کد خبر: ۲۰۰۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۰۱ تير ۱۳۹۷ - 2018June 22
راه اندازی سیم کارت اختصاصی برای کودکان، پروژه ای است که بارها و بارها در کشور مورد توجه قرار گرفته، اما بدلیل اینکه کاری اختصاصی بوده است، با هزینه های گزاف، عملیاتی نشده است.

شفا آنلاین>سلامت>اجتماعی>سو استفاده از کودکان و استفاده های نامناسب از تلفن همراه که در اختیار کودکان قرار می گیرد و ارائه راه کار برای حل این مسئله دغدغه نویسنده این یادداشت است.


یکی از مشکلات خانواده ها در اینترنت، دسترسی کودکان به تمام قسمت های آن است، مسئله ای که حتی در کشورهای اروپائی و آمریکا، بشدت مورد توجه قرار گرفته، و با کنترل های گوناگون، برخی صفحات را برای کودکان، مسدود می کنند و این به نفع کودکان است.

در کشور ما نیز، همواره آسیب های مختلف اینترنت برای کودکان، مطرح شده، اما در عمل، کار بایسته ای اتفاق نیفتاده است.

دکتر محمد جواد آذری جهرمی ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه طرح این وزارتخانه برای راه‌اندازی اینترنت کودکان به زودی محقق می‌شود تاکید کرد که نقش اپراتورهای مجازی در تمام مراحل این طرح دیده شده است.

راه اندازی سیم کارت اختصاصی برای کودکان، پروژه ای است که بارها و بارها در کشور مورد توجه قرار گرفته، اما بدلیل اینکه کاری اختصاصی بوده است، با هزینه های گزاف، عملیاتی نشده است.

واقعیت این است که کودکان سیم کارت دارند، از همان سال های اولیه همگی دارای موبایل هستند، والدین آن ها، مجبورند سیم کارت به نام خود را به کودک بدهند، و اینگونه می شود که هیچ اطلاعاتی از کودکان دارای موبایل در دسترس حاکمیت و حتی پدران و مادران وجود ندارد، تا بتوانند، موارد لازم را اعمال نمایند.

مشکل اصلی  اینجاست که در کشور ما موبایل به نام کودک نیست، اگر همین موبایل های معمولی موجود را با کد ملی کودکان به نام آن ها بنمائیم، با کد ملی و بانک اطلاعاتی ثبت احوال، که در زمینه جنسیت و سن آن ها بدست می آید، به ساده ترین وجه ممکن، می توان هرگونه مدیریت را اعمال کرد.

قانون با مالکیت کودک موافق است.

طبق قانون، کودک اهلیت تمتع و اهلیت استیفاء (با اجازه ولی یا قیم) دارد و می تواند مالک همه و همه اشیاء و امکاناتی که بزرگسالان دارا هستند بشود (حتی اگر قیمت آن هر میزان و نوع آن هرچه باشد ) و با اجازه ولی، می توانند هرنوع تصرفی داشته باشد.

بر اساس قانون صغار (کودکان) از تصرف در اموال و حقوق مالی خود ممنوع هستند مگر با اجازه ولی خود:

قانونگذار، ممنوعیت اجرای حق و یا قبول تعهد در مورد پاره ای اشخاص را در جهت حمایت حقوق همان اشخاص (محجورین) یا بنا به مصالح اجتماعی مقرر داشته است. بهمین جهت ملاحظه می شود که در موارد خاصی صراحتاً استیفای حق یا قبول تعهد برای گروهی از محجورین تجویز شده است. در مورد کودکان با واسطه ولی یا قیم حق یا تعهد، استیفا یا اجرا می گردد.

با این صراحت قانون، چرا نمی توان موبایل رابه نام کودک خرید؟ اشتباه استراتژیک بزرگی است که سال ها صورت گرفته، و در نتیجه، امکان مدیریت عرصه موبایل و اینترنت؛ در مورد کودکان را از بین برده است.

موبایل به نام کودکان، راهبرد بسیار اصولی برای مدیریت امور فرهنگی و اجتماعی است و هیچ هزینه ای هم ندارد، مانند همه اشیاء، موبایل را نیز به نام کودک و با کد ملی بزنید « طبعا با اجازه ولی قانونی ».راهبرد ملی
سید حسن میردامادی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: