کد خبر: ۲۱۰۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۷ - ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 04
این غذا به علت داشتن اسید آمینه تریپتوفان نقشی موثر در ساخت هورمون سروتونین در خون و دستگاه گوارش دارد، همچنین با ایجاد هورمون شادی و نشاط، در افراد اضطراب، استرس و افسردگی را برطرف می‌کند
شفاآنلاین> تغذیه> یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی غذای محلی را در ایجاد شادی و نشاط در افراد و رفع اضطراب، استرس و افسردگی<Depression> موثر دانست.

به گزارش شفاآنلاین: اکبر جوجه یکی از غذا‌های محلی استان مازندران (شهرستان گلوگاه) بوده که حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، D ، E ، K ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۵، B۶، B۹، B۱۲ ، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، فسفر، منیزیم، منگنز، روی (زینک)، آهن، اسید فولیک، گوگرد، اسید آمینه تریپتوفان، فیبر، لیکوپن، اسید سیتریک و سلنیوم است.

برای بررسی خواص اکبر جوجه و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.


مهم‌ترین خواص اکبر جوجه
حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص اکبر جوجه گفت: این غذا به علت داشتن اسید آمینه تریپتوفان نقشی موثر در ساخت هورمون سروتونین در خون و دستگاه گوارش دارد، همچنین با ایجاد هورمون شادی و نشاط، در افراد اضطراب، استرس و افسردگی را برطرف می‌کند.

العادهوی درباره خواص دیگر اکبر جوجه بیان کرد: این غذا به علت وجود آهن، اسید فولیک و ویتامین B۱۲، تعداد گلبول‌های قرمز خون<Red blood cells> را افزایش داده و در نتیجه کم‌خونی را رفع می‌کند. از این رو برای زنان باردار و جنین آن ها نیز بسیار مفید است.این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: پروتئین موجود در اکبر جوجه، تاثیری چشمگیر در تقویت عمومی، افزایش انرژی و عضلانی شدن بدن دارد، از این رو این غذا برای ورزشکاران بسیار مناسب خواهد بود.
عظمایی تاکید کرد: اکبر جوجه به علت وجود کلسیم، منیزیم، فسفر و ویتامین D استخوان‌ها و دندان‌ها را محکم و از ابتلای افراد به پوکی استخوان جلوگیری می‌کند، این غذا نقشی موثر در رفع التهاب و ورم مفاصل (آرتریت) دارد.

وی تصریح کرد: اکبر جوجه به علت داشتن ویتامین‌های B۳ (نیاسین) و B۱۲ تاثیری چشمگیر در بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه دارد و از بروز آلزایمر در افراد جلوگیری می‌کند، این غذا نقشی موثر در تقویت سیستم قلبی و عروقی و بینایی دارد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: سلنیوم اکبر جوجه به درمان آرتروز کمک می‌کند و ترکیبی از ویتامین‌های A ، C ، D ، E ، گروه B و سایر املاح معدنی غذا در طراوت و شادابی پوست و مو موثر است دارد.

عظمایی یادآوری کرد: اکبر جوجه به علت داشتن ویتامین‌های A ، C و E خاصیت آنتی‌اکسیدانی نیز دارد بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف به ویژه انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند.

 رهایی از اضطراب و استرس با غذایی شمالی/ چگونه کم‌خونی را فیتیله‌پیچ کنیم؟ / این غذا را بخورید و با افسردگی خداحافظی کنید/ غذایی که با مصرف آن شادی و نشاط به سراغتان می‌آید

مواد لازم برای تهیه اکبر جوجه (چهار نفر)

جوجه یک ماهه یا مرغ کوچک                                              ۲ عدد
پیاز                                                                                ۲ عدد
کره محلی                                                                      ۲۵۰ گرم
لیموترش تازه                                                                   پنج تا هفت عدد
زعفران دَم‌کرده                                                                 نصف استکان
رب انار محلی                                                                   سه تا چهار قاشق غذاخوری
روغن کنجد یا دنبه                                                              به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و پودر زردچوبه                                            به مقدار لازم



طرز تهیه اکبر جوجه
نخست جوجه‌های یک ماهه یا مرغ‌های کوچک را به خوبی بشویید سپس آنها را در ظرفی مناسب قرار دهید.
- جوجه‌های یک ماهه یا مرغ‌های کوچک را به آب چهار عدد لیموترش تازه و فلفل سیاه آغشته کنید تا به خوبی طعم‌دار شوند سپس روی آن‌ها را سلفون بکشید و به مدت هشت تا ۱۲ ساعت داخل یخچال بگذارید.
- جوجه‌های یک ماهه یا مرغ‌های کوچک را از یخچال بیرون بیاورید، نصف کنید و داخل قابلمه قرار دهید.
- مقداری آب و روغن به مواد درون قابلمه اضافه و شعله را زیاد کنید تا مواد بجوشند سپس حرارت را متعادل کنید.
- پیاز‌ها را به شکل حلقه‌ای خُرد و به مواد درون قابلمه اضافه کنید.
- نمک و پودر زردچوبه را هم به مواد درون قابلمه بیفزایید سپس صبر کنید تا جوجه‌های یک ماهه یا مرغ‌های کوچک به خوبی پخته و کمی سرخ شوند.
- جوجه‌های یک ماهه یا مرغ‌های کوچک را برگردانید تا طرف دیگر آنها هم به خوبی سرخ شوند.
- پس از سرخ شدن جوجه‌های یک ماهه یا مرغ‌های کوچک زعفران دَم‌کرده و آب بقیه لیموترش‌ها را به آنها اضافه کنید.
- برای درست کردن سس اکبر جوجه کره محلی را ذوب و آن را با رب انار محلی مخلوط کنید.
- مخلوط کره و رب انار محلی را در ظرفی مناسب بریزید و آن را کنار جوجه‌های یک ماهه یا مرغ‌های سرخ‌شده بگذارید.
- موقع مصرف اکبر جوجه سس را روی جوجه‌های یک ماهه یا مرغ‌های سرخ شده بریزید.
- اکبر جوجه را همراه با برنج میل کنید.
- به همراه اکبر جوجه می‌توان سبزی‌خوردن، زیتون یا سیرترشی را به مقدار کم مصرف کرد. تیترامروز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: