کد خبر: ۲۰۴۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۱ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 06
والدین به ویژه مادران باید به شاخص‌های بهداشتی مثل پوسیدگی دندان فرزندان بیشتر توجه کنند
شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت ۴۰ درصد است که ۲۲ درصد آن مربوط به هزینه‌های دندانپزشکی است و رقم بالایی است.

به گزارش شفا آنلاین: دکتر علیرضا رئیسی در همایش دانش آموزان دارای دندان‌های عاری از پوسیدگی در شهرستان نمین استان اردبیل، گفت: والدین به ویژه مادران باید به شاخص‌های بهداشتی مثل پوسیدگی دندان فرزندان بیشتر توجه کنند.

وی ادامه داد: بعد از طرح تحول سلامت خیلی از هزینه‌ها از جیب مردم کاهش یافته است؛ به ویژه این هزینه‌ها در بیمارستان‌ها برای بیماران بستری  به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: اما در دندانپزشکی این رقم پایین نیامده است و برخی افراد به دلیل بالا بودن هزینه‌ها مراجعه نمی‌کنند.  شاخص کشوری نشان می‌دهد افراد بالای ۵۵ سال حداقل ۳ تا ۴ دندان خراب<The teeth are broken> دارند.

معاون بهداشت افزود: دو راهکار وجود داشت؛ یکی این که برویم سراغ سالمندان که توان و هزینه‌اش را نداریم. کار دوم این بود که سراغ بچه‌ها برویم و از زمان رشد دندان‌شان پیشگیری و بهداشت را به آنها آموزش دهیم تا در سن سالمندی دندان‌های سالم‌تری داشته باشند.  هم اکنون کودکی که از حدود شش ماهگی دندان در می‌آورد تا به سه سال می‌رسد، حدود چهار دندانش می‌پوسد.

 وی ادامه داد: تصور این که دندان کودک، شیری است و به نوعی جایگزین می شود و نباید حساس شد، غلط است. اول اینکه وقتی دندان کودک می‌پوسد یعنی سبک زندگی او اشتباه است و اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کند.  نکته دوم این است که پوسیدگی دندان مثل یک بیماری عفونی است چون محل تجمع میکروب داخل دهان است. دندان‌های پوسیده علاوه بر اینکه دندان‌های مجاور را از بین می‌برد و در سنین بالا ریشه برخی بیماری‌ها مثل عفونت ریه و بیماری قلبی است.

وی افزود: خیلی از عفونت‌های خونی<Blood infections> یک فرد ناشی از عفونت‌های دهان و دندان است و در نهایت این که موجب می‌شود هزینه‌ها افزایش یابد. بنابراین بهترین کار این است که پیشگیری را از بچه‌ها شروع کنیم.


وی ادامه داد: مادران همانطور که به سایر جنبه‌های سلامتی کودک اهمیت می‌دهند حداقل سالی سه بار هم باید دندان‌های کودک را بررسی کنند.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: