هدفگذاری شده بود، برسد از همین رو چاره‌ای جز خرید ارز(currency) آزاد برای قطعه سازان نمانده است. البته یکی از تولیدکنندگان قطعه که در زمینه ترمز فعالیت دارد و حداقل وابستگی 50 درصدی به واردات دارد، می‌گوید: ندادن قطعه هم صحت دارد و هم ندارد. اما این اتفاق در مورد تمام قطعه سازان نیست. برخی از قطعه سازان چنین رفتاری را دارند.

از آب گل آلود ماهی می‌گیرند
شاید برخی‌ها چنین واکنشی از سوی قطعه سازان را درست بدانند و بگویند سال‌ها خودروسازان در حق قطعه سازان ناحقی کردند و بدهی معوق آنها گواه این ادعا است. حال قطعه ساز به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی رفتار کاملاً طبیعی در تولید دارد و نمی‌خواهد با فروش قطعه بر زیان خود بیفزاید بخصوص در شرایطی که خودروسازان همچنان در پرداخت پول قطعه همکاری نمی کند.

به هر ترتیب شرایط فعلی کشور به گونه‌ای نیست که برخی‌ها بخواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند. چرا که عدم همکاری قطعه ساز و خودروساز منجر به رشد قیمت‌ها و نرسیدن مردم به خودروهایی می‌شود که قرار است سال آینده تحویل بگیرند.

پرداخت 180 روز و مرگ قطعه ساز
محسن رزم خواه از قطعه سازان کشور درباره خود تحریمی که از سوی قطعه سازان صورت گرفته است  گفت: برخی‌ها ممکن است از فروش قطعه امتناع کنند اما اکثر قطعه سازان بواسطه افزایش قیمت دلار، توانایی خرید مواد اولیه ندارند. اگر خودروسازان تصمیم به اصلاح قیمت‌ها نگیرند، قطعه سازان با حاشیه ضرر بیشتری مواجه خواهند شد و چه بسا هم‌اکنون هم وارد خط زیان شدند و خوشبینانه و بسیار محدود قطعه سازان با سود و زیان برابر فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: قطعه سازانی که بیشترین وابستگی در واردات را دارند با زیان بیشتری مواجه شدند. مانند ترمز که 70 درصد آن مواد اولیه است و در کل 50 درصد ارز بری دارد. لذا در این شرایط اگر خودروساز قیمت‌های خرید خود را تغییر ندهد مشکلات ما روز افزون می‌شود و حتی منجر به تعطیلی قطعه ساز می‌شود. رزم خواه با بیان اینکه خودروسازان از 90 تا 180 روز پول قطعه سازان را می‌دهند، تصریح کرد: وقتی قیمت‌ها مرتب در حال افزایش است چگونه پرداخت 180 روز می‌تواند به حیات قطعه ساز کمک کند؟

خودروسازان 15 هزار میلیارد تومان بدهی دارند
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن همگن‌سازی قطعه در همان ابتدای صحبت‌هایش بدقولی قطعه سازان را رد کرد و گفت:چنین امری پذیرفتنی نیست. قطعه سازان پول ندارند که مواد اولیه مورد نیاز را بخرند بدین جهت توان تولید را از دست دادند. وی افزود: خودروسازان بیش از 15 هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهی دارند و این بدهی فعالیت قطعه سازان را دچار اختلال کرده است.

ارز نیما به تعداد محدودی رسید
بهرام شهریاری دیگر قطعه ساز کشورمان هم گفت: ارز نیما به تازگی فعال شده است. اما تا قبل از آن قطعه سازان با ارز آزاد، واردات مواد اولیه را انجام می‌دادند. کسانی هم که به ارز سامانه نیما دسترسی پیدا کردند تعدادشان بسیار کم است. وی با بیان اینکه مردم به خودرو به‌عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه می‌کنند واین امر اتفاق بدی در صنعت خودرو است، افزود: خودروسازان کاهش تولید داشتند اما این امر نباید به صف کشی مردم برای خرید خودرو منتهی شود. این صنعت با رفتارهای هیجانی مردم آسیب بیشتری می‌بیند.

حاضر نیستم قطعه بفروشم
یکی از دیگر از قطعه سازان که خواست نامش عنوان نشود، گفت: همکاری‌ام را با خودروسازان قطع کردم و حاضر نیستم به آنها قطعه بفروشم. چرا که بدهی‌های گذشته‌شان را کنار گذاشتند و اکنون می‌گویند هر قطعه‌ای را که بگیرند تنها 80 درصد ارزش آن را(با قیمت‌گذاری خودشان) و با فاصله زمانی 3 الی 5 ماه به قطعه ساز پرداخت می‌کنند. وی افزود: طی چند ماه اخیر تمام کانال‌های ارتباطی ما با خودروسازان و قطعه سازان جهانی قطع شده است و آخرین بانک چین بود که آن هم همکاری خود را متوقف کرد. حال حتی از چین هم نمی‌توان مواد اولیه را تأمین کرد.

خودروسازان همواره مورد حمایت سیاست‌گذاران بودند و هر زمان که این صنعت با چالشی مواجه شد منابع مالی به سمت آنها سرریز شد. زمانی که کمپین نه به خودروی ملی راه افتاد، وام 25 میلیون تومانی هم برای ترغیب مردم به خرید خودروی ملی تصویب شد و آن زمان هزار میلیارد تومان در قالب وام به خریداران خودرو پرداخت شد. اگر این حمایت‌ها بدرستی از صنعت خودرو و قطعه‌سازی می‌شد شاید اکنون ما به فکر تحریم نبودیم.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: