کد خبر: ۲۰۳۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۸ تير ۱۳۹۷ - 2018July 19
استفاده از داروهای ضد افسردگی که پزشک مرتبط تجویز می‌کند به نوعی نقطه قوت شخصیت فرد مبتلا محسوب می‌شود، چراکه نشان می‌دهد فرد نسبت به بیماری و درمان آن، آگاهی کامل دارد و برای ارتقای کیفیت زندگی خود از راهکارهای علمی استفاده می‌کند

شفا آنلاین>اجتماعی>برادرم مدت‌ها است که دچار افسردگی شده است. در ابتدای بیماری او سعی می‌کرد بیماری خود را انکار کند.

 با تلاش بسیار او را نزد روانپزشک بردیم. او پس از تشخیص اختلال افسردگی برای برادرم دارو تجویز کرد و توصیه‌های رفتاری هم برای او داشت، اما متأسفانه برادرم به توصیه‌های پزشک توجه نمی‌کند و داروهای خود را هم مصرف نمی‌کند او مدام تأکید می‌کند که ابتلا به این اختلال نشانه ضعف من است پس خودم باید به آن غلبه کنم.

لطفاً مرا راهنمایی کنید که آیا او می‌تواند از پس بیماری‌اش برآید؟ از سوی دیگر برخی از اطرافیان می‌گویند این مشکل خود به خود و به مرور زمان رفع می‌شود و برادرم سلامت خود را به دست می‌آورد آیا این تصور درست است؟


این تفکر هم می‌تواند درست باشد هم اشتباه. در واقع تفکرات و اراده درونی ما در بهبود و سلامت ما تأثیر زیادی دارد، اما کمک گرفتن از متخصصان این حوزه و استفاده از داروهای ضد افسردگی که پزشک مرتبط تجویز می‌کند به نوعی نقطه قوت شخصیت فرد مبتلا محسوب می‌شود، چراکه نشان می‌دهد فرد نسبت به بیماری و درمان آن، آگاهی کامل دارد و برای ارتقای کیفیت زندگی خود از راهکارهای علمی استفاده می‌کند.
ما خیلی وقت‌ها نیاز داریم برای رسیدن به یک هدف مطلوب از یک وسیله استفاده کنیم یا زمان زیادی را به تمرین کردن اختصاص دهیم. مثلاً برای وزنه‌برداری شما نمی‌توانید از همان ابتدا یک وزنه سنگین بلند کنید اما با تمرین و کمک گرفتن از توصیه و تجربه استاد می‌توانید به هدف مطلوب برسید. درمان بیماری‌ها هم از این قاعده مستثنی نیست.

برای درمان افسردگی و در امان ماندن از عوارض ناخوشایند آن هم نیازمند وسیله هستیم. معمولاً این وسیله در درمان افسردگی، دارو، مشاوره و نظرات تخصصی متخصصان روانپزشکی و روانشناسی است.

در مورد سؤال دوم شما هم باید بگویم که این تصور که ممکن است بیمار افسرده به مرور زمان و بدون مداخلات پزشکی بهبود یابد کاملاً اشتباه است. این تفکر کاملاً اشتباه، نه تنها به بهبود بیمار کمکی نمی‌کند بلکه باعث شدت یافتن بیماری و بروز عوارض ناخوشایند آن هم خواهد شد. به همین دلیل هنگامی که متوجه می‌شویم مشکل ما به بیماری تبدیل شده است نباید خوددرمانی کنیم بلکه راه درست، کمک گرفتن از یک متخصص حاذق و استفاده درست و بموقع از داروهای تجویز شده و رعایت توصیه‌های پزشک معالج است. بسیاری از مبتلایان به افسردگی با رعایت توصیه‌های پزشکی و کامل کردن دوره درمان بهبود می‌یابند.ایران

 حمیلا بخشی
روانشناس بالینی

 
 
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: