کد خبر: ۱۹۱۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 11
فرزندی كه از مادر پرخور به دنيا می‌آيد وزن زياد و قدی كوتاه دارد و برعكس فرزندی كه از مادر كم خور به دنيا می‌آيد قد كوتاه و وزن كمی دارد و هر دو با توجه به تغييرات ريشه‌ايی در دوران جنينی محكوم به چاقی مفرط می‌شوند
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص تغذیه گفت: توصیه می‌شود به ۱۰۰۰ روز اول زندگی اطفال توجه شود که بیشترین تاثیر را در وزن گیری دارد و سرنوشت زندگی او را تعیین می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین، سيد ضيا الدين مظهری متخصص تغذيه و رژيم درمانی و نائب رئيس انجمن تغذيه ايران در خصوص عاملی كه می‌تواند باعث چاق شدن كودكان شود، اظهار کرد: ژنتیک(Genetics) یکی از عواملی است که در چاقی کودکان تاثیر گذار است.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه زمينه ژنتيكی در کودکان چاق عاملی است که بسیار در جامعه شیوع پیدا کرده است، گفت: تا 300 نوع ژن چاقی در بدن از پدر و مادر به فرزند منتقل می‌شود.

مظهری با بیان اینکه می‌توان از روی اندام پدر و مادر درصد چاقی(Obesity) را در فرزند پیش بینی کرد، اظهار کرد: اگر پدر و مادری اندام متناسبی داشته باشند، کودک تا ٦ درصد در معرض چاقی است و اگر فقط يكی از والدين چاق باشد، کودک 40 الی 50 درصد در معرض چاقی است و اگر هر دو والدین چاق باشند، فرزندان آنان 80 درصد به چاقی دچار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فرزندان پدر و مادر چاق بيشتر در معرض خطر چاقی هستند، خاطر نشان کرد: افراد تحت تاثير عوامل محيطی اين باور غلط را دارند كه بچه چاق زيباتر است؛ در حالی كه با اين فكر بيماری را در فرزند خود پرورش می‌دهند، فرزند را نبايد به سمت خوردن تنقلات و شيرينی جات سوق داد.

این متخصص تغذیه با تاکید به اینکه وزن ورود خانم‌ها به حاملگی بايد كنترل شود، افزود: از طريق سنجش BMI، شاخص توده بدن انجام می‌گيرد كه اين سنجش در حالت ناشتا بايد انجام شود.

مظهری با اشاره به اینکه عدد به دست آمده در سنجش BMI نشان دهنده میزان کم وزنی و اضافه وزنی او است، گفت: اگر عدد به‌دست آمده در سنجش BMI زير18.5 باشد به عنوان كم وزنی يا علامت سوء تغذيه به حساب می‌آید كه آثار منفی ماندگاری بر سلامت ذهنی و جسمی افراد می‌گذارد.

وی ادامه داد: اگر اين عدد بالای 20 باشد زمينه اضافه وزن در بدن فرد وجود دارد و فرزند آنان در دوران جنينی تحت تاثير این عامل قرار خواهد گرفت؛ اگر اين عدد بالای 25 باشد فرد اضافه وزن دارد و اگر بالای 30 باشد چاق تلقی می‌شود.

ارتباط تغذیه مادر در وزن و قد فرزندان
این متخصص تغذیه با بیان اینکه نوع تغذیه مادر در وزن و قد فرزند نیز موثر است، افزود: فرزندی كه از مادر پرخور به دنيا می‌آيد وزن زياد و قدی كوتاه دارد و برعكس فرزندی كه از مادر كم خور به دنيا می‌آيد قد كوتاه و وزن كمی دارد و هر دو با توجه به تغييرات ريشه‌ايی در دوران جنينی محكوم به چاقی مفرط می‌شوند.

مظهری با تاکید به اینکه روزهای اول زندگی فرزند جزء مهم‌ترین روزهای زندگی او است، خاطر نشان کرد: سازمان جهانی بهداشت(WHO) به تمام دنيا توصيه می‌كند به 1000 روز اول زندگی فرزند توجه کنند؛ 270 روز دوران بارداری و 730 روز سال اول و دوم زندگی بیشترین تاثیر را در وزن گيری فرزند دارد و سرنوشت زندگی او را تعيين می‌كند و باید قبل از پايان 3 سالگی از چاقی جلوگيری كنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: