کد خبر: ۲۰۷۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 05
در زنان مسئول انقباض رحم در طول زایمان است. این هورمون عضلات رحم را وادار به انقباض می کند در نتیجه فرآیند زایمان شروع می شود به علاوه تولید پروستاگلاندین را نیز که باعث افزایش بیشتر انقباضات رحم می شود بالا می برد

شفا آنلاین>سلامت>اکسی‌توسین هورمونی است که توسط هیپوتالاموس تولید و توسط غده هیپوفیز ترشح می شود. این هورمون نقش بسیار مهمی را در فرآیند زایمان ایفا می کند و به تولید مثل مردان نیز کمک می کند. مطالعه در مورد Oxytocin به شما کمک می کند از سلامت خود بهتر مراقبت کنید و از نحوه عملکرد بدن خود آگاه شوید.


به گزارش شفا آنلاین: Oxytocinدر زنان مسئول انقباض رحم در طول زایمان است. این هورمون عضلات رحم را وادار به انقباض می کند در نتیجه فرآیند زایمان شروع می شود به علاوه تولید پروستاگلاندین را نیز که باعث افزایش بیشتر انقباضات رحم می شود بالا می برد.

به دلیل این اثر، سنتز اکسیتوسین (pitocin) گاهاباعث می شود اگر مادر نتوانست فرآیند زایمان را طبیعتا آغاز کند او را وادار به زایمان کند یا اگر فرآیند زایمان به کندی پیش رفت به انقباض عضلات رحم شدت می بخشد.

هنگامی که نوزاد متولد می شود Oxytocin با انتقال شیر به سینه شیر مادر را افزایش می دهد.هنگامی که نوزاد سینه مادر را می مکد ترشح اکسی‌توسین منجر به آمدن شیر مادر شده در نتیجه نوزاد تغذیه می شود.

در عین حال اکسیتوسین در مغز نیز رها می شود تا به تولید بیشتر اکسی‌توسین کمک کند. هنگامی که نوزاد از شیر گرفته می شود تولید این هورمون تا شیردهی بعدی متوقف می شود.

در مردان عملکرد Oxytocin اهمیت کمتری دارد اما در حرکت اسپرم نقش دارد به علاوه طبق بررسی های صورت گرفته بر تولید تستوسترون نیز تاثیر می گذارد.
حتما بخوانید
سروتونین چیست؟

سایر مطالعات نشان می دهند که اکسی‌توسین یک انتقال دهنده شیمیایی مهم است که برخی از رفتارها و تعاملات اجتماعی انسان را کنترل می کند.

Oxytocin باعث افزایش محبت مادر نسبت به جنین می شود و در واکنش هایی مانند تشخیص، میل جنسی، اعتماد به نفس و اضطراب نقش دارد.

برخی تحقیقات نشان می دهند که این هورمون بر اعتیاد و استرس نیز اثر دارد.
تولید اکسی‌توسین چگونه کنترل می شود؟

تولید Oxytocin به واسطه یک مکانیزم بازخورد مثبت کنترل می شود. این مکانیزم هنگامی که در بدن واکنشی رخ می دهد باعث رهاسازی Oxytocin می شود سپس این هورمون منجر به شروع فعالیت هایی در بدن مانند آومدن شیر یا شروع درد زایمان که نشان دهنده تولید بیشتر اکسی‌توسین است می شود.

چرخه بازخورد تا زمانی که فرآیندهایی مانند زایمان و شیردهی به اتمام برسند ادامه دارد.
مشکلات مربوط به تولید Oxytocin

امکان دارد میزان اکسی‌توسین بسیار بالا یا پایین باشد اما محققان در این رابطه به مفهوم خاصی نرسیده اند.

مردانی که از Oxytocin بالایی برخوردار هستند گاها به سرطان پروستات خوش خیم یا بزرگ شدن غده پروستات که باعث بروز مشکلاتی در مجاری ادراری می شود دچار می شوند.

عدم Oxytocin از آمدن شیر به سینه پیشگیری کرده در نتیجه مادر در شیردهی دچار مشکل می شود.

میزان کم اکسی‌توسین با افسردگی نیز در ارتباط است اما درمورد استفاده از Oxytocin برای درمان مشکلات ذهنی بررسی های کافی صورت نگرفته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: