کد خبر: ۲۱۱۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۶ - ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 17
اهدای خون نه تنها سبب کمک رسانی به افراد دیگر می‌شود، بلکه دارای مزایای فراوان و خوبی نیز برای فرد اهدا کننده خون است
شفاآنلاین> سلامت> مزایای بهداشتی اهدای خون عبارتند از: بهبود و تقویت سلامت و کاهش ریسک ابتلا به سرطان. همچنین اهدای خون <Blood donation>به کاهش خطر آسیب‌های کبد و پانکراس نیز کمک می‌کند. 

به گزارش شفاآنلاین: این عمل انسان دوستانه سبب بهبود سلامت قلب و عروق می‌شود و برای کاهش وزن نیز مفید است.

اهدای خون Blood Donation
اهدای خون نه تنها سبب کمک رسانی به افراد دیگر می‌شود، بلکه دارای مزایای فراوان و خوبی نیز برای فرد اهدا کننده خون است. مزایایی نظیر کمک به بهبود کلی سلامت و شادابی در فرد اهدا کننده، پایین آوردن ریسک و شانس ابتلای به انواع سرطان ها. همچنین در کاهش خطر آسیب‌های وارده به کبد و پانکراس و همچنین بهبود سلامت قلب و عروق و پیشگیری از ابتلای به بیماری چاقی نقش اساسی دارد.

اهدای خون هنگامی رخ می‌دهد که یک فرد سالم به طور داوطلبانه مقدار مشخصی از خون خود را در یک مرکز انتقال خون هدیه می‌کند. خون اهدا شده پس از انجام آزمایش‌های غربالگری و تأیید سلامتی به منظور تهیه فراورده‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد یا از طریق بانک خون مراکز درمانی به افراد دیگر تزریق می‌شود. اهدای خون هر روزه در اقصی نقاط جهان انجام شده و علاوه بر فواید فراوانی که برای حفظ و بهبود سلامت در خود فرد اهدا کننده خون دارد بلکه می‌تواند در نجات جان میلیون‌ها نفر از افراد که به گروه‌های خونی متفاوت نیاز دارند و یا دچار حادثه شده اند نقشی موثر داشته باشد.

البته این امری بدیهی است که انتقال خون باید در شرایطی بهداشتی و تحت نظارت کادر پزشکی در مراکزی مجهز مثل بیمارستان، کلینیک و یا بانک‌های خون انجام شود. قبل از اهدای خون کارشناسان مربوطه به فرد مشاوره‌ای رایگان در مورد برخی بیماری‌ها یا رفتار‌های پر خطر می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند که خون اهدا شده فاقد ریسک برای انتقال بیماری به فرد یا افراد دریافت کننده آن است. این امر در صورتی که دقیق انجام شود از اکثر این خطرات بالقوه پیشگیری خواهد کرد.

به جز حوادث و یا اعمال جراحی که اغلب موارد نیازمند تامین گروه‌های خونی هستند، اهدای خون می‌تواند در درمان بیماری‌هایی مانند سرطان، انواع خونریزی ها، کم خونی‌های مرتبط با سرطان و سایر اختلالات خونی که جنبه وراثتی دارند، به کار رود. نکته‌ای که اهمیت دارد این است که بدانیم خون، فاکتوری نیست که همانند دارو یا خیلی از اقلام مورد نیاز در پزشکی بتواند تولید شود و تنها منبع تامین کننده گروه‌های خونی افراد مختلف است و به همین دلیل افراد گوناگون می‌توانند در این زمینه با اهدای خون خود به افرادی که نیازمند هستند کمک کنند و همچنین خودشان در آینده در صورت نیاز از این مسئله بهره ببرند.

قبل از انجام اهدای خون، یک معاینه پزشکی کوچک توسط تیم مربوطه انجام می‌گیرد و ابتلا به بیماری‌هایی مثل فشارخون، بیماری‌های عفونی و یا خالکوبی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند. با توجه به این مسئله سابقه بیماری ایدز و ابتلای به عفونت HIV و هپاتیت‌های خونی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا امکان انتقال این امراض از طریق انتقال خون به صفر برسد. در صورتی که فردی به این بیماری‌ها مبتلا باشد در اصل می‌تواند به عنوان فرد ناقل این بیماری باشد. از این رو چنین افرادی که بیماری و یا موردی خاص دارند از اهدای خون باید خود داری کنند. افرادی که اخیرا واکسن و یا فراورده‌های خونی و یا ایمونوگلوبولین نیز دریافت کرده اند و یا مبتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان، آنفلوانزا، سرما خوردگی، دیابت هستند باید قبل از اهدای خون، با متخصصین مربوطه و کارشناسان بهداشتی در مورد باید و نباید‌های این زمینه مشورت کنند.

مزایای سلامتی اهدای خون
اهدای خون نه تنها سبب کمک به فرد گیرنده خون می‌شود، بلکه برای فرد اهدا کننده نیز مزایای فراوانی دارد که سبب می‌شود سطح سلامت فرد اهدا کننده خون افزایش یابد.

پیشگیری از هموکروماتوز
از جمله مزایای اهدای خون کاهش خطر ابتلا به هموکروماتوز است. هموکروماتوز عارضه‌ای است که زمانی به وجود می‌آید که فرد در بدنش بیش از حد عنصر آهن را جذب کند. از عواملی که ممکن است باعث ایجاد چنین شرایطی شوند عبارتند از، مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی، کم خونی و یا دیگر اختلالات با زمینه وراثتی است. با اهدای خون از طریق کاهش بار اضافی آهن از ابتلای به این عارضه پیشگیری کنید.

۵ مزیت اهدای خون
مزایای ضد سرطانی
با اهدای خون، از میزان ذخیره آهن در بدن فرد اهدا کننده کاسته می‌شود. کاهش سطح آهن در بدن با کاهش خطر سرطان دارای ارتباطی مستقیم است. بنا براین یکی از مزایای اهدای خون کاهش ریسک ابتلا به سرطان است.
حفظ سلامت قلب و کبد
پس از مصرف غذا‌های غنی از ترکیبات آهن به جز بالا رفتن مقادیر و سطوح آهن به دلیل محدود بودن جذب عنصر آهن، آهن باقی مانده‌ای که جذب نشده در قلب، کبد و پانکراس فرد مصرف کننده این مواد غذایی ذخیره می‌شوند. در نهایت این امر می‌تواند با بالا رفتن خطر ابتلا به سیروز کبدی، نارسایی کبدی، و آسیب‌های پانکراس فرد همراه باشد و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مانند نا منظمی ریتم ضربان قلب را افزایش می‌دهد. کاهش دریافت اضافی آهن در بدن به نوبه خود اثرات مفید دیگری از جمله کاهش ریسک ابتلای به بیماری‌های قلبی وعروقی و کبدی ناشی از بالا بودن میزان آهن در بدن فرد اهدا کننده می‌باشد.

کاهش وزن 
از دیگر مزایای اهدای خون می‌توان به کاهش وزن اشاره کرد. این مسئله در مورد افراد چاقی که به طور طبیعی در معرض خطر بالاتری از ابتلا به بیماری‌های قلبی وعروقی و دیگر بیماری‌های مزمن مانند فشار خون و یا بیماری دیابت هستند، بسیار مفید است.

تحریک رشد سلول‌های خونی
بدن فرد اهدا کننده پس از فرایند اهدای خون با توجه به نیاز بدن، و تحریک بدن جهت تولید سلول‌های خونی این کار را انجام می‌دهد که اثرات مفیدی در حفظ سلامت فرد اهدا کننده خون دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: