کد خبر: ۱۹۶۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - 2018May 23
چند دهه پیش بود که اتوبوس‌ها به‌شدت آلایندگی بالایی داشته و دود زیادی از آن‌ها خارج می‌شد و امروزه این موضوع به تاریخ پیوسته است.
شفا آنلاین>اجتماعی>    تحقیقات جدید حاکی از آن هستند که ناوگان‌های اتوبوس‌رانی سریع‌تر از خودروهای شخصی، الکتریکی خواهند شد و تا سال ۲۰۴۰ میلادی نزدیک به چهارپنجم کل اتوبوس‌های جهان برقی خواهند بود.

به گزارش شفا آنلاین:چند دهه پیش بود که اتوبوس‌ها به‌شدت آلایندگی بالایی داشته و دود زیادی از آن‌ها خارج می‌شد و امروزه این موضوع به تاریخ پیوسته است. به همین ترتیب نیز در آینده‌ای نزدیک، اتوبوس‌های دارای سوخت زیستی نیز به تاریخ خواهند پیوست. مرکز تحقیقات مالی انرژی بلومبرگ به‌تازگی اقدام به انجام یک تحلیل ویژه کرده است که به پیش‌بینی آینده ناوگان حمل‌ونقل عمومی اختصاص دارد.


بر اساس تحقیقات انجام‌شده توسط این مرکز، به نظر می‌رسد که تا سال ۲۰۴۰ میلادی بیش از ۸۰ درصد از تمامی ناوگان‌های اتوبوس‌رانی در تمامی جهان با سوخت الکتریکی تامین توان گردند. این رقم به‌مراتب سریع‌تر از رقمی است که برای خودروهای عادی پیش‌بینی شده است و همین موضوع نیز این پیش‌بینی را بسیار جذاب ساخته است.

در حقیقت تحلیل همین مرکز در زمینه خودروهای عادی نشان از آن دارد که تا سال ۲۰۴۰ میلادی، تنها ۳۰ درصد از تمامی خودروهای جهان با انرژی الکتریکی کار خواهند کرد. از سوی دیگر این آمار برای سال ۲۰۳۰ به ۲۸ درصد برای خودروهای نو و ۸۴ درصد اتوبوس‌های نو خواهد رسید. البته این آمار تنها برای خودروهای نو است و به همین دلیل نیز آمار کلی سال ۲۰۳۰ برای تمامی خودروهای موجود در بازار با درصد کمتری همراه خواهد بود.

الکتریکی کردن اتوبوس‌ها بسیار منطقی است زیرا ساختارهای شارژ باتری به‌واسطه ترمز می‌توانند بر روی این وسایل نقلیه بزرگ اعمال شوند و با توجه به فاصله نه‌چندان زیاد ایستگاه‌ها، این روش می‌تواند برای تامین توان الکتریکی آن‌ها بسیار بهینه باشد.

از سوی دیگر این امر می‌تواند به‌شدت به کاهش آلایندگی شهرها کمک کند و همین موضوع نیز انگیزه‌ای مضاعف برای استفاده از این ابزارها به وجود می‌آورد. استفاده از اتوبوس‌های الکتریکی را می‌توان یک معامله برد - برد برای صنایع و محیط‌زیست و مردم عادی دانست که در آن همه برنده هستند.

بر اساس این تحقیقات، هزینه نگهداری و خرید اتوبوس‌های الکتریکی از اتوبوس‌های عادی کمتر است و این موضوع می‌تواند رشد سریع‌تر اتوبوس‌های الکتریکی در مقایسه با خودروها را توجیه کند. شرکت‌هایی مانند ولوو و دایملر در حال حاضر اتوبوس‌های برقی خود را عرضه کرده‌اند و در دنیای امروزی ما در کشوری مانند چین، تعداد 300 هزار اتوبوس الکتریکی در حال فعالیت هستند. این وسایط نقلیه می‌توانند به‌واسطه ساختار شارژ در حال حرکت خود میزان ۱۶۰۰ کیلومتر را با یک بار شارژ کامل باتری سپری کنند که یک رقم کاملا ویژه و مناسب به‌حساب می‌آید.Cnet

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: