کد خبر: ۲۱۳۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 04
تعدد تشکل‌های دانش آموزی نوید وجود دموکراسی در این حوزه است و هر نوجوان و به تعبیری دیگر دانش آموز بنا بر توانایی و خواسته خود می‌تواند در یک یا چند تشکل به عضویت درآید
شفاآنلاین> اجتماعی> فعالیت‌های تشکل‌های دانش آموزی تقویت هویت بخشی به نوجوانان و هموار کردن مسیر خودباوری برای واگذاری مسئولیت‌های بزرگتر به این قشر محسوب می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین: ساماندهی به تشکل‌های امین دانش‌آموزی نظیر بسیج، انجمن‌های اسلامی و شورای دانش‌آموزی توصیه‌ای اکید از سوی رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای انجمن‌های اسلامی دانش آموزان در سال ۹۵ است؛ موضوعی که علاوه بر تقویت توان تشکل‌ها می‌تواند فرصتی برای هویت بخشی و خودباوری نوجوان باشد تا در مسیر صحیح علائق خود با گروه همسالان فعالیت‌هایی را دنبال کند.

تعدد تشکل‌های دانش آموزی نوید وجود دموکراسی در این حوزه است و هر نوجوان و به تعبیری دیگر دانش آموز بنا بر توانایی و خواسته خود می‌تواند در یک یا چند تشکل به عضویت درآید.

در روز دانش آموز و به پاسداشت این قشر با یکی از فعالان تشکل‌های دانش آموزی که تفکری فراتر از تحصیل صِرف داشته ترتیب دادیم تا با حال و هوای حضور در این تشکل‌ها و اثرگذاری آن بیشتر آشنا شدیم.

حسین باقری ‬رئیس کنگره ملی همفکری بسیج دانش آموزی جوان سمنانی که بخش عمده‌ای از دوران تحصیلش را در تشکل‌های دانش آموزی و به ویژه بسیج سپری کرده و حالا دانشجوی سال اولی مهندسی کامپیوتر دانشگاه سمنان شده است، از وظایف و اثرگذاری و چگونگی ورود به این گروه دانش‌آموزی صحبت کرد که مشروح آن در ادامه آمده است:

خودتان را بیشتر معرفی کنید و چطور شد از میان تشکل‌های متعدد، بسیج را انتخاب کردید؟

باقری: من بنا بر علاقه شخصی و شرایط خانوادگی از میان تشکل‌های موجود، بسیج را برای فعالیت‌های دانش‌آموزی در مدرسه انتخاب کردم و همیشه معتقد بودم که هر دانش ۱۶،۱۷ ساله باید در تشکل‌های دانش آموزی هویت خود را پیدا کند.

در شورای همفکری هم از میان فرماندهان از حوزه منطقه تا کشوری به ترتیب پیش رفتم تا رئیس کنگره شدم.

کنگره همفکری بسیج دانش‌آموزی چه فعالیت‌هایی را دنبال می‌کند؟

باقری: این کنگره با هدف بررسی و ارائه راهکار در چالش‌های حوزه مسائل آموزشی و پرورشی بومی دانش آموزان و سطوح کشوری فعالیت می‌کند که ۳۲۰ عضو دارد و از هر استان پنج دانش آموز خواهر و پنج دانش آموز برادر عضو هستند.
پیشبرد چالش‌های دانش‌آموزی از منظر انقلابی‌گری

 تشکل بسیج دانش‌آموزی چه تفاوتی با شورا و مجلس دانش آموزی دارد؟

باقری: همه تشکل‌ها در فضای دانش‌آموزی فعالت دارند، اما در بسیج موضوعات را از منظر انقلابی‌گری پیش می‌بریم و سیاست ما این است که بسیج را بازوی فکری آموزش و پرورش و وزیر و معاونانش بدانیم.

 برای دستیابی به هدف تبدیل شدن به بازوی فکری آموزش و پرورش چه اقداماتی انجام دادید؟

باقری:گاه در تشکل‌های بسیج، دانش آموزان بسیجی از تشکل‌های بسیج هم پیشی می‌گیرند و اقدامات قابل توجه بسیاری را دارند علاوه بر این موضوع برای کمک به آموزش و پرورش کمیته رصد سند تحول بنیادین و هیئت مشورتی تالیف کتاب درسی را به دستور آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور‌ی تشکیل دادیم.

علاوه بر این موضوع در نظر داریم تا کنگره بین المللی دانش آموزان جهان اسلام را برای اولین بار در کشور برپا کنیم و تمام تشکل‌های دانش آموزی جهان اسلام را فراخوان دهیم.

تشکل‌های دانش آموزان؛ از دیدار با معاون رئیس جمهوری برای حل مشکلات آموزش و پرورش تا برپایی کنگره بین‌المللی دانش‌آموزی

باشگاه خبرنگاران جوان: چه ظرفیتی در بسیج دانش آموزی وجود دارد که توانسته چنین اقداماتی در دستور کار قرار دهد؟

باقری: مهم‌ترین مشخصه بسیج دانش آموزی ایجاد فضای بازخوردی و گفتمانی در میان اعضاست که به تقویت هویت و خودباوری و به دنبال آن بهبود عملکرد کمک می‌کند همچنین روحیه جهادی دانش آموزان در بروز هرگونه مشکل یا چالش بعد مثبت این تشکل محسوب می‌شود؛ مسئولیت تمام کار‌ها در بسیج بر عهده دانش آموزان است و انقلابی امور را پیش می‌بریم.

دانشگاه فرهنگیان معلم بودن به نحو شایسته آموزش نمی‌دهد

 امروزه یکی از مشکلات خطر فاصله گرفتن نسل جدید با هویت واقعی اش است، آیا بسیج برای این موضوع اقدامی کرده است؟

باقری: یکی از مشکلات وابسته به دانشگاه فرهنگیان است، زیرا به طور شایسته معلم بودن را به دانشجویان نمی‌آموزد هرچند در این سال‌ها پیشرفت‌هایی داشته، اما این ایراد مبنایی است و در گزینش و انتخاب‌ها باید بیشتر تلاش کند.

البته نباید از تلاش‌ها برای بهبود وضعیت این دانشگاه و ساماندهی اوضاع ریاست آن بعد از ۵ سال غافل شد که خود اقدامی ارزشمند محسوب می‌شود.

علاوه بر این موضوع تشکل‌های بسیج در شناساندن به ویژه در چله انقلاب باید فعال‌تر باشند و دستاورد‌های علمی و دفاعی و نظامی کشور را بیشتر به نمایش بگذارند تا وجود انقلاب بیش از پیش تثبیت شود.

همچنین برنامه‌های سخنرانی، نمایشگاه، کرسی‌های آزاداندیشی از جمله کار‌هایی است که در برنامه‌ها قرار دادیم.

 شما به عنوان تشکلی که از دل جامعه دانش آموزی هستید، در انتقال ارزش‌ها به همسالان می‌توانید موفق‌تر باشید، مصادیقی از این موضوع دارید؟

باقری: بله، حرف شنوی و اثرگذاری در میان جامعه دانش‌آموزی به جهت نزدیک بودن گروه سنی بالاست و جلسات گفتمانی و برنامه‌های اقناعی به تعمیق آموزه‌های دینی و ملی در سایر دانش آموزان کمک کرده است و حتی در یکی از مدارس با فعالیت یاوران ولایت ثبت نام برای اردوی راهیان نور از ۷۹ نفر به ۲۰۰ نفر رسید.
بسیج تشکلی سیاسی است نه سیاست زده

بسیج‌دانش آموزی گروه‌های خاصی از دانش آموزان را پذیرش می‌کند؟

باقری: خیر، بسیج تشکلی سیاسی است، اما سیاست زده نیست و پذیرای هر گروهی از دانش ام زان خواهد بود؛ نقطه مقابل در بسیج صرفا گروه ضد انقلاب است.

بیمه انقلاب با بسیج دانش آموزی است که در این مسیر اقداماتی داشتیم، اما به نقطه مطلوب نرسیدیم.

تشکل‌های دانش آموزان؛ از دیدار با معاون رئیس جمهوری برای حل مشکلات آموزش و پرورش تا برپایی کنگره بین‌المللی دانش‌آموزی

شرکت در تشکل‌های بسیج دانش آموزی تا چه حد به دانش آموزان کمک کرده است؟

باقری: راهبرد بسیج دانش آموزی، صرفا دانش‌آموز محوری است، اما همین ایجاد باور فرد را در دانشگاه هم به دانشجویی فعال مبدل می‌کند.

دانش آموز امروز تمدن ساز نوین اسلامی است و باید افسر جنگ نرم باشد که این اهداف در تشکل ما دنبال می‌شود.
برنامه‌های اردویی متنوع در بسیج نیاز داریم

 در مسیر اهداف بسیج چه کمبود‌هایی دارید؟

باقری: اقدامات و تلاش‌های خوبی برای پیشبرد بسیج داشتیم، اما کم لطفی‌هایی هم صورت گرفته است و نیاز به توجه بیشتر داریم.

اکنون نیازمند برنامه‌های اردویی و متنوع در برنامه ریزی‌های بسیج دانش آموزی هستیم و باید تحول اساسی در این زمینه رخ دهد که ضرورت کمک ارکان‌های دیگر کشور احساس می‌شود.

تشکل‌های دانش آموزان؛ از دیدار با معاون رئیس جمهوری برای حل مشکلات آموزش و پرورش تا برپایی کنگره بین‌المللی دانش‌آموزی

سخن آخر

باقری: درمجموع تشکل بسیج از هرکس که به انقلاب اعتقاد دارد و از آن حمایت می‌کند، توجه دارد و دشمنان باید بدانند این تشکل کاسه صبری دارد و هر دشمنی از داخل و خارج از کشور که بخواهد نومیدی را د. جامعه القا کند با هیهات این تشکر مواجه خواهد شد. yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: