کد خبر: ۲۱۱۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۴ - ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 16
بیش از هزار سال قبل ایران سردمدار علم و دانش بوده و چشم دنیا به دستان دانشمندان ایرانی بود اما از 400 سال قبل تا به امروز چشم ما به دنیای بیرون و دانش دانشمندان خارجی است
شفاآنلاین> سلامت> دبیر کرسی تاریخ طب سنتی یونسکو گفت: علم نانو<Nano science> حدود ۱۰ سال وارد کشور شده و ایران ششمین کشور تولید مقاله در حوزه نانو است.

به گزارش شفاآنلاین: محمدرضا شمس اردکانی دبیر کرسی تاریخ طب سنتی<Traditional medicine> یونسکو عصر امروز در مراسم نشست تخصصی تغذیه که به مناسبت روز جهانی که در دانشکده طب سنتی علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: بیش از هزار سال قبل ایران سردمدار علم و دانش بوده و چشم دنیا به دستان دانشمندان ایرانی بود اما از 400 سال قبل تا به امروز چشم ما به دنیای بیرون و دانش دانشمندان خارجی است.

وی ادامه داد: فرزندان امروز شناخت کافی بر موضوع نانو دارند و هیچ اطلاعاتی در زمینه طب سنتی و سفره‌های قدیمی ایران زمین ندارند که البته باید در اینجا بگویم که علم نانو در حدود 10 سال وارد کشور شده است و ایران ششمین کشور تولید مقاله در حوزه نانو است.

شمس اردکانی ادامه داد: ما در هزار سال گذشته ذرات نانو را تولید می‌کردیم ولی چون امروزه این علم از خارج آمده برای ما بسیار اهمیت دارد.

وی تأکید کرد: زمانی هر شهری از ایران سفره خاص خودش را داشت اما امروزه همه نوع غذا در سفره‌های غذا یکسان شده است و اکثرا از غذای فست و فود ایرانی استقبال می‌شود.

لزوم احیای سفره‌های ایرانی
دبیر کرسی تاریخ طب سنتی یونسکو با اشاره به لزوم احیای سفره‌های ایرانی، افزود: 700 سال است که کشورهای اروپایی کتاب طب قانون ابوعلی سینا را به دلیل نوآوری در دانشگاه‌های خود تدریس می‌کنند و کتاب الحاقی رازی به 17 زبان دنیا ترجمه شده است.

وی گفت: یونسکو یک کرسی تاریخ طب سنتی به ایران داده است و این مسئله نشان دهنده موضوع تغذیه است.

شمس اردکانی یادآوری کرد: مسئله تغذیه تأثیری بالا در سبک زندگی سالم دارد و ما در این حوزه دانشمندان قدیمی زیادی داریم که متأسفانه آنها را کنار گذاشته‌ایم. yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: