کد خبر: ۲۰۴۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 03
نسبت به توزیع بنزین در جایگاه‌های عرضه بنزین در استان‌های شمالی «شایعه‌پراکنی» می‌شود. او در صحبت‌هایش از مجلس در خواست کرد که در چنین مواردی تنها تماشاچی نباشد و واکنشی را نشان دهد
شفا آنلاین>اجتماعی>گفتند قیمت بنزین گران می شود و مردم به سمت جایگاه های بنزین روانه شدند. شایعه گران‌شدن بنزین در روزهاي گذشته به ویژه در شهرهای شمالی مردم را راهی پمپ بنزین ها کرد. شایعه ای که معلوم نیست از کجا سردر آورد و مردم را این‌طور مضطرب کرد که هر چه سریع تر خودشان را به پمپ های بنزین <Gasoline pumps>برسانند و باک های‌شان را پرکنند. این در حالی است که حتی اگر این خبر صحت هم داشته باشد، مدتی طول می‌کشد تا اجرایی شود.

به گزارش شفا آنلاین:این در حالی است که دیروز حتی مردم از داخل شهرها به پمپ بنزین های میان جاده ای هم هجوم بردند تا باک‌های‌شان را پر کنند. دیروز علی ادیانی، نماینده قائم‌شهر در مجلس گفت: نسبت به توزیع بنزین در جایگاه‌های عرضه بنزین در استان‌های شمالی «شایعه‌پراکنی» می‌شود. او در صحبت‌هایش از مجلس در خواست کرد که در چنین مواردی تنها تماشاچی نباشد و واکنشی را نشان دهد. این در حالی است که در شورا التهابانی رخ داده و همچنان مجلسی‌ها به عنوان نمایندگان مردم همچنان سکوت کرده اند.

نماینده مردم قائمشهر به وضعیت حاکم بر پمپ‌های بنزین در استان‌های شمالی کشور اشاره کرد و گفت: شایعه‌پراکنی و جنگ روانی در حوزه بنزین در استان مازندران را شاهد هستیم، دستگاه‌های امنیتی باید باشدت به این موضوع واکنش نشان داده و اجازه ندهد در فضای مجازی جو منفی شکل بگیرد. از سوی دیگر شنیده‌ها از آن حکایت دارد که برخی از صاحبان پمپ بنزین‌ها و عرضه کنندگان سوخت، با وجود داشتن بنزین در مخازن خود، از فروش آن ممانعت می‌کنند و عده‌ای نیز معتقدند که آن‌ها خواستار گران‌شدن قیمت سوخت هستند. این نگرانی سبب شد مردم علاوه بر تلاش برای پر کردن باک ماشین‌شان به ذخیره‌سازی سوخت در خانه‌شان اقدام کنند. هرچند در شهرستان‌های فریدون‌کنار، نور، تنکابن، سرخرود، بابلسر، قائمشهر و برخی دیگر از شهرهای استان مازندران، برخی پمپ‌های بنزین تعطیل شده‌ یا در برخی شهرهای دیگر صف‌های طولانی در مقابل جایگاه‌های سوخت ایجاد شده است، اما مسئولان مربوطه معتقدند دلیلی برای نگرانی از کمبود بنزین وجود ندارد.

مشکل کمبود سوخت در جایگاه ها وجود ندارد

همچنین علی نبیان، معاون عمرانی استاندار مازندران با بیان اینکه در حال حاضر در تمام جایگاه‌های سوخت سراسر این استان بنزین در حال توزیع است، گفت: طی چند روز گذشته در بحث فنی دچار مشکلاتی بودیم که توزیع بنزین را با مشکل مواجه کرده بود و در حال حاضر برطرف شده است. همچنین ريیس شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ناحیه بهشهر و گلوگاه گفت: هیچ مشکلی در توزیع بنزین در جایگاه های عرضه سوخت شهرستان های بهشهر و گلوگاه وجود ندارد.حمیدرضا آقاملا نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه 11 جایگاه عرضه سوخت در شهرستان های بهشهر و گلوگاه وجود دارد که تحت نظر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه بهشهر قرار دارند، گفت:10 جایگاه عرضه سوخت در بهشهر و گلوگاه فعال است و به اندازه کافی سوخت دارند و هیچ مشکلی در توزیع بنزین به مراجعه کنندگان نداریم. فقط یکی از پمپ بنزین های بهشهر به علت تعمیرات به طور موقت غیرفعال است که به زودی بازگشایی می‌شود.

آن طور که ایرنا گزارش داده به نظر می رسد عامل اصلی انتشار این شایعات، طرح وزارت نفت درزمينه استفاده از کارتخوان‌های جدید و همچنین نگرانی از تشدید تحریم های آمریکا بوده است. گرچه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، علت استفاده از کارتخوان های جدید را فناوری به‌روز و بالا بودن میزان تراکنش ها و کاهش هزینه‌های نگهداری سامانه کارتخوان‌های هوشمند سوخت اعلام و تاکید کرده است که استفاده از این کارتخوان‌ها ارتباطی به سهمیه بندی ندارد، اما شایعه سازان بدون توجه به این مسائل به کار خود ادامه می دهند.عامل دیگری که بستر مناسبی را برای طرح شایعات بنزینی فراهم کرده، نزدیک شدن به زمان تحریم‌هاي آمریکاست که باعث ایجاد این تصور شده که تحریم می‌تواند باعث کمبود بنزین و سوخت در کشور شود.این نگرانی در حالی مطرح شده که با راه اندازی پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس، ایران در تولید و تامین بنزین، نگرانی نداشته و به مرز خودکفایی رسیده و حتی واردات نیز به شدت محدود شده است.

فصل تابستان، اوج مصرف بنزین

در فصل تابستان مردم بیشتر از فصل های دیگر بنزین مصرف می کنند. یکی از دلایل آن مسافرت هایی است در این فصل انجام می شود. امسال نیز رکورد بی‌سابقه مصرف 121میلیون و 800 هزار لیتر بنزین برای 31 تیر امسال به ثبت رسید. میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در تیر امسال به 91 میلیون و 700 هزار لیتر رسید که در مقایسه با ماه مشابه در سال 1396 رشد بیشتر از هشت درصدی را ثبت کرد. میانگین مصرف روزانه بنزین کل کشور در مقایسه با مدت مشابه پارسال 8.5‌درصد رشد نشان می‌دهد. پارسال میانگین مصرف روزانه بنزین کل کشور 84 میلیون و 600 هزار بشکه بود. نکته قابل توجه اینکه اوج مصرف بنزین در تابستان در استان های مسافرپذیر کشور رخ می‌دهد که امکان دارد باعث ایجاد صف های طولانی در آن مناطق شود و بر این اساس، بیشتر از دیگر مناطق کشور، مستعد طرح شایعات بنزینی هستند. همه این اتفاق ها در صورتی رخ داده که روز ششم مرداد سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از احتمال دو نرخی شدن بنزین و سهمیه‌بندی آن خبر داده بود و گفته بود: در صورتی که مصرف بنزین کاهش پیدا نکند یا از ناحیه تحریم‌ها تحت فشار قرار گیریم، بنزین دو نرخی شده و سهمیه‌بندی اعلام می‌شود که قیمت جدید را هم وزارت نفت تعیین خواهد کرد. اسدا... قره‌خانی با اشاره به اینکه ما در زمانی بنزین دو نرخی و سهمیه‌بندی داشتیم، آن‌هم به دلیل مقتضیات زمان خود و تحریم‌ها بود که تولید داخل کفاف مصرف را نمی‌داد. ما افزایش مصرف داشتیم که رو به زیاد شدن بود و به همین دلیل مجبور به دو نرخی شدن بنزین و سهمیه‌بندی آن شدیم که آن زمان کار خوبی بود و نتیجه موثری هم داشت.

او به تاثیرات برداشته شدن تحریم ها در افزایش تولید بنزین داخل اشاره کرده و گفته است:«‌با برداشته شدن تحریم‌ها و افزایش تولید داخل تقریبا تولید ما برابر نیازمان شد و به همین دلیل سهمیه‌بندی و دو نرخی شدن بنزین کنار گذاشته شد. این روند وجود داشت تا اینکه دولت می‌خواست ابتدای امسال قیمت بنزین و حامل‌های انرژی را براساس تبصره ۱۸ لایحه بودجه افزایش دهد که مجلس شورای اسلامی آن را نپذیرفت. در آن زمان دولت تاکید داشت که هزینه‌های سنگین دارد و باید قیمت بنزین افزایش پیدا کند که به هرحال این اتفاق رخ نداد». سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در عین حال با بیان اینکه دولت براساس قانون هدفمندی و قانون وزارت نفت و قانون مربوط به مجوز استفاده از کارت سوخت اختیار افزایش قیمت بنزین را دارد، گفت: در این مدت وزارت نفت دو فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به مرحله بهره‌برداری رسانده که هر بار ۱۲ میلیون لیتر بنزین با اکتان بالا اضافه تولید داریم.قره‌خانی افزود: اکنون متاسفانه دو اتفاق افتاده؛ اول اینکه مصرف بنزین افزایش پیدا کرده که حتی گاهی اوقات به بالای ۱۰۰ میلیون لیتر می‌رسد ؛حال اینکه تولید ما ۸۰ میلیون لیتر است. موضوع دیگر بحث تحریم‌های احتمالی است پس براین اساس اگر کاهش مصرف نداشته باشیم و همچنان مصرف رو به افزایش باشد و فاصله بین تولید و مصرف بالا باشد، دولت ناگزیر به واردات بنزین است.

مجبور به سهمیه بندی بنزین هستیم!

سخنگوی کمیسیون انرژی در چنین شرایطی سهمیه‌بندی بنزین را راهکار این ماجرا می داند و می‌گوید:« در چنین شرایطی دولت به سمت سهمیه‌بندی بنزین و مدیریت تقاضا از طریق کارت سوخت می‌رود. در چنین شرایطی ممکن است برخی تمایل به استفاده از بنزین بیشتر از سهمیه‌بندی داشته باشد یا اینکه اتومبیل‌های آن‌ها پرمصرف باشد. بي‌شك نمی‌توان به آن‌ها سوخت نداد، پس باید سوختی که به این افراد داده می‌شود با قیمت تمام شده بنزین یعنی قیمتی گران‌تر از سهمیه‌بندی باشد». قره‌خانی در جمع‌بندی گفت: براین اساس ما در آینده متناسب با مقتضیات زمانی متحمل دو شرایط دو نرخی شدن بنزین و سهمیه‌بندی هستیم ولی اینکه چه زمانی تصمیم به این اتفاق گرفته شود، بستگی به آن دوره دارد.اگر مصرف بنزین کاهش پیدا نکند یا از ناحیه تحریم‌ها تحت فشار قرار گیریم، احتمال دو نرخی شدن بنزین و سهیمه‌بندی آن وجود دارد. قیمت‌ها را هم وزارت نفت تعیین می‌کند که دراین باره با مجلس شورای اسلامی مشورت خواهد شد. البته هنوز تصمیمی درباره گران‌ کردن قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن اعلام نشده است.

مردمي كه نگرانند

تشكيل صف هاي طولاني در مقابل برخي پمپ هاي بنزين درحالي كه خبري رسمي از گراني بنزين نيست و اگر هم باشد، در نهايت به اندازه يك باك خودرو به رانندگان سوخت ارزان تر مي رساند، خود گوياي افزايش نگراني هاي جامعه از التهابات اقتصادي است. موضوعي كه چند هفته‌اي است كه ذهن بسياري از شهروندان را درگير كرده و فشاري رواني بر آن‌ها تحميل كرده است. سكوت مسئولان دولتي هم اين نگراني را دوچندان كرده و نتيجه آن نيز صف كشيدن مردم نگران براي يك باك بنزين بيشتر است. هرچنددر ساير موارد نيز تجربه نشان داده جو زدگي برخي شهروندان در شنيدن اخبار گراني، آن‌ها را به سمت خريد بيشتر كالا سوق داده است، اما نوسانات اقتصادي و آينده اي مبهم، مشكلات اين شرايط را بيشتر مي كند و لازم است مسئولان و رسانه ها بيش از پيش نسبت به نقش خود در آرام يا ملتهب كردن جامعه توجه داشته باشند.قانون

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: