کد خبر: ۲۰۵۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 17
هزینه حقوق منشی با در نظر گرفتن حداقل حقوق مصوب به علاوه بیمه و سایر مزایای قانونی مانند حق سنوات، عیدی، حق ایاب و ذهاب و .... در کمترین شرایط چیزی حدود 1.5 میلیون تومان خواهد شد
شفاآنلاین>سلامت> در شرایط فعلی، برای اجاره یک مطب 70 متری در یک محل متوسط شهر تهران باید ماهانه مبلغی حدود 5 میلیون تومان پرداخت کرد.

هزینه حقوق منشی با در نظر گرفتن حداقل حقوق مصوب به علاوه بیمه و سایر مزایای قانونی مانند حق سنوات، عیدی، حق ایاب و ذهاب و .... در کمترین شرایط چیزی حدود 1.5 میلیون تومان خواهد شد.

هزینه شارژ ساختمان و هزینه برق، تلفن و نظافت مطب را نیز در خوشبینانه ترین حالت 500 هزار تومان در نظر بگیرید.

بنابراین میزان هزینه دایر کردن یک مطب در شهر تهران در شرایط امروز ماهانه حدود 7 میلیون تومان خواهد بود.

البته هزینه‌های مخفی دیگر مانند حق تابلوی مطب و یا حمل زباله‌های پزشکی که شهرداری طلب خواهد کرد و مواردی از این دست را وارد بحثمان نمی کنیم!

حال فرض کنید، شما یک پزشک متخصص هستید که مبلغ ویزیت شما بر اساس تعرفه مصوب وزارت بهداشت 38.400 تومان است که در همین ابتدا باید حدود 9% از آن را برای مالیات کنار بگذارید بنابراین مبلغ دریافتی شما از بابت ویزیت هر بیمار چیزی حدود 35.000 تومان خواهد بود.

باز هم فرض کنید که اداره مالیاتی شما را متهم به دروغگویی در ارائه اظهارنامه مالیاتی نکند وگرنه که حساب شما با کرام‌الکاتبین خواهد بود و مبلغی بالاتر از 9% از شما مالیات اخذ می گردد.

با یک ضرب و تقسیم ساده متوجه خواهید شد که شما طبیب متخصص(Expert) محترم تنها و تنها برای روشن نگاه داشتن چراغ مطب و بدون داشتن هیچگونه توقع درآمد برای خود، باید ماهانه 200 بیمار را ویزیت نمایید! تازه در این بین هستند بیمارانی که توانایی پرداخت هزینه همین ویزیت اندک را هم ندارند که ما این افراد را وارد بحث خود نمی کنیم.

اگر روزهای کاری مطب را پنج روز در هفته در نظر بگیریم و فرض کنیم که به طور متوسط دو روز در ماه هم تعطیلی رسمی داشته باشیم بنابراین تعداد روزهای کاری شما حدود 20 روز در ماه خواهد بود.

حال فکر کنید که شما و خانواده محترمتان همچون گیاهان(plants) از طریق فتوسنتز به حیاتتان ادامه بدهید پس در چنین شرایطی شما باید حداقل روزی 10 بیمار را ویزیت کنید تا مطب شما تنها بتواند دایر بماند!

سوال من از وزیر محترم بهداشت و سایر مسئولین محترم در این وزارتخانه این است که چه تعداد از پزشکان این سرزمین توانایی پرداخت هزینه ماهانه 7 میلیون تومان را دارند؟ و تعداد مراجعین به مطب پزشکان به طور متوسط چند نفر است؟

تازه وضعیت برای همکاران محترم پزشک عمومی از این هم بدتر است.

با همین آمار سر انگشتی و ساده می‌توان فهمید که چرا عده قابل توجهی از فارغ التحصیلان رشته پزشکی هرگز برای دریافت شماره نظام پزشکی به سازمان نظام پزشکی مراجعه نکرده‌اند!

و همچنین مشخص می شود که چرا چندین هزار پزشک این سرزمین به اجبار سرزمین و وطن خود را ترک کرده اند!

پزشکانی که برای تربیت هرکدام، شاید بالغ بر 500 میلیون تومان هزینه شده است و این سرمایه های بزرگ به کشورهای دیگرمهاجرت می‌کنند و چقدر راحت این کشورها بدون صرف کوچکترین هزینه‌ای این سرمایه‌ها را می‌برند!

امیدوارم که وزیر محترم بهداشت(Health) و سایر مسئولین محترم در این وزارتخانه برای بهبود وضعیت معیشتی جامعه پزشکی و جلوگیری از فرار مغزها چاره‌ای بیاندیشند.
کانال دفاع ازحقوق پزشکی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: