کد خبر: ۱۹۴۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 03
افرادی که در زندگی گذشت می‌کنند، کمتر دچار فشار روحی، عصبانیت و افسردگی شده و به زندگی امیدوارتر هستند؛ بنابراین گذشت در زندگی مانع از افسردگی اندام‌ها و همچنین سیستم ایمنی بدن شده و نشاط بیشتری را به فرد می‌دهد.
شفا آنلاین>اجتماعی>گذشت در زندگی، امری نیکو و پسندیده است، اما عمل به آن برای هر کسی آسان نیست. زمانی که فردی شما را می‌آزارد، بخشیدن او کار ساده‌ای نیست، اما این امر امکان‌پذیر و به طور شگفت انگیزی برای سلامت جسم و روح مفید است.

به گزارش شفا آنلاین، فردریک لوسکین، نویسنده کتاب «گذشت برای همیشه» می‌گوید: افرادی که در زندگی گذشت می‌کنند، کمتر دچار فشار روحی، عصبانیت و افسردگی(Depression) شده و به زندگی امیدوارتر هستند؛ بنابراین گذشت در زندگی مانع از افسردگی اندام‌ها و همچنین سیستم ایمنی بدن شده و نشاط بیشتری را به فرد می‌دهد.

با انجام موارد زیر، کینه و دشمنی را از خود دور کرده و گذشت را انتخاب کنید.

نادیده گرفتن اولین خطای افراد
سعی کنید اولین خطای هر کسی را نادیده بگیرید. به ویژه هنگام رانندگی، اگر اتومبیلی خطا کرد، مثلا جلوی شما پیچید، خطای اول را نادیده بگیرید. انگار چنین چیزی را ندیدید، ولی در موارد بعد اگر همان شخص خطایی کرد، مختار هستید عکس العمل نشان دهید. در یک زمان خاص، اولین بار خطای کودک یا همسر را نادیده بگیرید. این بزرگ‌ترین لطفی است که به سلسله اعصاب و قلب خود می‌کنید.

منتظر عذرخواهی نباشید
افرادی که دیگران را می‌آزارند، هرگز به دنبال عذرخواهی نخواهند بود. آن‌ها هدفی جز آزار و اذیت ندارند، بنابراین هرگز منتظر عذرخواهی این افراد نباشید؛ زیرا مدت زیادی باید به انتظار بنشینید. به یاد داشته باشید که گذشت الزاما به معنی آشتی کردن یا نادیده گرفتن اعمال‌شان نیست.
 
با عصبانیت، طرف مقابل را خوشحال نکنید
از نظر روانی، نمایان کردن احساسات جریحه‌دار شده، قدرت بیشتری را به فرد خاطی می‌دهد. بنابراین به جای بروز احساسات منفی، در جست‌وجوی عشق و محبت باشید.

نگرش به مسئله از دیدگاه فرد خاطی
اگر پای صحبت فرد خطاکار نشسته و با وی هم‌دردی کنید، متوجه خواهید شد که عمل او ناشی از تخلیه هیجانی ترس، جهل یا حتی عشق بوده است. برای پی بردن به این مسئله، خود را جای او گذاشته و قضاوت کنید.

محققان دریافتند که افراد با گذشت، از انرژی بیشتر، اشتهای بهتر و خواب راحت‌تری بهره‌مند هستند.

روحیه عذرخواهی داشته باشید
سعی کنید روحیه معذرت خواهی داشته باشید؛ این به مراتب بهتر از روحیه ستیزه جویی است که متاسفانه در جامعه ما متداول است. به جای این‌که منتظر باشید کسی خطایی کند و شما با او جر و بحث کنید، سعی کنید در برابر خطاهای احتمالی خود با یک معذرت خواهی ساده، موضوع را خاتمه دهید. مثلا اگر در رانندگی کاری کردید که راننده پشت سر با بوق به شما اعتراض کرد با حرکت ساده دست به عنوان معذرت خواهی، آب را به آتش بریزید و به راحتی موضوع را بدون فشار عصبی(Stress) حل کنید.

خیلی از درگیری‌های شدید از یک مشکل ساده که با کمی گذشت قابل حل بوده، ایجاد شده است.

دوستانی برای هم‌دردی داشته باشید
متخصصان قلب و عروق اعتقاد دارند کسانی که برای دوستان و آشنایان درد و دل کرده و به نوعی فشار درونی خود را تخلیه می‌کنند، کمتر دچار بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند.

حفظ آرامش
با دو بار نفس عمیق کشیدن و فکر کردن به امور خوشایند از جمله طبیعت زیبا یا هم‌نشینی با فرد مورد علاقه‌تان، می‌توانید خشم و فشار عصبی وارده را مهار کنید.

در شرایطی که احساس فشار عصبی دارید سعی کنید با فشار دادن یک شی لاستیکی، سوت زدن ملایم، زمزمه ترانه، جویدن آدامس به خود القا کنید همه چیز مرتب است و بدین ترتیب هورمون‌های مضر کمتر ترشح می‌شود.

در شرایط استرس‌زا مثل ترافیک، تماشای فوتبال حساس، شرایط انتظار، مثل هنگامی که منتظر جواب عمل جراحی عزیز خود هستید، سعی کنید یک بطری کوچک آب همراه داشته باشید و هر چند دقیقه یک بار جرعه‌ای بنوشید. این کار کمی از استرس شما را کم می‌کند.

همواره این حقیقت را به یاد داشته باشید که آدم‌های بی‌فکر وقتی تحت فشار قرار می‌گیرند، زود عصبی و منفجر می‌شوند. اگر می‌خواهید جزو این گروه نباشید، خون‌سردی خود را حفظ کنید و بر اعصاب خود مسلط باشید. خیلی زود متوجه می‌شوید که چه خوب شد از کوره در نرفتید!
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: