کد خبر: ۲۰۶۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 20
تغييرات هورموني پس از زايمان از جمله افزايش استروژن، اکسي توسين و پرولاکتين موجب تغييرات مغزي و سازگاري مادر براي نگهداري از نوزاد مي شود
شفا آنلاین>سلامت> تحقيقات نشان مي دهند که مادر شدن موجب رشد مغز در زنان مي شود. بر اساس مطالعه اي که توسط انجمن روانشناسي آمريکا منتشر شده است، همزمان با مادر شدن حجم مغزدر بخش هايي که به انگيزه و رفتار مرتبط است، افزايش مي يابد.

به گزارش شفا آنلاین:همچنين مشخص شد در مادراني که احساسات بسيار زيادي نسبت به نوزاد خود دارند، بيشترين رشد مغزي در بخش هاي کليدي قسمت مياني مغز اتفاق مي افتد.

محققان معتقدند که تغييرات هورموني<Hormonal changes> پس از زايمان از جمله افزايش استروژن، اکسي توسين و پرولاکتين موجب تغييرات مغزي و سازگاري مادر براي نگهداري از نوزاد مي شود.

به عقيده محققان انگيزه قوي براي مراقبت و پرورش نوزاد و احساس مادري يک واکنش غريزي نيست و تا حد زيادي ناشي از ساختار مغز مي باشد.

براي انجام اين مطالعه، مغز 19 زن که به تازگي زايمان کرده بودند مورد بررسي دقيق قرار گرفت (10 نوزاد پسر و 9 نوزاد دختر) .از مغز اين زنان 2 تا 4 هفته پيش از زايمان و 3 تا 4 ماه پس از آن تصويربرداري شد.

ارزيابي اين تصاوير مغزي نشان داد حجم بخش خاکستري مغز به ميزان قابل ملاحظه اي در بخش هاي مختلف مغز افزايش مي يابد. بخش هاي تغيير يافته در مادران شامل قسمت هاي مربوط به انگيزه، کنترل عواطف، حمايت، استدلال و قضاوت است. اين رشد مغزي نتيجه رشد سلول هاي عصبي، افزايش و پيچيده شدن ارتباطات بين اين سلول ها و گسترش شبکه عصبي مي باشد.

نکته جالب در اين بررسي اين بود که رشد بخش خاکستري مغز بزرگسالان آن هم در مدت چند ماه پديده نادري است که بر اساس تحقيقات، مورد مشابهي ندارد.

اين مطالعه اين فرضيه را براي محققان ايجاد کرده است که احتمالا افسردگي پس از زايمان به دليل عدم رشد بخش هاي ذکر شده در مغز مي باشد. آريا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: