کد خبر: ۱۹۹۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 19
مصرف روز افزون مواد مخدر یکی از بزرگترین مشکلات قرن حاضر به شمار می رود که نقش دوستان در گرایش جوانان به مصرف این مواد انکارناپذیر است.
شفاآنلاین>سلامت>مصرف روز افزون مواد مخدر یکی از بزرگترین مشکلات قرن حاضر به شمار می رود که نقش دوستان در گرایش جوانان به مصرف این مواد انکارناپذیر است.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر رضا دانشمند، روانپزشک و عضو مرکز تحقیقات سومصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در مورد علل و انگیزه مصرف الکل و مواد اعتیاد آور در جوانان و نوجوانان گفت: برخی معتقدند نباید از مصرف مواد مخدر با نوجوانان صحبت کرد چرا که اشتیاق ایجاد شده می تواند فرد را به سمت مصرف مواد اعتیادآور سوق دهد.

اما سوال مهم این است که ما تا چه اندازه خود و خانواده مان را در معرض خطر استفاده از مواد مخدر می بینیم ؟ و سوال بعدی این است که اگر لازم است که با نوجوان خود در مورد این مساله صحبت کنیم ،بهترین زمانی که می بایست این کار را انجام داد ،چه زمانی است؟وی در ادامه افزود: به طور کلی می توان گفت وقتی صحبت از اعتیاد می شود ،باید جنبه های مختلفی که در شکل گیری اعتیاد نقش داشته اند را بررسی نمود، جنبه های فردی ،زیستی ،اجتماعی و حتی روابط بین فردی. ویژگی های شخصی فرد اعم از گوشه گیر بودن ،تمایل به انزوا، روابط فرد با هم سالان ،همکاران و دوستان همگی می تواند زمینه ساز اشتیاق فرد به سمت استفاده از مواد مخدر باشد.

یکی از روش های پیشگیری از اعتیاد شناخت دوستان نزدیک فرد است. از آنجایی که سیگار دروازه ورود به سایر اعتیادهاست بایستی از دوستان سیگاری دوری نمود..

ارتباط و دوستی با همسالان مبتلا به سوء مصرف مواد، عامل مستعد کننده قوی برای ابتلای نوجوانان به اعتیاد است و مصرف کنندگان مواد، برای گرفتن تأیید رفتار خود از دوستان، سعی می کنند آنان را در مصرف مواد با خود همراه نمایند.

بنابراین فرضیه وابستگی به دوستان و گرایش افراد به مصرف مواد مخدر تایید می شود لذا خانواده ها باید نسبت به دوستان فرزندان خود حساسیت ویژه داشته باشند.
رادیو سلامت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: