کد خبر: ۲۰۳۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۲۸ تير ۱۳۹۷ - 2018July 19
پتاسیم می تواند بر فعالیت های عضلات اسکلتی و عضلات قلبی تاثیر گذارد. به طور مثال، هر گونه تغییر در غلظت آن، تحریک پذیری و ریتم عضله قلب را تغییر می دهد

شفا آنلاین>سلامت>عدم‌ تعادل‌ پتاسیم بدن،‌ به افزایش یا کمبود پتاسیم‌ در خون‌، مایعات‌ بدن‌ و داخل‌ سلول‌ها نسبت‌ به‌ مقدار طبیعی‌ گفته می شود. پتاسیم‌ به‌ همراه‌ سدیم‌ و کلسیم‌ در حفظ‌ ضربان طبیعی‌ قلب‌، تنظیم‌ تعادل‌ آب‌ بدن‌، انقباض‌ عضلات‌ و پیام‌های‌ عصبی‌ نقش‌ دارد پتاسیم می تواند بر فعالیت های عضلات اسکلتی و عضلات قلبی تاثیر گذارد. به طور مثال، هر گونه تغییر در غلظت آن، تحریک پذیری و ریتم عضله قلب را تغییر می دهد.

به گزارش شفا آنلاین:پتاسیم، همواره بنا به نیاز های بدن و تحت تاثیر پمپ سدیم – پتاسیم به طرف داخل یا خارج سلول حرکت می نماید. بیماری های مختلف، آسیب دیدگی ها، داروها ( داروهای مدر، ملین ها، آنتی بیوتیک ها) و برخی روش های درمانی خاص نظیر شیمی درمانی و تغذیه از راه تزریق (TPN) عواملی هستند که عموما سبب عدم تعادل پتاسیم<Potassium imbalance> می گردند.

برای حفظ تعادل پتاسیم، کلیه ها<kidneys> باید سالم باشند، چرا که ۸۰ درصد پتاسیم، به طور روزانه توسط کلیه ها از بدن دفع می شود، ۲۰ درصد باقیمانده از طریق از طریق روده و غدد عرق خارج می گردد.

وقتی میزان پتاسیم خون <Blood potassium>افزایش می یابد، کلیه ها پتاسیم بیشتری از طریق ادرار دفع می کنند. هورمون آلدوسترون نیز می تواند دفع پتاسیم را از طریق کلیه ها افزایش دهد. کلیه ها نمی توانند آن طور که سدیم را ذخیره می کنند، پتاسیم را حفظ و ذخیره نمایند، به همین دلیل در موارد کمبود پتاسیم ، باز هم شاهد دفع آن در ادرار خواهیم بود.


کمبود پتاسیم به فرسودگی عضلانی، کرامپ، یبوست و حتی اختلال ریتم ضربان قلب می ‌انجامد. به علاوه پتاسیم در تبدیل کربوهیدرات‌ ها در بدن به گلیکوژن – یک منبع ذخیره قند در بدن برای دسترسی سریع به انرژی در عضلات و کبد- نقش دارد. دریافت کافی پتاسیم منجر به جلوگیری از افسردگی، بی خوابی، بیماری های قلبی، سکته مغزی، و فشار خون بالا می شود.

یکی از فواید مهم دیگر پتاسیم برای بدن کاهش فشار خون و پیشگیری از این عارضه و رشد سلولی است همچنین در این زمینه بیماران کلیوی باید مقدار این مواد مغذی را توسط رژیم درمانی کنترل کنند.

نشانه های کمبود پتاسیم
آزمایش های روتینی که انجام می شود کمبود پتاسیم را چک نمی کنند، و همچنین هیچگونه علائم فیزیکی نیز مشاهده نمی کنید. با این حال چند نشانه وجود دارد که اگر شاملتان شود ممکن است دچار کمبود پتاسیم باشید.

احساس ضعف و خستگی دارید
فشار خون بالا دارید
مستعد به گرفتگی شدید عضله هستید
تپش قلب دارید
یبوست
فلج، از جمله فلج عضلات تنفسی
مصرف این خوارکی ها برای رفع کمبود پتاسیم
متخصصان توصیه می کنند افراد بالغ روزانه حداقل ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم دریافت کنند، اما بیشتر ما به زحمت نصف این مقدار را دریافت می کنیم در نتیجه با کمبود پتاسیم موجه هستیم. از منابع غذایی غنی از پتاسیم برای رفع مشکل کمبود پتاسیم به گروه میوه و سبزی ها می توان به برگ چغندر، اسفناج، قارچ ،سیب زمینی، حبوبات، گوجه فرنگی و از میوه ها به موز ،طالبی، خشکبار، آب پرتغال خربزه‌، آب‌ هویج‌  می توان اشاره کرد.مشرق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: