کد خبر: ۲۱۰۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۲ - ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 02
در هر صورت ما موظف هستیم تا این وسایل را تهیه کنیم، چون هر سمعک 20 تا 30 درصد کمبود را از بین می‌برد، از این طریق ناشنوایی به سمت نیمه‌شنوایی و نیمه‌شنوایی به سمت سنگین‌گوشی می‌رود
شفاآنلاین> اجتماعی> رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست خبری گفت: خانواده‌ها نگران تامین سمعک و دیگر وسایل موردنیاز دانش‌آموزان معلول نباشند.

به گزارش شفاآنلاین: قدمی به پدیده پنهان‌کاری بچه‌های معلول از سوی خانواده‌ها در شهرهای بزرگ اشاره و تاکید کرد باید 1.5 برابر جمعیت فعلی در مدارس استثنایی حاضر می‌شدند.

مجید قدمی گفت: «براساس استانداردها باید جمعیتی 1.5 برابر بیشتر جمعیتی فعلی در مدارس مربوط به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه حاضر می‌شدند. من پیش‌بینی می‌کنم حدود 230 هزار نفر باید در مدارس زیرمجموعه سازمان آموزش و پرورش استثنایی می‌بودند که اکنون این آمار حدود 150 هزار نفر است.»

او ادامه داد: «این در حالی است که مدارس موردنیاز را در سراسر کشور در اختیار داریم و همه نقاط را پوشش داده‌ایم. به جرات می‌توانم بگویم که براساس تحقیقات‌مان، حتی در شهرهای بزرگ، برخی از خانواده‌ها بچه‌های معلول را پنهان می‌کنند و پدیده پنهان‌کاری باعث شده است وقتی بچه به سن مدرسه می‌رسد، او را به مدرسه نیاورند.»

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی افزود: «ما حتی مشوق‌هایی هم ایجاد کرده‌ایم و گفته‌ایم که اگر این فرد به مدرسه بیاید هزینه‌های سمعک، ویلچر، عینک، کاشت حلزون و ... را برای‌شان تهیه می‌کنم، گرچه اینها بسیار تاثیرگذار بود ولی به آن نقطه مطلوب هنوز نرسیده‌ایم.»

قدمی گفت: «وقتی جمعیت بی‌سواد را محاسبه می‌کنیم باید یادمان باشد چیزی حدود نیم یا یک درصد جمعیت اصلا نمی‌توانند تحصیل کنند. یعنی اگر ما به نقطه آماری 99 درصد رسیدیم، در واقع صد در صد جمعیت را از نظر سوادآموزی پوشش داده‌ایم.»

او درباره کمبود وسایل موردنیاز دانش‌آموزان معلول از قبیل ویلچر، سمعک <hearing aids>و ... هم گفت: «هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد، در دو سال گذشته نزدیک به 3 هزار سمعک را توزیع کرده‌ایم و امسال هم پیش‌بینی شده است تا سمعک موردنیاز تهیه شود، اولویت با کسانی است که سمعک نگرفته‌اند اما در نظر داریم تا سمعک‌های خراب بچه‌ها را نیز در صورت خرابی جایگزین کنیم.»

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی اما به هزینه‌های بالای سمعک‌ها اشاره کرد و گفت: «در هر صورت ما موظف هستیم تا این وسایل را تهیه کنیم، چون هر سمعک 20 تا 30 درصد کمبود را از بین می‌برد، از این طریق ناشنوایی به سمت نیمه‌شنوایی و نیمه‌شنوایی به سمت سنگین‌گوشی می‌رود.»

قدمی به خانواده‌ها اطمینان داد که به هیچ وجه نگران تهیه وسایل موردنیاز دانش‌آموزان معلول خود نباشند. او گفت: «البته رقم این سمعک‌ها بین 5 تا 10 میلیون تومان است و به خانواده‌ها توصیه می‌کنم در حفظ و نگهداری آن دقت کنند.»

آغاز المپیادهای ورزشی مدارس استثنایی<Exceptional schools> همزمان با هفته پاراالمپیک

کمبود نیروهای متخصص سازمان آموزش و پرورش استثنایی با مجوزهای آزاد که درخواست کرده‌ایم جبران می‌شود، اما باید سهمیه را بیشتر کنند    
رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به برنامه‌های نیم‌سال دوم این سازمان هم اشاره کرد و گفت: «در بخش ورزشی، المپیادهای ورزشی مدارس استثنایی را همزمان با هفته پاراالمپیک شروع می‌کنیم و ورزش‌های پاراالمپیک را در مدارس آموزش می‌دهیم تا استعدادهای خوب شناسایی شوند و به مسابقات داخلی و خارجی در رشته‌های مختلف اعزام شوند.»

او افزود: «تنها مشکلی که ما با آن مواجه خواهیم شد، بحث بازنشستگی همکاران است که خروجی ما حدود 700 نفر و ورودی حدود 300 نفر هستند که ما نیاز به پرکردن این شکاف با نیروهای متخصص داریم. در این باره ما درخواست مجوز آزاد کرده‌ایم تا نیروی موردنیاز را تامین کنیم، بخشی هم تامین شده است ولی به نظر می‌رسد باید سهمیه را بیشتر کنند.» پانا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: