کد خبر: ۲۰۸۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 17
در مرداد سال جاری از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرحی با عنوان کارت کالا به معاون اول رئیس‌جمهور برای تامین کالای اساسی برای مردم ارسال شد و گفته شد به زودی کالا کارت یا کوپن الکترونیکی در راستای حمایت از محرومان به مردم داده می‌شود
شفاآنلاین>اجتماعی> طرح توزیع سبد حمایتی و کالا کارت به مردم مصوب شده اما شیوه اجرای آن تعیین نشده است. این گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. پس از گذشت چند ماه چشم مردم به تصمیماتی است که ممکن است گره‌ای از مشکلاتشان باز کند. چراکه در شرایط کنونی بسیاری از بنگاه‌ها دچار بحران شده‌اند و گاهی با تعطیلی و تعدیل نیرو مواجه می‌شوند. در همین راستا عیسی منصوری گفته است در حال حاضر اولویت معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارتخانه در شرایط فعلی، اتخاذ سیاست‌های اشتغال معطوف به دوران تحریم است.

به گزارش شفاآنلاین، در مرداد سال جاری از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرحی با عنوان کارت کالا به معاون اول رئیس‌جمهور برای تامین کالای اساسی برای مردم ارسال شد و گفته شد به زودی کالا کارت یا کوپن الکترونیکی در راستای حمایت از محرومان به مردم داده می‌شود. به گفته احمد میدری معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جلسات متعددی با بانک مرکزی برگزار شده بود.

گویا قرار بر استفاده از همان کارت بانکی که افراد با آن یارانه می‌گیرند به عنوان کالا کارت بوده است، البته پس از این اتفاق اخبار بسیاری مبنی بر عدم قطعیت برای اهدای کالا کارت منتشر شد.

همچنین در 16 شهریور سال جاری سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه احتمال بازگشت کوپن کالاهای اساسی به اقتصاد(Economy) خانوار وجود دارد گفته بود: بررسی اعطای کوپن الکترونیکی به آحاد جامعه با هدف تامین کالاهای اساسی در دستور کار قرار دارد. انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به نحوه حمایت از دهک‌های با درآمد پایین در فشارهای اقتصادی در ادامه گفت: برای حمایت از خانوارهای ایرانی و تمامی دهک­های درآمدی در این شرایط ویژه اقتصادی، تدابیری را پیش بینی کرده­ایم و برنامه­های آتی را در دستور کار قرار داده‌ایم. او با اشاره به اینکه اعطای کوپن هنوز قطعی نشده است از اجرای حتمی برنامه­های حمایتی خبر داد.

جزئیات ارائه کالا کارت

در نهایت پس از گذشت چند ماه از ارائه طرح اعطای کالا کارت به مردم، احتمال اجرایی شدن این طرح بیش از پیش شده است. روز گذشته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه از برگزاری جلساتی با بانک مرکزی به‌ منظور تبدیل کارت‌ بانکی‌ یارانه افراد به کالا کارت خبر داد و گفت: برای ۱۰ میلیون‌ نفر کوپن‌ الکترونیکی‌ صادر می‌شود.

احمد میدری در این خصوص اظهار داشت: در این طرح کالا کارت به‌ صورت الکترونیکی به مردم ارائه می‌شود و افراد هیچ دسترسی به پول نقدی نداشته و در اصل این کارت‌ها تضمین برای رسیدن کالاهای اساسی وارداتی با یارانه ارزی به دست مصرف‌کنندگان نهایی است. او عنوان کرد: کالا کارت به‌ صورت الکترونیکی بر اساس برآوردها قرار است برای ۱۰ میلیون نفر صادر و سالی سه الی چهار مرتبه شارژ شود.

حمایت از کسب و کار

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مراسم امضای دو تفاهمنامه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، اظهار کرد که در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی کردیم که به‌طور متوسط سالانه بین ۷۰۰ تا ۷۵۰‌ هزار نفر نیروی کار جدید وارد بازار کار شوند.

محمدباقر نوبخت در این زمینه گفت که به‌طور مشخص در بهار امسال ۷۱۱‌ هزار نفر وارد بازار کار شدند و تلاش کردیم با انواع اقدامات همچون استمرار طرح‌های عمرانی که ۲۵‌هزار‌میلیارد تومان پول بابت این طرح‌ها پرداخت کردیم که بیش از پنج‌برابر افزایش اعتبار داشته است، نتیجه این شد که از این ۷۱۱‌ هزار نفر حدود ۷۵۶‌هزار نفر مشغول به کار شدند، یعنی بیشتر از ظرفیت پیش‌بینی شده. همچنین معاون وزیر کار روز گذشته در پاسخ به سوالی مبنی بر سیاست‌های اشتغالی این وزارتخانه در دوران ویژه اقتصادی و مشکلات برخی بنگاه‌ها در حفظ و تثبیت نیروی کار، با اشاره به دسته بندی فعالیت‌های اقتصادی مختلف از نظر فضای کسب و کار به تناسب میزان تاثیرپذیری از تحریم‌ها در قالب سه گروه گفت: در حال حاضر اولویت معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارتخانه در شرایط فعلی، اتخاذ سیاست‌های اشتغال معطوف به دوران تحریم است.

عیسی منصوری افزود: برخی از کسب و کارها در دوران تحریم برخلاف تصور عام، با رونق مواجه می‌شوند. همچنین برخی کسب و کارها به دلیل رکود ممکن است با ریزش نیروی کار مواجه شوند و برخی دیگر از کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی نیز کمتر تحت تاثیر تحریم قرار می‌گیرند که هر یک از این فعالیت‌ها بر اساس میزان تاثیرپذیری از این دوران استخراج شدند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار ادامه داد: از نظر ما در این دوره بخش‌هایی از اقتصاد امکان رونق اشتغال دارند، بنابراین باید از این نوع کسب و کارها و رسته فعالیت‌ها حمایت ویژه صورت گیرد و مشکلات این بنگاه‌ها را باید به صورت ویژه برطرف کنیم. منصوری اظهار کرد: از یک طرف رشته فعالیت‌هایی وجود دارند که این بنگاه‌ها در شرایط(Conditions) ویژه اقتصادی احتمالا دچار ریزش نیروی کار می‌شوند که حفظ و تثبیت نیروی کار در این گروه مورد توجه قرار دارد. در این واحدها باید با اتخاذ سیاست‌هایی کمک کنیم تا کارفرمایان نیروهای شاغل خود را حفظ کنند. او با بیان اینکه فعالیت‌های اقتصادی مختلف با تمرکز بر میزان تاثیرپذیری از تحریم در قالب سه گروه دسته بندی شدند، گفت: متناسب با هر گروه، بسته حمایتی خاصی تهیه و سیاستگذاری شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: