کد خبر: ۲۰۲۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۷ - 2018July 10
لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، سالهاست ارائه شده و چند مجلس و دولت را پشت سر گذاشته اما هنوز به نتیجه نرسیده است
شفا آنلاین>اجتماعی>دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی، در واکنش به ماجرای تلخ یکی از مدرسه های غرب تهران، از مکاتبه زنان عضو کابینه با رئیس مجلس شورای اسلامی برای مطرح شدن هر چه زودتر لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، در صحن علنی مجلس خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر شهیندخت مولاوردی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار شفاآنلاین، اظهارکرد: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، سالهاست ارائه شده و چند مجلس و دولت را پشت سر گذاشته اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

او افزود: به نظر می رسد این لایحه با توجه به تدابیر و پیش بینی های مختلفی که درنظر گرفته شده، در صورت تصویب، از بازدارندگی های لازم برخوردار است. وقتی مفاد مختلف لایحه را مطالعه می کنیم، به غیر از بحث مجازات ها، می بینیم حتی برای بازپروری مجرمان، برنامه هایی در نظر گرفته شده و تقسیم کار ملی صورت گرفته است. در حال حاضر این مباحث را به ویژه در مساله کودک آزاری(child abuse) نمی بینیم.

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی، تصریح کرد: متعاقب ماجرای تلخی که چندی پیش در یکی از مدرسه های غرب تهران رقم خورد، زنان عضو کابینه دولت، مکاتبه ای را با رئیس مجلس شورای اسلامی انجام دادند. در آن نامه از رئیس مجلس درخواست کردیم لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، هر چه زودتر در صحن علنی مطرح، تصویب و آماده اجرا شود.

مولاوردی خاطرنشان کرد: در این لایحه به بحث آموزش توجه ویژه ای شده است و دستگاه هایی که وظیفه ذاتی دارند، ملزم شده اند. این لایحه، هم مدرسه ها و هم سایر بخش های نظام آموزشی را در بر می گیرد.

در بحث آموزش، صدا و سیما می تواند بسیار موثر باشد. همچنین آموزش های رسمی و غیررسمی، سینما و به طور کلی هنر می تواند کمک شایانی کند.

او اضافه کرد: آموزش خانواده و به ویژه اولیا، آموزش مربیان و غیره، تمامی این موارد را باید به صورت جامع درنظر بگیریم. قانون هم در زمینه جرمی که اتفاق می افتد و مجازات متناسب با آن، نقش خودش را دارد.

این حقوقدان، تاکید کرد: در این مقوله، آنچه اهمیت بیشتری دارد، موضوع پیشگیری و بازدارنده بودن قانون است. در حال حاضر با قوانین موجود، این تاثیر را نمی بینیم اما امیدواریم با پیگیری هایی که در دولت در حال انجام است، دیگر شاهد تکرار ماجراهای تلخی نظیر آنچه در یکی از مدرسه های غرب تهران رخ داد، نباشیم.

مولاوردی توضیح داد: در جامعه ما، یک سوءتفاهم و سوءبرداشت درباره آموزش مباحث جنسی وجود دارد که به نظر من باید با گفت و گو و تعامل، رفع شود.

وقتی از آموزش بهداشت جنسی صحبت می کنیم، به هیچ وجه نظر و هدف ما، آموزش روابط جنسی به کودکان و نوجوانان نیست؛ بلکه در واقع آموزش هایی است که آنان را از انواع آسیب هایی که در مسیر رشد، بلوغ(Puberty) و مسیر زندگی شان قرار دارد و ممکن است با آنها رو به رو شوند، مصون دارد.

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی اذعان داشت: در این زمینه،آموزش و یادگیری مهارت «نه گفتن» و آگاهی از شرایطی که ممکن است خشونت(Violence)علیه کودکان و نوجوانان و جرم باشد اما خودشان از آن آگاه نباشند، مد نظر است. برای رفع این سوءتفاهم، رسانه ها می توانند نقش مهمی ایفا کنند وهمه همراه و همدل شوند.

او گفت: با توجه به تکرار وقایع تلخ و روند رو به رشد کودک آزاری و به ویژه آزار جنسی که در جامعه اسلامی، حتی یک مورد آن هم زیاد است، انشاءالله تدابیر درنظر گرفته شده راهگشا باشد و بتوانیم قدم های جدی برای مقابله با این معضل اجتماعی برداریم.

 گفت و گو از بهروز آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: