کد خبر: ۱۹۹۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 18
متاسفانه هیچ دوره ای با این میزان تولد کودکان بی هویت در کشور مواجه نبودیم و این معضل در کشور در حال افزایش است
شفا آنلاین>اجتماعی>عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: نمایندگان مجلس پیگیر تعیین تکلیف لایحه هویت کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی هستند.

به گزارش شفا آنلاین، رسول خضری در واکنش به ثبت هفتگی 10 نوزاد بی هویت در بیمارستان های پایتخت، گفت: متاسفانه هیچ دوره ای با این میزان تولد کودکان بی هویت در کشور مواجه نبودیم و این معضل در کشور در حال افزایش است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، تولد کودکان بی هویت را یکی از معضلات و آسیب های اجتماعی(Social harm) جدی کشور دانست و افزود: وزارت کشور، تعاون، سازمان بهزیستی و سایر وزارت خانه ها باید نسبت به ریشه یابی آسیب های اجتماعی اقدام و با شناسایی علت ها با آسیب ها مبارزه و استراتژی راهبردی برای مقابله با آنها تعیین کنند.

وی با انتقاد از اینکه اقدامات مسئولان برای کاهش آسیب های اجتماعی کارساز نبوده و آسیب ها جلوتر از اقدامات دستگاه ها در حال پیشروی هستند، تصریح کرد: استراتژی راهبردی، کارآمد و عملی برای مقابله با آسیب ها وجود ندارد بنابراین در کشور با افزایش تولد کودکان بی هویت مواجه هستیم.

بخشی زیادی از کودکان بی هویت از والدین معتاد متولد می شوند
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه بخشی از کودکان بی هویت از والدین معتاد متولد می شوند، گفت: برخی از کودکان بی هویت حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی و برخی  نیز حاصل روابط نامشروع است.

خضری افزایش سن ازدواج را در بروز روابط نامشروع، ازدواج های سفید و تولد کودکان بی هویت موثر دانست و افزود: 12 میلیون جوان مجرد در سن ازدواج داریم که تعدادی هر چند بسیار کم به ازدواج سفید و روابط نامشروع روی می آورند که حاصل چنین روابطی تولد کودکان بی هویت می باشد. به طور قطع بیکاری(Unemployment) و مسائل اقتصادی در کشیده شدن جوانان به سمت فساد اخلاقی و مواد مخدر بسیار موثر است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس دهم، با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف تابعیت کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه، تصریح کرد: در مجلس نهم تدوین طرحی برای تعیین تکلیف هویت این کودکان در دستور کار مجلس قرار گرفت که متاسفانه وزارت کشور به شدت با آن مخالفت و در نهایت رد شد.

مجلس پیگیر تعیین تکلیف هویت کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مجلس پیگیر تعیین تکلیف هویت کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی است، گفت: در هیچکدام از کشورهای دنیا با معضل بی هویتی به این شکل مواجه نیستیم و اغلب کشورها این موضوع را حل و فصل کرده و انتقال تابعیت از طریق مادر را پذیرفته اند اما متاسفانه در قوانین موجود تبعیض جنسیتی وجود داشته و میان پدر و مادر تبعیض قائل شده بنابراین هویت کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع درگیر مشکل شده است.

حضور 2 و نیم میلیون افاغنه غیرمجاز در کشور
وی با یادآوری حضور 2 و نیم میلیون افاغنه غیرمجاز در کشور، گفت: باید همانطور که اتباع افغان را تحت پوشش بیمه سلامت(Health insurance) قرار دادیم وزارت کشور و دولت به رفع مشکلات هویتی آنان نیز توجهی جدی داشته باشند.  

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه دولت باید لایحه ای برای تعیین تکلیف هویت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی به مجلس ارائه کند، تصریح کرد: متاسفانه دولت اراده ای برای تعیین تکلیف تابعیت بی هویت ها ندارد و نه تنها خود در این رابطه اقدامی انجام نمی دهد بلکه با طرح های نمایندگان مجلس نیز به شدت مخالفت می کند.

آمار دقیقی از تعداد بی شناسنامه ها و بی هویت ها در دست نیست
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد بی شناسنامه ها و بی هویت ها در دست نیست، گفت: آمارهای ارائه شده درست نبوده و بیشتر بر اساس حدس و گمان است زیرا هیچ اطلاعاتی از این افراد ثبت نمی شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: