کد خبر: ۱۹۱۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 14
کسانی که خویشاوند نزدیک مبتلا به این سرطان دارند یا سن بالاتر از ۵۰ سال دارند و همچنین گرفتار بیماری التهابی روده هستند، بیشتر به سرطان کولون مبتلا می‌شوند.

شفاآنلاین>سلامت>فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به علائم ابتلا به سرطان کولون، گفت: کسانی که خویشاوند نزدیک مبتلا به این سرطان دارند یا سن بالاتر از ۵۰ سال دارند و همچنین گرفتار بیماری التهابی روده هستند، بیشتر به سرطان کولون مبتلا می‌شوند.

به گزارش شفاآنلاین،صدیف درویش‌مقدم در ارتباط با سرطان کولون، اظهار داشت: سرطان معده و روده بزرگ یا کولون شایع‌ترین سرطان دستگاه گوارش در ایران به‌شمار می‌رود که سرطان کولون به راحتی قابل تشخیص است؛ البته علایم اولیه آن ممکن است بسیار خاموش باشد.

وی افزود: درد شکمی،‌ یبوست مزمن، اسهال یا «اسهال و یبوست به صورت متناوب»،‌ خونریزی از رکتال از جمله علائم شایع سرطان کولون بوده که در اکثر موارد بیماران خونریزی رکتال ناشی از کولون را با بیماری بواسیر یا هموروئید اشتباه می‌گیرند و این مسئله سبب تأخیر در تشخیص می‌شود.

فوق تخصص گوارش و کبد با تأکید بر اینکه هر نوع تغییر در اجابت مزاج در افراد باید مورد توجه قرار گرفته تا اقدام مناسب درمانی جهت پیشگیری از سرطان انجام شود، گفت: حتی باریک شدن قطر مدفوع نیز نشانه‌ای از سرطان بوده و همه این مسائل اهمیت پیشگیری از سرطان را نشان می‌دهد.

درویش‌مقدم گفت: معاینه از طریق کولونسکوپی راه تشخیص این بیماری در مراحل اولیه بوده و حتی در بسیاری از موارد پیش‌سازهای سرطان همچون پولیپ در کولونسکوپی شناسایی و بر همین اساس درمان و پیشگیری از سرطان انجام می‌گیرد.

وی به ضرورت غربالگری سرطان روده اشاره کرد و گفت: در ایران دستورالعملی در این زمینه به صورت خاص نداریم ولی افرادی که شرایط ویژه و حساسی دارند خود باید نسبت به این بیماری پیگیری‌های بیشتری انجام دهند به طور مثال افرادی که در خانواده و اقوام نزدیک خود فرد مبتلا به سرطان روده داشته و یا خود فرد مبتلا به بیماری التهاب روده باشد باید نسبت به این بیماری حساسیت بیشتری به عمل آورد.

فوق تخصص گوارش و کبد بیان داشت: افراد بالاتر از 50 سال نیز باید نسبت به غربالگری سرطان روده بزرگ توجه ویژه‌ای داشته تا با همه این موارد شاهد کاهش آمار سرطان باشیم.

برچسب ها: سلامت ، سرطان ، کولون
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: