شفاآنلاین>سلامت>رئیس مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه حدود پنج ماه از آغاز به کار مرکز رشد دانشگاه میگذرد، گفت: تا کنون 6 محصول در این مرکز به مرحله تجاریسازی رسیده است.
به گزارش شفاآنلاین،دکتر امید پورنیک درباره حضور موثر دانشجویان در این مرکز توضیح داد و بر ایجاد بسترهای لازم برای فعالیتهای علمی و تحقیقاتی دانشجویان تاکید کرد.
وی با اشاره به اینکه در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ایران تا کنون 6 محصول به مرحله تجاریسازی رسیده است، اظهار کرد: در تولید این محصولات دانشجویان بیشتر از بقیه درگیر بودهاند. البته اساتید و برخی کارکنان نیز در کنار دانشجویان در تولید محصولات مشارکت جدی و موثر دارند. ما یک هسته دانشجویی رشد داریم که حدود ۲۵ دانشجوی فعال دارد و تعداد زیادی دانشجو هم به صورت موردی و پروژهای کار میکنند. حدود ۳۵ نفر از اساتید و پرسنل هم در فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی مشغول هستند و محصولات قابل عرضه در بازار تولید میکنند. افرادی هم داریم که از بیرون دانشگاه در مرکز مستقر شدهاند و در کنار همکاران ما و دانشجویانمان کار میکنند.
پورنیک درباره خدماتی که در مرکز رشد به شرکتها ارائه میشود، توضیح داد: خدماتی به صورت کلی در اختیار شرکتها قرار داده میشود که شامل دفتر کار، سالن جلسات، دورههای آموزشی، اینترنت، کتابخانه و استفاده از سایر بخشهای دانشگاه و آزمایشگاه است که با هماهنگی مرکز انجام میشود. افراد متخصص حوزههای مختلف نیز تحت عنوان تسهیلگر یا منتور در کنار صاحبان ایده هستند و به آنها در زمینه تخصصی خودشان مشاوره میدهند و برای تبدیل ایده به محصول آنها را راهنمایی میکنند. خدمات مالی از جمله وام و تسهیلات بدون بازگشت نیز به برخی از ایدهها تعلق میگیرد. ما در دانشگاه یک شورای فناوری داریم که محصولات را از این نظر که امکان تجاریسازی دارند یا نه، بررسی میکند و در صورت تایید، آن ایدهها میتوانند از خدمات مالی استفاده کنند. اعضای این شورای فناوری شامل نمایندگانی از حوزه صنعت و بالین، رئیس مرکز رشد، مدیر فناوری دانشگاه، معاون پژوهشی و معاون آموزشی دانشگاه میشود.
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت ایجاد بستر مناسب برای دانشجویان مستعد، خاطر نشان کرد: به تجربه دیدهایم که هر جا برای دانشجویان و پرسنل دانشگاهی فرصت کافی گذاشتهایم و برای فکر و ایده آنها ارزش قائل شدهایم، توانستهاند کارهای بزرگی انجام دهند و محصولاتی تولید کنند که ارزش بسیاری دارد و در سالهای آینده در بازارهای داخلی و خارجی عرضه شوند.
رئیس مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه افزود: در مرکز رشد ما یک تفکر حاکم است؛ اینکه هر ایدهای از یک مشکل شروع میشود. هر کس به مرکز رشد مراجعه میکند یک مشکل شناسایی شده دارد که روی آن کار کرده و میخواهد ایده حاصل از آن مشکل را جلو ببرد. بسیاری از این افراد مشکلاتی را در موقعیتهای کاری خود شناسایی کردهاند و در مرکز رشد این فرصت ایجاد شده که آن مشکل را به یک محصول قابل استفاده تبدیل کنند. در مرکز بر روی این ایدهها کار میشود، از متخصصان کمک گرفته میشود و در نهایت نمونه اولیه (پروتوتایپ) محصول که قابلیت بررسی دارد، شکل میگیرد. در این مرحله اگر محصولات تستها را بگذارنند، میتوانند تجاریسازی شوند و مجوز تولید بگیرند.