کد خبر: ۲۰۸۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 17
فشار خون بالا در دوران بارداری همیشه خطرناک نیست. اما بعضی اوقات می تواند عواقب شدید سلامتی را برای مادر و نوزاد ایجاد کند. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تعداد بیشتری از زنان باردار در ایالات متحده این شرایط را دارند
شفا آنلاین>سلامت>فشار خون بالا به عنوان فشار خون بالاتر یا برابر ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه تعریف می شود. این وضعیت نگرانی جدی برای برخی از زنان باردار است.

به گزارش شفا آنلاین: فشار خون بالا در دوران بارداری همیشه خطرناک نیست. اما بعضی اوقات می تواند عواقب شدید سلامتی را برای مادر و نوزاد ایجاد کند. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تعداد بیشتری از زنان باردار در ایالات متحده این شرایط را دارند.

چه چیزی باعث فشار خون بالا در دوران بارداری می شود؟

به گفته موسسه ملی قلب، ریه و خون (NHLBI)، علل مختلفی برای فشار خون بالا در دوران بارداری وجود دارد. این موارد شامل:
- اضافه وزن یا چاق بودن
- عدم فعال بودن
- سیگار کشیدن
- نوشیدن الکل
- بار اول حاملگی
- سابقه خانوادگی فشارخون مرتبط با بارداری
- حمل بیش از یک کودک
- سن (بیش از ۴۰ سال)
- تکنولوژی های کمک کننده (مانند IVF)
می باشند.

عوامل خطر فشار خون بالا در دوران بارداری

انتخاب های شیوه ناسالم ممکن است منجر به فشار خون بالا در دوران بارداری شود. داشتن اضافه وزن یا چاق بودن و یا غیر فعال بودن، عوامل خطر اصلی فشار خون<blood pressure> بالا هستند.

زنان دارای اولین بارداری بیشترین احتمال را دارد که فشار خون بالا را داشته باشند. خوشبختانه شانس کمتر این وضعیت در بارداری های بعدی با همسر مشابه وجود دارد.

زنان چند قلو بیشتر احتمال دارد فشار خونشان افزایش یابد، زیرا بدن آنها زیر فشار اضافی قرار دارد.
سن مادر نیز یک عامل است، در حالی که زنان باردار<Pregnant> بالای ۴۰ سال بیشتر در معرض خطر هستند.
طبق گزارش انجمن آمریکایی پزشکی باروری، استفاده از تکنیک های کمک (مانند IVF) در طول فرآیند، می تواند احتمال ابتلا به فشار خون بالا را در یک زن باردار افزایش دهد.

زنان مبتلا به فشار خون بالا قبل از بارداری در معرض خطر بیشتری برای عوارض مرتبط در دوران بارداری نسبت به افراد دارای فشار خون طبیعی هستند.

انواع فشار خون مرتبط با بارداری

پرفشاری خون مزمن: گاهی اوقات یک زن قبل از بارداری فشار خون بالا دارد. این ممکن است به عنوان فشار خون بالای مزمن شناخته شود و معمولا با داروهای فشار خون درمان می شود. پزشکان همچنین فشار خون بالا را که در ۲۰ هفته اول حاملگی اتفاق می افتد، به عنوان فشار خون بالا در نظر می گیرند.

پرفشاری خون بارداری: پرفشاری خون بارداری پس از هفته بیستم بارداری ایجاد می شود. معمولا پس از زایمان حل می شود و شایع ترین عوارض ناشی از وزن حمل است. هنگامی که قبل از ۳۰ هفته تشخیص داده شود، احتمال بیشتری وجود دارد که به پره اکلامپسی پیشرفت کند.
پرفشاری خون مزمن با پره اکلامپسی سوپاپ: تغییرات دیگری از پرفشاری خون مزمن، زمانی است که یک زن پرفشاری خون را قبل از اینکه باردار شود تجربه کند، همچنین پروتئین در ادرار یا عوارض اضافی را در دوران بارداری خود تجربه می کند.

ردیابی فشار خون در دوران بارداری

خواندن فشار خون، کسری است: فشار خون سیستولیک بر فشار خون دیاستولیک شما. شماره بالا فشار سیستولیک شما است که اندازه گیری فشار روی شریان های قلب است وقتی که قلب ضرب و شتم یا فشار خون را از طریق بدن فشار می دهد.
Diastolic اندازه گیری نیروی فشار خون در قلب شما است زمانی که قلب آرام است.

فشار خون طبیعی در طول بارداری چیست؟

برای تعیین اینکه چه زمانی فشار خون شما در حین بارداری طبیعی است، احتمالا پزشک شما در اولین ملاقات، اندازه گیری فشار خون اولیه را انجام خواهد داد. سپس فشار خون خود را در هر بازدید اندازه گیری کنید.
فشار خون طبیعی معمولا جایی نزدیک به ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه است.

فشار خون بالا در دوران بارداری چیست؟

فشار خونی که بیش از ۱۴۰/۹۰ میلیمتر جیوه است ممکن است موجب نگرانی شما شود.
در اوایل بارداری، معمولا از هفته ۵ بارداری تا وسط سه ماهه دوم، فشار خون ممکن است در واقع کاهش یابد. این به این دلیل است که هورمون های بارداری می توانند عروق خونی را تحریک کنند. در نتیجه، مقاومت در برابر جریان خون زیاد نیست.

فشار خون پایین در دوران بارداری چیست؟

در حالی که عدد قطعی وجود ندارد که نشانگر فشار خون پایین باشد، نشانه هایی وجود دارد که با فشار خون پایین همراه هستند:
- سردرد
- سرگیجه
- حالت تهوع
- احساس ضعف
- سرد بودن و خشن بودن پوست

عوارض فشار خون بالا در دوران بارداری چیست؟

اگر فشار خون بالا بعد از ۲۰ هفته حاملگی ادامه داشته باشد، می تواند عوارضی ایجاد کند. پره اکلامپسی می تواند رشد کند.

پره اکلامپسی چیست؟

این وضعیت می تواند آسیب جدی به اندام شما، از جمله مغز و کلیه وارد کند. پره اکلامپسی نیز به عنوان توکسمی شناخته شده است. پره اکلامپسی با تشنج اکلمپسی همراه است. این می تواند مرگبار باشد.
مراقبت های کامل قبل از زایمان، از جمله بازدید منظم پزشک باید قادر به درمان علائم پره اکلامپسی باشد. علائم عبارتند از:
- پروتئین در یک نمونه ادرار
- تورم غیر طبیعی در دست و پا
- سردرد مداوم

سندرم HELLP

HELLP یک مخفف است که مخفف همولیز، افزایش آنزیم های کبدی و تعداد پلاکت های پائین است. این بیماری شدید و تهدید کننده زندگی است و می تواند یک عارضه پره اکلامپسی باشد. علائم مرتبط با HELLP عبارتند از تهوع، استفراغ، سردرد و درد شکمی فوقانی. از آنجا که سندرم HELLP  می تواند به شدت به سیستم های حیاتی بدن برای زندگی آسیب برساند، مراقبت های اورژانسی به منظور کاهش فشار خون برای سلامتی مادر و کودک هدف قرار می گیرد. در برخی موارد، زایمان زودرس لازم است. فشار خون بالا در دوران بارداری همچنین می تواند بر میزان رشد
کودک تاثیر بگذارد. این می تواند سبب وزن کم نوزاد هنگام تولد شود. طبق گزارش کنگره زنان و مامایی زنان و زایمان، عوارض دیگر عبارتند از:
- انقباض جفتی، یک حالت اورژانس پزشکی است که در آن جفت پیش از موعد از رحم جدا شده است.
- زایمان زودرس، به عنوان زایمان قبل از ۳۸ هفته بارداری تعریف شده است.
- زایمان به صورت سزارین

جلوگیری از فشار خون بالا در دوران بارداری

عوامل خطر مشترک برای فشار خون بالا، مانند چاقی و سابقه فشار خون بالا، می تواند از طریق رژیم غذایی و ورزش کاهش یابد. البته، در دوران بارداری، اجتناب ناپذیر است که وزن شما افزایش نیابد. توصیه می شود زنان باردار با پزشک خود مشورت کنند تا میزان افزایش وزن را برای آنها مشخص کند.
رژیم های غذایی برای زنان باردار از فرد به فردی دیگر متفاوت هستند. با یک متخصص تغذیه صحبت کنید که هنگام ایجاد یک برنامه تغذیه برای شما، وزن و قد شما را در نظر داشته باشد.

NHLBI  تاکید می کند که برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا اقدامات زیر مهم است:

- شما باید از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل اجتناب کنید، زیرا هر دو فشار خون را بالا می برند.
- بارداری باعث تغییرات هورمونی و همچنین تغییرات روحی و جسمی می شود. این می تواند استرس ایجاد کند، که می تواند فشار خون بالا را برای مدیریت سخت تر کند. تکنیک های کاهش استرس مانند یوگا و مراقبه را امتحان کنید.

دارو برای فشار خون بالا در دوران بارداری

برخی از داروهای فشار خون سنتی می توانند مشکلاتی را برای زنان باردار ایجاد کنند.
با توجه به درمانگاه Mayo، مصرف این داروها باید هنگام بارداری برای کاهش فشار خون اجتناب شود:
- مهار کننده های ACE
- مهار کننده های رنین
- مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین
به طور خاص این داروها از طریق جریان خون به نوزاد مبتلا منتقل می شوند. آنها می توانند سلامت کودک را تحت تاثیر قرار دهند. این داروها همچنین ممکن است سبب رقیق شدن خون شوند، که می تواند توانایی مادر برای حمل نوزاد را به خطر بیاندازد.

متیلدوا و لبتالول هر دو دارو هستند که استفاده آن ها برای فشار خون در دوران بارداری ایمن می باشد.

اگر در طول بارداری فشار خون بالایی دارید، با پزشک خود در مورد چگونگی کنترل فشار خون خود صحبت کنید.

فشار خون بالا در دوران بارداری معمولا به مشکلات جدی منجر نمی شود. با این حال، اگر آن  درمان شود، فشار خون بالا می تواند برای مادر و نوزاد تهدید کننده زندگی باشد. متأسفانه اختلالات فشارخون ناشی از فشار خون بالا علت دوم مرگ مادران ایالات متحده در دوران بارداری است.

همیشه در مورد نگرانی های خود با دکترتان صحبت کنید. برای حفظ مراقبت های قبل از زایمان خود برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن برنامه ریزی کنید.

برای فهم عوامل خطر و علل احتمالی فشار خون بالا قبل از اینکه باردار شوید، زمان بگذارید و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از فشار خونتان را در دوران بارداری انجام دهید.ورد نگار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: