کد خبر: ۲۱۱۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۳ - ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 15
ذخیره سازی سلولهای بنیادی خون بندناف از علوم نوین پزشکی محسوب می شود و در ابتدا موضوعات ذخیره سازی سلولهای بنیادی از طریق خون بندناف مطرح شده بود و پس از پیشرفت علم و دانش به تدریج در درمان بیماری ها مطرح شد
شفاآنلاین> سلامت> خون بند ناف در جنین داخل رحم جریان دارد و سرشار از سلول‌های بنیادی است و نگهداری آن می‌تواند بعدها در درمان بسیاری از بیماریهای سخت و نجات جان افراد مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش شفاآنلاین: ذخیره سازی سلولهای بنیادی<Stem Cells> خون بندناف از علوم نوین پزشکی محسوب می شود و در ابتدا موضوعات ذخیره سازی سلولهای بنیادی از طریق خون بندناف مطرح شده بود و پس از پیشرفت علم و دانش به تدریج در درمان بیماری ها مطرح شد.
 
خون بندناف (Cord blood) امکان ساخت انواع سلولهای دیگر و ترمیم و نگهداری سلول‌ها هنگام جراحت است.‌ منشأ سلول‌های خونی موجود در بند‌ناف، سلول‌های بنیادی جنینی بوده و از نظر سلولی، نابالغ‌تر از سلول‌های خونی موجود در یک فرد بزرگسال است، بنابراین، به همان نسبت سلول‌های بنیادی آن توانایی بیشتری در تمایز به دیگر سلول‌ها و از جمله سلول‌های خونی دارند.
 
سلول های بنیادی خون بندناف در درمان بیماری هایی با منشاء خونی کاربرد دارد به طوری که در گذر زمان میزان بیماری هایی که قابلیت درمان با این روش را دارند در حال افزایش است.

دکتر مختاری توانا، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازائی در خصوص ذخیره سازی سلول های بنیادی می گوید: سلول های بنیادی سلولهای تشکیل دهنده بدن انسان محسوب می شوند که پس از ایجاد، تقسیم شده و در قسمت های مختلف بدن تکثیر می شوند.

او می افزاید: یکی از آسان ترین و راحت ترین روشهای ذخیره سازی<save> سلولهای بنیادی در زمان تولد نوزاد و از طریق خون بندناف است و خوشبختانه این امکان در استان ما وجود دارد.
 
دکتر مختاری توانا در خصوص سایر روشهای ذخیره سازی سلولهای بنیادی می گوید: در داخل دندان شیری هر انسانی نیز سلول بنیادی وجود دارد اما استخراج سلول های بنیادی دندان بسیار دشوار است.
 
این جراح و متخصص زنان، زایمان و نازائی درخصوص دردسترس بودن سلولهای بنیادی خون بندناف می گوید: ذخیره سازی خون بندناف آسیبی به نوزاد و مادر نمی رساند و همه مردم می توانند از این فرصت استفاده کنند و بیش از 20 سال امکان نگهداری از سلولهای بنیادی خون بندناف وجود دارد.

به گفته متخصصان سلولهای بنیادی، استفاده از سلولهای بنیادی در تمامی زمینه ها به تدریج در حال پیشرفت است، به طوری که می توان از طریق سلولهای بنیادی بیماری هایی از جمله سرطان خون و بیماری هایی با منشا خونی و عصبی را درمان کرد، این متخصصان عقیده دارند سلولهای بنیادی به تدریج در درمان بیماری های نخاعی با ریشه عصبی کاربرد خواهد داشت.

ذخیره سازی بیش از 2 هزار و 500 نمونه خون بند ناف در آذربایجان غربی
سام رئیس بانک خون بند ناف رویان آذربایجان غربی می گوید: عضویت در بانک خون عمومی به صورت رایگان بوده و خانواده ها می توانند در صورت تمایل خون بند ناف نوزاد خود را اهدا کنند و نمونه اهدا شده برای افراد دیگری که نیاز به پیوند دارند مورد استفاده قرار گیرد.

سام، ذخیره سازی این خون در بانک خصوصی را مستلزم هزینه دانسته و می گوید: در ابتدا هزینه عقد قرارداد و همچنین در ادامه هزینه شارژ سالیانه برای نگهداری نمونه خون بندناف پرداخت می شود.
 
جذب 10 درصدی زایمان های استان
آرش آهرون مدیر داخلی دفتر نمایندگی بانک خون بندناف رویان آذربایجان غربی درباره اهداف دفتر نمایندگی بانک خون بندناف رویان آذربایجان غربی می گوید: جذب 10 درصدی زایمان های استان از اهداف ماست و برای دستیابی به این مهم تبلیغات خود را آغاز کرده ایم و حضور در مطب پزشکان زنان و زایمان استان یکی از این اقدامات بوده و توانستیم ارتباط خوبی با مادران باردار و پزشکان متخصص ایجاد کنیم.
 
او درخصوص همکاری مسئولان با دفتر نمایندگی بانک خون بندناف رویان آذربایجان غربی می افزاید: برای تبلیغ در این زمینه و آگاهی بخشی به خانواده ها سرمایه بسیاری نیازمند است و این مهم نیازمند همکاری مسئولان است.
 
مدیر داخلی دفتر نمایندگی بانک خون بندناف رویان آذربایجان غربی می گوید: استان آذربایجان غربی ظرفیت بسیاری در زمینه ذخیره سازی خون بندناف دارد و فرهنگ سازی مناسب بسترساز آگاهی و اهدای خون بندناف توسط خانواده ها خواهد شد.
 
بیش از یک صد هزار خون بند ناف در کشور  و بیش از 2 هزار و 500 نمونه در آذربایجان غربی ذخیره سازی شده است.
 
در ایران سه بانک عمومی خون بندناف در پژوهشگاه رویان، سازمان انتقال خون و مرکز پیوند مغز استخوان بیمارستان شریعتی و یک بانک خصوصی بندناف در شرکت بن یاخته‌های رویان مشغول به فعالیت است.
 
از نظر علمی نمونه خون بندناف فریز شده در ۱۹۶- درجه سانتی‌گراد تا ۲۰ سال قابل نگهداری است، اما برطبق آمارهای جهانی بهترین زمان استفاده از نمونه پنج سال اول بعد از فریز است. صدا و سیما

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: