کد خبر: ۲۰۸۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 15
سندروم متابولیک شامل افرادی است که با حداقل سه مورد از این پنج عامل خطر درگیر هستند: چاقی مرکزی، افزایش تری گلیسیرید، کلسترول HDL، فشار خون بالا و افزایش قند خون ناشتا
شفا آنلاین>سلامت>بر اساس تحقیقات، مداخلات غیردارویی در سبک زندگی؛ از جمله استفاده از دو روش یوگا و طبیعت درمانی، در مدیریت سندرم متابولیک و کاهش وزن موثر بوده است.

به گزارش شفا آنلاین: بر اساس تحقیقات صورت گرفته استفاده ترکیبی از یوگا و طبیعت درمانی در مدیریت سندرم متابولیک؛ عارضه ای که منجر به بروز چاقی در افراد می‌شود، موثر است. طبق این مطالعات، فرد بیمار پس از یک جلسه درمان سفارشی 6 هفته‌ای، بهبودی قابل توجه در پارامترهای مربوط به بیماری سندروم متابولیک به دست می آورد.

نتایج نشان می‌دهد استفاده از ترکیب یوگا و طبیعت درمانی در کنار هم، روشی سالم و موثردر مدیریت سندروم متابولیک خواهد بود.

سندروم متابولیک چیست؟

با توجه به یافته‌های انجمن قلب آمریکا، سندروم متابولیک شامل افرادی است که با حداقل سه مورد از این پنج عامل خطر درگیر هستند: چاقی مرکزی، افزایش تری گلیسیرید، کلسترول HDL، فشار خون بالا و افزایش قند خون ناشتا.

مدیریت سندرم متابولیک بیشتر متکی بر مداخلات غیردارویی در سبک زندگی است و محدودیت دریافت کالری و روزه‌داری درمانی که هر دو جزء طبیعت درمانی هستند، در این زمینه موثر است.

یوگا یکی دیگر از روش‌های موفق برای مدیریت سندرم متابولیک است، متون باستانی یوگا، این اختلال را شناسایی کرده و شیوه‌های مناسبی را برای درمان و مدیریت آن پیشنهاد کرده‌اند.

در یک مطالعه موردی، یک مرد 50 ساله که شیوه زندگی بدون تحرکی را تجربه می‌کرد و در یک مرکز مراقبت بستری بود، مورد بررسی قرار گرفت. او هیچگونه سابقه خانوادگی در زمینه سندرم متابولیک نداشت.

بیمار اضافه وزن داشت و از ضعف، استقامت کم و درد زانو رنج می‌برد. علاوه بر این در او فشار خون بالا، دیابت و هیپوتیروئیدی تشخیص داده شده بود. در نهایت، او داروهای خوراکی هیپوگلیسمی مصرف می‌کرد.

یک تیم مشاوران، از جمله یک پزشک، یک متخصص یوگا و یک متخصص طبیعت درمانی، بیمار را برای یوگا و طبیعت درمانی ارزیابی کرد. دوره درمانی که برای او در نظر گرفته شد، شش هفته بود.

محققان، طبیعت درمانی با تمرکز بر سم‌زدایی<Detoxification> را پیشنهاد دادند. بیمار همچنین تحت روزه‌ درمانی، رژیم‌های غذایی کم کالری، آبرسانی، گِل درمانی و درمان‌های دستکاری قرار گرفت. این درمان‌ها با توجه به پاسخ و نوع واکنش بدن او به صورت روزانه ارزیابی می‌شد.

در عین حال، شرکت کننده ملزم به اجرای یک برنامه هماهنگ یوگا شامل پوزیشن‌های نشسته، پرانایاما (کنترل نفس)، مراقبه، تکنیک‌های آرامش‌بخش، کریا (مجموعه ای از حالت‌ها، تنفس و صدا) شده بود. او همچنین جلسات آموزشی و مشاوره را دریافت می‌کرد.

در پایان اجرای این دوره، به بیمار برای پیگیری رژیم گیاهخواری کم کالری و برنامه یوگا توصیه شد. همچنین هر هفته، روزه آب برای او توصیه شد.

این شرکت کننده به مدت هشت هفته و 12 هفته پس از بررسی، به مرکز بازگشت. محققان دوباره پارامترها را ارزیابی کردند.

تکنیک های طبیعت درمانی و یوگا خوب عمل می‌کنند

در پایان دوره شش هفته، بیمار در تمام پارامترهای ثبت شده علائم بهبود را نشان می‌داد. محققان شاهد کاهش وزن<Weight Loss> و سطح کلسترول، تری گلیسیرید، قند خون ناشتا و گلوکز خون، بودند.

علاوه بر این، بیمار از کم شدن درد زانوی خود و احساس بهبودی سلامتی خبر داد. همچنین با پایان درمان، بیمار توانست مصرف داروهای ضد فشار خون، هیپوگلیسمی خوراکی و داروهای ضد درد را کنار بگذارد.

محققان این تغییرات قابل توجه را به عوامل متعددی مرتبط می‌دانند: ادغام روزه‌داری درمانی با رژیم‌های غذایی کم کالری پایدار، طبیعت درمانی و جلسات یوگا، عدم وجود یک سابقه خانوادگی در ابتلا به سندروم متابولیک و پیگیری و تداوم در استفاده از این روش‌ها.

تیم تحقیقاتی معتقد است با انجام مطالعات بیشتر می‌توان یک روش درمانی با یوگا و طبیعت درمان برای درمان مؤثر سندرم متابولیک ایجاد و معرفی کرد.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: