کد خبر: ۱۰۰۴۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 09
شفا آنلاین>سلامت>محققان آمریکایی دانشگاه مونت سینایی داده‌های یک داروی مورد تائید سازمان غذا و دارو را برای درمان سرطان ریه سلول غیرکوچک در آنالیزهای خود وارد کرده و دریافتند که با ترکیب یک دارو از گروه استاتین‌ها به نام فلوواستاتین Fluvastati- و داروی ترامتینیب trametinib (داروی تائید شده برای درمان ملانوما)، این امید می‌رود که شاید بتوان به روشی کاملا جدید علیه سرطان ریه سلول غیرکوچک مسلح شد.
به گزارش شفا آنلاین، نتایج این مطالعه که در نشریه Cel- Reports منتشر شده، نشان می‌دهند که محققان مدلی از سرطان ریه چندژنی در مگس میوه توسعه داده‌اند تا درک بهتری از مکانیسم‌هایی داشته باشند که باعث رشد و توسعه تومورها در سرطان ریه سلول غیرکوچک می‌شوند.

با استفاده از این مگس میوه و آرایه‌های سلولی سرطان ریه انسانی، محققان دو مورد از شایع‌ترین موتاسیون‌های مرتبط با این نوع از سرطان ریه را هدف قرار دادند: Ras و PTEN (P13K). این مساله باعث شد تا رشدهایی شبیه تومور در مگس میوه شکل گیرد. با استفاده از رویکرد غربالگری مبتنی بر روبات‌ها، محققان کتابخانه‌ای را متشکل از 1192 داروی تائید شده سازمان غذا و دارو جستجو کردند که ببینند کدامیک می‌تواند تومورها را در مگس میوه ساپرس کند.

در این میان، آنها موارد متعددی را یافتند که بقای بیمار را بهبود می‌بخشد. براساس آنالیزهای انجام شده، محققان تصمیم گرفتند ترکیب یک داروی مهارکننده MEK را با نام ترامتینیب و یک استاتین، با نام فلوواستاتین را بررسی کنند. مصرف خوراکی این داروها فعالیت راه‌هایRas و PI3K را مهار و در نتیجه باعث ساپرس شدن تومور می‌شود.

 به عبارت دیگر، این مطالعه یک کوکتل جدید دارویی را پیشنهاد می‌کند که هم در آرایه‌های سلولی سرطان ریه انسانی و هم در مدل‌های مگس موثر هستند. محققان این مطالعه نتیجه‌گیری می‌کنند که ترکیب این دو عامل دارویی با اثر سینرژیکی، باعث ساپرس شدن شکل‌گیری تومور می‌شود و شبیه اثر سینرژی‌ای است که در سلول‌های آدنوکارسینومای ریه A549 انسانی دیده می‌شود. فلوواستاتین هم درون سلول‌های تغییر شکل داده عمل می‌کند و هم سمیت ترامتینیب را در کل بدن مگس‌ها کاهش می‌دهد. با توجه به آنکه محققان همیشه درتلاش بوده‌اند تا درمان‌های هدفمندی را بیابند که هم موثر بوده و هم به بافت‌های سالم آسیب نرسانند، نتیجه گرفتن از دو داروی مورد تائید سازمان غذا و دارو می‌تواند مزیت‌های زیادی را نصیب بیماران کند و این امید می‌رود که شاهد نتایج پربارتری در کارآزمایی‌های انسانی باشیم که در آینده نزدیک آغاز خواهند شد.سپید
OncoTherapy Network


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: