کد خبر: ۱۹۴۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 07
امروزه برخی فعالیت‌های نامناسب کودکان و نوجوانان در حیطه‌های اینترنتی و فضای مجازی رایانه‌ها نگرانی‌های زیادی برای والدین به وجود آورده است.
شفا آنلاین>اجتماعی>   امروزه برخی فعالیت‌های نامناسب کودکان و نوجوانان در حیطه‌های اینترنتی و فضای مجازی رایانه‌ها نگرانی‌های زیادی برای والدین به وجود آورده است.

به گزارش شفا آنلاین:اما خوشبختانه جذابیت و گسترش علمی مانند رباتیک <Robotics >باعث شده تا فرزندان‌مان ربات ها را به عنوان رفیق صمیمی خود در نظر بگیرند و بیشتر وقت آزادشان را با آنها سپری کنند.

اخیرا یک گروه از محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این زمینه موفق به طراحی و راه اندازی خانه بازی رباتیک برای کودکان با فناوری بومی شده اند.

امیر موگویی، یکی از مجریان طرح «خانه بازی رباتیکی» در این زمینه گفت: ما موفق شدیم در قالب تیمی از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی امیرکبیر خانه بازی رباتیکی«روبوکیدز» را برای کودکان راه اندازی کنیم؛ روبوکیدز یک خانه بازی رباتیکی است که در آن دو ربات ساخته‌شده توسط محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در راستای تعامل با کودکان و سرگرم کردن آن‌ها فعالیت می‌کنند.

موگویی با بیان اینکه در حقیقت، کودکان مهمان خانه این دو ربات هستند، خاطر نشان کرد: شکل ظاهری ربات‌ها دلنشین، مهربان و کودکانه است؛ صورت‌ آن‌ها دارای انیمیشن انسانی بوده که ۲۱ حالت صورت را نشان می‌دهد. آن‌ها می‌توانند فارسی صحبت کنند، بخندند، متعجب شوند و حتی از شدت ناراحتی اشک بریزند.

به گفته این محقق، کودکان همچنانکه در محیط می‌توانند با ربات هایی به نام های «آرسو» و «سامی» صحبت کنند، قادر هستند از بازی‌های رباتیکی لذت ببرند.

وی افزود: ربات ها بازی هایی با کودکان انجام می دهند که این بازی‌ها نیز کاملا جدید و متفاوت هستند؛ ربات‌های پرش‌کننده،‌ ماشین‌های هوشمند ریسینگ، ربات‌های جنگی هوشمند، خاله بازی رباتیکی و... از جمله بازیهای ربات ها با کودکان هستند.

موگویی با بیان اینکه هرکدام از ربات ها در فضای مشخصی تعبیه شده اند و قابلیت بازی همزمان ۵ نفر به ازای هر بازی را دارند، عنوان کرد: نوع بازی و محیط های طراحی شده هر بازی جدید هستند.

به گفته وی، رقابت با کودکان دیگر و کسب امتیاز از هر بار بازی کردن برای کودکان جذاب است که در این خانه بازی این موضوع در نظر گرفته شده است؛ به‌گونه‌ای که در بدو ورود پروفایلی برای  هر کودک شکل می‌گیرد که اطلاعات و امتیازهایش را ذخیره خواهد کرد.

وی ادامه داد: کودک به تدریج و با کسب امتیازهای بیشتر به سطوح مختلف امتیازی رسیده و متعاقبا ربات‌هایش در هر بازی از حیث عملکرد ارتقاء پیدا می‌کند و می‌تواند به جایزه‌های ویژه‌ای دست یابد.

این محقق با بیان اینکه بخش ویژه دیگر روبوکیدز، جشن رباتیکی است که آرسو و سامی برای کودکان برگزار می‌کنند، گفت: «سامی» در این جشن برای کودکان آواز می‌خواند، از سرگذشت آمدنش به زمین می‌گوید و با کودکان بازی‌ دسته‌جمعی انجام می‌دهد. «آرسو» برای کودکان کیک‌ و کادو می‌آورد. در این جشن رباتیکی همه باهم شادی کرده و تجربه بی‌نظیر جشن به میزبانی ربات‌ها را رقم می‌زنند.

وی خاطر نشان  کرد: «سامی» یک ربات مهربان و تپل است و با خود تعداد زیادی اسباب بازی رباتیکی دارد؛ « آرسو» بزرگتر و کمی قوی‌تر از سامی است.

موگویی با بیان اینکه بازی‌های رباتیکی به همراه دو ربات با کودکان در خانه بازی انجام می شود، عنوان کرد: در روبوکیدز درب های جدیدی از جهان فناوری به روی بچه ها باز می شود که زبان آن، زبان شادی و سرگرمی است. ربات ها قوه تخیل بچه ها را تقویت می کند.

این محقق تاکید کرد: داستان ها و بازی هایی که در این خانه بازی طراحی شده با همکاری کارشناسان و نویسندگان کودکان بوده است.

ربات‌هایی که دوست کودکان اوتیسمی هستند

همچنین تحقیقات زیادی نشان داده است که طی سال های اخیر استفاده از ربات ها در تشخیص و درمان مبتلایان به اتیسم در دنیا رشد چشمگیری داشته است. در این زمینه یک گروه دیگر از محققان دانشگاه صنعتی شریف موفق شده اند با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی دو رباتی به نام مینا و نیما ویژه کودکان مبتلا به اوتیسم بسازند.

هدف از این پروژه به کارگیری عملی دو ربات انسان نما به عنوان دستیار درمانگر در ارتقای مهارت های اجتماعی و شناختی کودکان مبتلا به اتیسم به عنوان یکی از نخستین گروه های به کارگیرنده این فناوری در ایران است که برای رسیدن به این هدف نیز سناریوها و بازی های آموزشی و درمانی متنوعی طراحی شد.

مجموعه سناریوهای تدوین شده در چند قالب بر روی کودکان اتیستیک پیاده سازی شد که می توان به بررسی مقبولیت ربات ها در میان کودکان و بررسی حضور آنها در بازی تقلیدهای حرکتی درشت و ریز، مقایسه تاثیر ربات ها بر یک جفت دوقلوی اتیستیک یکی با عملکرد بالا و دیگری با عملکرد پایین، اثربخشی استفاده از ربات ها در افزایش مهارت های اجتماعی کودکان عملکرد بالا اشاره کرد.

نتایج به دست آمده نشان دهنده مقبولیت 80 درصدی ربات های مینا و نیما در نخستین تعامل کودکان اتیستیک با آنها بوده است. پیشرفت هر دو گروه کودکان عملکرد بالا و پایین در زمینه مهارت های تقلیدی ریز و توجه اشتراکی در برنامه آموزش موسیقی از دیگر یافته های این پژوهش بوده است و همچنین ارتقاء و ماندگاری مهارت های اجتماعی کودکان عملکرد بالا و کاهش رفتارهای ناسازگارانه و شدت اتیسم در کودک با عملکرد پایین بخش دیگری از مشاهدات از عملکرد کودکان شرکت کننده بود.

گزارش: فرزانه صدقی

 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: