کد خبر: ۱۹۵۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 17
متوسط قد مردان و زنان در هر کشور متفاوت است. اگر قد شما از حد متوسط کوتاه تر یا بلندتر باشد، ممکن است تغییراتی در سایز شما نیز ایجاد شود. علاوه بر سایز، قد ممکن است بر سلامت شما نیز تاثیر داشته باشد.
شفا آنلاین>سلامت> قد بلندها و قد کوتاه ها تفاوت هایی با یکدیگر دارند که این تفاوت تنها ظاهری نیست. این افراد از لحاظ جسمی هم تفاوت هایی دارند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

قد بلند و قد کوتاه

به گزارش شفا آنلاین:متوسط قد مردان و زنان در هر کشور متفاوت است. اگر قد شما از حد متوسط کوتاه تر یا بلندتر باشد، ممکن است تغییراتی در سایز شما نیز ایجاد شود. علاوه بر سایز، قد ممکن است بر سلامت شما نیز تاثیر داشته باشد. گرچه بلند قدی<Tall> یا کوتاه قدی باعث بروز بیماری نمی شود، اما بررسی ها نشان داده اند که قد می تواند احتمال بروز برخی شرایط را تشدید کند.


سرطان و قد

برخی بررسی ها نشان داده اند افرادی که قد آنها از حد متوسط کوتاه تر است، کمتر در معرض ابتلا به برخی سرطان ها هستند. به عنوان مثال تحقیقی که بر روی 100 هزار زن در اروپا و امریکای شمالی انجام شد، نشان داد زنان قد کوتاه کمتر در معرض ابتلا به سرطان تخمدان هستند. یک گروه 9 هزار نفره دیگر از مردان بریتانیایی که در محدوده سنی 50 تا 69 سال بودند، مورد تحقیق قرار گرفتند و مشخص شد که مردان قد کوتاه تر کمتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند.


دیابت و قد


طول پاهایتان با احتمال ابتلای شما به دیابت نوع 2 در ارتباط است. بر اساس داده هایی که طی 5 سال از بین 6 هزار بزرگسال جمع آوری شد، دانشمندان تصور می کنند افراد قد بلند کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. علت ارتباط بین این دو مشخص نیست، اما نظریه ای که وجود دارد این است که قد کوتاه یکی از نشانه های تغذیه ضعیف یا دیگر مشکلات متابولیسم قبل از تولد یا در دوران کودکی است.


بیماری قلبی و قد

افرادی که قد آنها کمتر از 160 سانتی متر است 50 درصد بیش از افراد قد بلند در معرض ابتلا به بیماری قلبی و عروقی هستند که دانشمندان در مورد علت این مسئله مطمئن نیستند. علت آن ممکن است تغذیه ضعیف یا عفونت هایی باشد که قبل از تولد یا در دوران کودکی بر روی رشد فرد تاثیر می گذارند. به علاوه ممکن است ژن فرد هم بر روی قد و هم احتمال بروز مشکلات قلبی در دوره های بعدی زندگی وی تاثیر بگذارد.


سکته مغزی و قد


سکته مغزی زمانی رخ می دهد که جریان خود به بخشی از مغز قطع می شود. افراد قد بلندتر کمتر در معرض ابتلا به سکته مغزی هستند، به ویژه اگر دارای قد سالم و استادندارد باشند. تغذیه و دیگر مشکلات سلامتی در دوران کودکی که بر روی رشد فرد تاثیر می گذارند، ممکن است یکی از علل این عارضه باشند.


لخته خون و قد


وجود لخته خون یک شرایط جدی است، به ویژه اگر این لخته در یک رگ اصلی شکل گیرد یا به سمت ریه ها حرکت کند. بررسی ها نشان داده اند هر چه قد کوتاه تر باشید، احتمال شکل گیری لخته خون در بدن شما کمتر است که البته دانشمندان علت این مسئله را نمی دانند. افرادی که 153 سانتی متر یا کوتاه تر از این هستند، کمتر از دیگران در معرض ابتلا به ابن عارضه هستند.


بیماری آلزایمر و قد


در مورد آلزایمر قد می تواند یک مزیت محسوب شود، به ویژه در مورد آقایان. یک تحقیق که بر روی بیشتر از 500 نفر انجام شد، نشان داد مردانی که بلندتر از 180 سانتی متر هستند، به میزان 60 درصد کمتر از مردان 170 سانتی متری یا کوتاهتر، به بیماری آلزایمر دچار می شوند. زنان قد بلند هم کمتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر هستند، اما شدت ارتباط بین قد و بیماری آلزایمر در مردان خیلی بیشتر از زنان است.


بارداری و قد


زنان قد بلند نسبت به زنان قد کوتاه دوره بارداری طولانی تری دارند. در یک بررسی انجام شده مشخص شد زنانی که 152 سانتی متر یا کوتاه تر هستند، بیشتر از دیگر زنان قبل از موعد نوزاد خود را به دنیا می آورند. به ازای هر سانتی متر تفاوت قد بین زنان باردار، زنان قد کوتاه تر به اندازه یک پنجم روز زودتر نوزاد خود ر به دنیا آوردند. داشمندان در مورد علت این مسئله مطمئن نیستند، اما این مسئله ممکن است با اندازه بعضی قسمت های بدن در ارتباط باشد، از جمله لگن یا دهانه رحم .


ریزش مو و قد


بررسی بیش از 22 هزار مرد از 7 کشور مختلف نشان داد مردان قد کوتاه تر بیش از دیگران در معرض کچلی و ریزش مو هستند.دانشمندان تغییرات مربوط به ژن های خاصی را مورد بررسی قرار دادند که می توانند باعث کچلی مردها در سن پایین شوند. در این بررسی دریافتند چهار نوع از این ژن ها هم با الگوی کچلی مردانه و هم کوتاهی قد در ارتباط هستند.


طول عمر و قد


بررسی های متعدد طی سال ها نشان داده اند افراد قد کوتاه طول عمر بیشتری نسبت به افراد قد بلند دارند و با افزایش سن ابتلای آنها به بیماری های طولانی مدت کمتر است. دانشمندان هنوز در حال بررسی علل این امر هستند، اما بخش های مورد تحقیق آنها عبارتند از میزان آسیب وارد شده به سلول ها در طول زمان، سطح برخی هورمون ها و اندازه برخی اندام های داخلی، مانند مغز، کبد و کلیه ها.


گرمازدگی و قد


افراد قد کوتاه کمتر در معرض ابتلا به مشکلات گرما یا شرایط جدی تری به نام گرمازدگی هستند. علت این مسئله این است که بدن افراد قد بلندتر و سنگین تر گرمای بیشتری تولید می کند. اگر بدن گرما را خیلی سریع تولید کند، سریعتر از آن که بتواند از آن رها شود، به عنوان مثال در زمان ورزش کردن، گرمازدگی بروز می کند. روی دیگر سکه این است که به همین دلیل بیان شده افراد قد بلند در هوای سرد راحت تر از افراد قد کوتاه گرم می شوند.


کمردرد و قد


افراد قد کوتاه کمتر دچار کمردرد یا شکستگی لگن می شوند. یک علت احتمالی که افراد قد بلند بیشتر دچار شکستگی لگن می شوند، مرکز ثقل آنهاست. این امر افراد قد بلند را در معرض افتادن قرار می دهد. سیمرغ

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: