کد خبر: ۱۹۷۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - 2018May 31
حدود سه هفته پس از آغاز اجراي طرح جديد ترافيك تهران ، ديروز معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران به صحن شوراي شهر آمد تا هم گزارشي از نتايج اوليه اجراي طرح ترافيك بدهد و هم پاسخگوي سوالات اعضاي شورا باشد. طرح جديد ترافيك تهران كه بر مبناي آن سهميه هاي قبلي سازمان ها حذف و رقم پرداختي براي ورود به طرح نيز چند برابر شد، از 15 ارديبهشت گذشته اجرايي شد.
شفا آنلاین>اجتماعی>اعضاي شوراي شهر به بررسي نتايج اوليه طرح جديد ترافيك تهران پرداختند


به گزارش شفا آنلاین:حدود سه هفته پس از آغاز اجراي طرح جديد ترافيك تهران ،<New Tehran Traffic Design> ديروز معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران به صحن شوراي شهر آمد تا هم گزارشي از نتايج اوليه اجراي طرح ترافيك بدهد و هم پاسخگوي سوالات اعضاي شورا باشد. طرح جديد ترافيك تهران كه بر مبناي آن سهميه هاي قبلي سازمان ها حذف و رقم پرداختي براي ورود به طرح نيز چند برابر شد، از 15 ارديبهشت گذشته اجرايي شد.


اين طرح از همان روزهاي نخست اجرا با انتقاداتي در شيوه اجرا مواجه شد و البته برخي نيز به موافقت از اين طرح سخن گفتند. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ارائه گزارش خود كه در آن به نقشه‌های گوگل و بررسی‌های دانشگاه علم و صنعت استناد كرده بود، گفت: نمودارهای برگرفته از سیستم ثبت وقایع ترافیکی شهر به خوبی نشان می‌دهد که در سه هفته بعد از اجرای طرح جدید به طور مشهود کاهش ازدحام و کاهش حجم تردد در ساعت اوج صبح و عصر را شاهد هستیم.وی با بیان اینکه تحقیقات و ارزیابی‌های دانشگاه علم و صنعت نشان می‌دهد که در اوج صبح و عصر شاهد کاهش درصد ازدحام ترافیک هستیم، گفت: این مطالعات بر حسب داده‌های نقشه‌های گوگل انجام شده و دریافتیم که میانگین درصد ازدحام اوج صبح از ۴.۳۰ درصد به ۳.۳۲ درصد رسیده است و در ساعت اوج عصر نیز این عدد از ۱۰.۷۱ به ۶.۸۲ رسیده است.

وي با بیان اینکه متوسط پرداختی بابت مجوزهای روزانه طرح ترافیک در سال ۹۶ حدود ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است، گفت: در این روزها که از اجرای طرح ترافیک جدید می‌گذرد، متوسط پرداختی روزانه ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان بوده و هزینه تردد ۳۸ درصد ارزان‌تر شده است.

یکی از توفیقات بزرگ طرح ترافیک این بود که بسیاری از شهروندان را به اخذ معاینه فنی برتر ترغیب کردیم و تا کنون نزدیک به ۹۲ هزار خودرو موفق به دریافت معاینه فنی برتر شده‌اند.وی با بیان اینکه حدود ۲۴۸ هزار شخص حقیقی و بیش از ۱۱ هزار شخص حقوقی در سامانه تهران من ثبت‌نام کردند، گفت: بالغ بر ۲۴۹ هزار خودرو در این سامانه ثبت مشخصات شده است و کل مبلغ واریزی تا دیروز ،حدود ۴۲ میلیارد تومان بود که به مراتب کمتر از مدت مشابه سال قبل است که این مقایسه به خوبی نشان می‌دهد هدف ما در طرح ترافیک جدید کسب درآمد بیشتر نبوده و نیست.

پورسیدآقایی با بیان اینکه قبل از اجرای طرح ترافیک تمام زیرساخت‌ها از جمله دوربین‌ها و ... نصب شد و پلیس راهور نیز ضمن بازدید آن‌ها را تایید کرد، گفت: در مجموع ۹۸ دوربین جدید و تعویض شده در ورودی‌ها و ۵۹دوربین در خروجی‌ها اضافه شده است.

شكايت هاي مردم از طرح جديد

اما پس از ارائه گزارش معاون ترافيك شهردار، برخي اعضای شورای شهر تهران به بيان نقدهاي مثبت و منفي خود از طرح اجرايي شهرداري پرداختند و ابتدا محمدجواد حق شناس درباره طرح جديد شهرداري گفت: بعد از اجرای طرح که نقاط مثبتی داشت، شکایات زیادی از افراد که عمدتا مدیران مسئول، خبرنگاران، چهره‌های هنری و ... بود، دریافت کردیم که از عدم امکان تردد در شهر گلایه و شکایت داشتند.

وی با بیان اینکه هنوز شهردار جدید مستقر نشده بود که رحمانیان، مدیرمسئول شرق با من تماس گرفت و به نمایندگی از مدیران مسئول با حضور علیخانی و سرپرست شهردار نشست اضطراری را برگزار کردیم، گفت: این افراد بسیار عصبانی بودند و در ابتدا سعی کردیم که آن ها را آرام کنیم و حتی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز در تماس با من مراتب دلخوری اصحاب رسانه در نحوه تخصیص طرح‌های ترافیک را بیان کرد.الهام فخاری، ريیس کمیته اجتماعی شوراي شهر نیز با بیان اینکه این داده‌ها که در گزارش مطرح شده جای سوال و ابهام دارد، گفت: نهاد ناظر و ارزیاب باید خارج از شهرداری باشد، نه اینکه خود معاونت گزارش خوداظهاری که حتی اصول اولیه آن نیز رعایت نشده است، ارائه دهد.وی با بیان اینکه نمی‌توان یک‌سری چیزها را به عملکرد خودمان انتصاب دهیم، گفت: آسمان باریده اما حالا می‌گوییم آلودگی هوا کم شده است و با این شیوه‌های آماری که قبلا هم تجربه‌اش را داشتیم، نمی‌توان کار را پیش برد و این درست نیست که بگوییم همه از اجرای این طرح راضی هستند چرا که ممکن است صدای معترضان به گوش شما نرسیده باشد. حتی برخی به من انتقاد کردند که راه ارتباطی در مورد طرح ترافیک مسدود است و با گوشي همراه خودم چند بار با سامانه تماس گرفتیم و بارها پشت خط ماندیم.

محمد علیخانی، ريیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر نیز با بیان اینکه اختلاف ما در اشکالات طرح است و با اصل طرح مشکلی نداریم، گفت: چطور آقای پورسیدآقایی می‌گوید که اجرای این طرح عالی بوده و ترافیک و آلودگی هوا نیز رفع شده، در صورتی که شورای ترافیک 6 ماه برای اجرای این طرح فرصت گذاشته است.وی با بیان اینکه آمارها باید نسبت به مدت مشابه سال قبل مقایسه می‌شد، نه در سه هفته که ماه رمضان است و مدارس هم تعطیل شده و شاهد نزولات آسمانی هم بودیم، گفت: بر اساس این گزارش اتفاقات خوبی در داخل محدوده طرح ترافیک افتاده اما رینگ بیرونی محدوده چه وضعیتی دارد؟ علیخانی با بیان اینکه سازمان بازرسی شهرداری گزارشی از حجم نارضایتی شهروندان از اجرای طرح ترافیک جدید ارائه داده است، گفت: معاونت حمل و نقل کجا نظرسنجی کرده که همه از اجرای طرح راضی هستند.

منصفانه نقد كنيد!

مرتضی الویری، ديگر عضو شوراي شهر اما در قامت مدافع طرح شهرداري با بیان اینکه من در زمان اجرای این طرح نگران بودم که نکند گرفتار آشفتگی زیادی شویم، گفت: البته نمره 20 نمی‌دهم اما با اینکه اشکالاتی وجود دارد اما با اصل طرح موافق هستیم و اگر با همین زاویه جلو برویم، خوب است. مهم‌ترین دستاوردمان در این طرح جلوگیری از رانت بوده؛ به طوری که جالب است امسال افرادی به من مراجعه کردند و می‌گویند ما طرح شناور داشتیم اما حالا نداریم. این در حالی است که من به آن‌ها می‌گویم حتی من عضو شورای شهر و نماینده مجلس نیز پول می‌دهیم و با خودروهای شخصی‌مان وارد محدوده می‌شویم و این جلوی رانت بزرگ را گرفته است و دقت داشته باشید که یکی از برنامه‌های شورای پنجم رانت‌زدایی بود.وی با بیان اینکه یکی دیگر از دستاوردهای طرح ترافیک جدید، اخذ معاینه فنی توسط خودروها بود، گفت: برخی خودروها با هیچ بهانه‌ای حاضر نمی‌شدند معاینه فنی بگیرند اما حالا عمده خودروها معاینه فنی دارند و این حرکت سالم و درستی است.زهرا صدر اعظم نوری، رييس كميسيون خدمات شهري شوراي شهر نیز با بیان اینکه نقد باید منصفانه باشد، گفت: ترافیک به میزان زیادی در مرکز شهر کاهش یافته است، محل کار خانواده من در محدوده طرح ترافیک است و با وجود آنکه قبل از اجرای طرح انتقاداتی داشتم اما حالا رضایت دارم و می‌گویم ترافیک به میزان زیادی در مرکز شهر کاهش یافته است. اگر قبول کنیم که دانشگاه‌ها مرجع موجهی برای مطالعات علمی هستند باید هم قبول کنیم که ارزیابی دانشگاه عمل و صنعت یک پایش معتبر شایسته است. صدر اعظم نوری در ادامه با بیان اینکه معاونت حمل و نقل بايد به صورت دوره‌ای گزارشات و ارزیابی‌های خود را ارائه کند، گفت: کاهش مدت ورود خودرو یعنی کاهش خروج آلاینده‌ها از خودرو و در نتیجه کاهش آلودگی هوا را سبب می‌شود و دقت داشته باشید وقتی آمارها نشان می‌دهد که از هر پنج خودرو، چهار خودرو معاینه فنی برتر دارند،یعنی اتفاق بزرگی افتاده و همه نقدها و تشکرات نیز در جهت بهتر‌شدن اوضاع و رضایت شهروندان است.

طرحي براي كاهش تخلفات ساخت وساز

در جلسه ديروز شورای شهر تهران و پس از بحث‌هاي مختلف درباره طرح جديد ترافيك و پسي از دوباره تمديد زمان جلسه شورا، طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه کاهش تخلفات و افزایش اعتبار مقررات ملی ساخت و ساز نيز مورد بررسی قرار گرفت و محمد سالاری، ريیس کمیسیون معماری و شهرسازی در این باره گفت: در سال های گذشته با وجود کمیسیون های ماده 100 حجم قابل توجه پرونده های ارسالی به کمیسیون ماده 100 را شاهد هستیم؛ به گونه ای که ماهانه 1000 پرونده ماده 100 در شهر تهران وجود داشته؛ اما میزان تحقق آراي صادره اعم از تخریب و اعاده کمتر از یک درصد بوده است.وی با بیان اینکه روند نشان می‌دهد که میزان وقوع تخلفات در کاربری های غیر مسکونی نسبت به مسکونی رشد قابل توجهی دارد، گفت: بررسی های این کمیسیون نشان می دهد میزان پروانه‌های صادره سال 94 شهر تهران، حدود 10 هزار فقره بوده است.

این در حالی است که پرونده‌های دارای تخلف ساختمانی که به کمیسیون ماده 100 ارسال شده، بیش از 11 هزار مورد بوده است؛ یعنی به ازای هر پرونده که در شهرداری های مناطق 22 گانه برای صدور پروانه تشکیل می شود، 1.2 پرونده به کمیسیون ماده 100ارجاع داده می شود و این در حالی است که مهندسان ناظر، عوامل شهرداری و شرکت شهربان در فرآیند ساخت و ساز نظارت و کنترل دارند.سالاری با بیان اینکه تاکنون شورای شهر مصوبات متعددی در رابطه با ساماندهی کمیسیون‌های ماده 100 و کاهش تخلفات ساختمانی داشته است، تصریح کرد: البته عملکرد مطلوبی از اجرای آن‌ها مشاهده نمی‌شود و بسیاری از مراجعان به شهرداری افرادی هستند که با کمیسیون ماده 100 سر و کار دارند. در راستای حذف ایجاد فضای غیر شفاف و ممانعت از بروز تخلفات ساختمانی لازم است طرح پیشنهادی از سوی شهرداری تهران در راستای کاهش تخلفات ساختمانی و افزایش مقررات و ضوابط ملاک عمل تضمین شود.پس از ارائه نظرات اعضاي شورا درباره اين طرح، اعضاي به اجراي آن راي مثبت دادند.قانون

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: