کد خبر: ۲۱۲۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 23
خودروهایی که محبوبیت زیادی در بازار پیدا کردند اما به‌دلیل ماندگاری قطعات در گمرک با مشکل تولید و عدم عرضه روبه‌رو شدند. البته مابقی خودروها با نقص قطعه مواجه شدند اما درصد ناقص بودن آنها خیلی کمتر بوده است
شفاآنلاین>اجتماعی> چند هفته پیش بود که یکی از قطعه سازان خبر از نقص قطعه 80 هزار خودرو در پارکینگ ایران خودرو و سایپا را داد و گفت اگر واردات قطعه بهبود پیدا نکند، تعداد بیشتری خودرو با نقص قطعه مواجه می‌شود. ایران خودرو و سایپا در خوشبینانه‌ترین حالت روزانه 2هزار خودرو تولید می‌کنند حال اگر قرار باشد هر یک دستگاه با نقص قطعه مواجه شود صف طولانی از ناقص‌الخلقه‌های خودرو در پارکینگ‌ها ایجاد می‌شود. طی این مدت بیشترین نقص قطعه در مورد خودروهای تندر90، اچ سی کراس، 206 و گراند ویتارا، سراتو و... بود.

به گزارش شفاآنلاین، خودروهایی که محبوبیت زیادی در بازار پیدا کردند اما به‌دلیل ماندگاری قطعات در گمرک با مشکل(Problem) تولید و عدم عرضه روبه‌رو شدند. البته مابقی خودروها با نقص قطعه مواجه شدند اما درصد ناقص بودن آنها خیلی کمتر بوده است.

با تسهیل فرآیند واردات و دستور برای ترخیص قطعات خودرو از 25 روز پیش، روند تولید خودرو افزایش یافت و پارکینگ‌ها تا حدودی خالی شد. اما در این میان آمار متناقضی وجود دارد. در حالی که صحبت از نقص قطعه بیش از 80 هزار خودرو مطرح بود روز گذشته یک مقام مسئول در حوزه قطعات از نقص قطعه 40 هزار خودرو مطالبی عنوان کرده است. از طرفی ایران خودرو و سایپا برای برون رفت از شرایط موجود، به فکر افزایش نقدینگی خود هستند و این امر طی چند هفته اخیر از طریق پیش فروش خودرو در حال دنبال شدن است. پیش فروش‌هایی که طولانی مدت است و تحویل آن مربوط به اواخر سال 98 و اوایل سال 99 است.

محمد رضا نجفی منش عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو درباره تولید و عرضه خودرو به بازار گفت: 40 هزار خودرو به جهت نبود قطعه، تجاری نشد اما طی چند وقت اخیر با ترخیص قطعه از گمرک 20 هزار خودرو تکمیل و به دست مردم رسید و مابقی خودروها هم در حال تکمیل شدن است. بر این اساس با ورود 40 هزار خودرو به بازار از صف خرید کاسته می‌شود و قیمت‌ها روند کاهشی پیدا می‌کند.

وی افزود: زمانیکه حرف از کاهش قیمت زده می‌شود مردم انتظار افت قیمت از سوی کارخانه را نباید داشته باشند، قیمت مواد اولیه وارداتی و داخلی که حداقل 50 درصد تولید خودرو است، 3 برابر شده است. از این‌رو خواسته مردم برای کاهش قیمت، غیرمنطقی است ولی با تحویل خودروها به مردم فاصله قیمت (Price)کارخانه تا بازار کاهش پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: قیمت‌های فعلی خودرو در بازار با هیچ معادله‌ای همخوانی ندارد و بایستی قیمت‌ها کاهش پیدا کند. به‌عنوان مثال خودرو ساندرو نباید بالای 100 میلیون تومان باشد. این قیمت‌ها با منطق اقتصادی فاصله معنا دار دارد. نجفی منش درباره اینکه سازمان حمایت چه زمانی اصلاح قیمت را آغاز می‌کند، خاطرنشان کرد: سازمان حمایت در حال بررسی قیمت‌ها است و هنوز نتیجه بررسی‌ها اعلام نشده است. به طور قطع با آزادسازی قیمت‌ها مشکلات این صنعت حل می‌شود و قیمت‌های بازار و کارخانه فاصله 500 تا یک میلیون تومانی می‌گیرد.

وی اظهار داشت: قیمت خودروها در کارخانه‌ باید منطقی شود چراکه در این صورت تولیدکنندگان ضرر و زیان می‌دهند و با کاهش تولید مواجه خواهند شد.
طی روزهای اخیر قیمت اکثر خودروها هم ثابت مانده است و تنها در برخی از خودروها کاهش قیمت اتفاق افتاده است که برخی‌ها علت این کاهش را در پیش فروش‌های صورت گرفته و تحویل 20 هزار خودروی ناقص می‌دانند. اما کارشناسان می‌گویند با آزادسازی قیمت‌ها احتمال آن وجود دارد که بازار آزاد هم واکنش نشان دهد و قیمت‌ها در مسیر کاهش قرار گیرد.

 اما تمام این موضوعات در حد پیش‌بینی است و نمی‌توان به صورت دقیق وضعیت بازار را پیش‌بینی کرد. فعالان بازار معتقدند امسال برای اولین بار است که نمی‌توان پیش‌بینی از بازار خودرو حتی برای روز آینده داشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: