کد خبر: ۱۹۱۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 11
همه پژوهش ها نشان داده است که افراد بیکار و با درآمد پایین بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی و اختلالات روان قرار دارند.
شفاآنلاین>اجتماعی>رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به نقش عوامل اقتصادی در بروز اختلالات روان گفت: همه پژوهش ها نشان داده است که افراد بیکار و با درآمد پایین بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی و اختلالات روان قرار دارند.

به گزارش شفاآنلاین،انوشیروان محسنی بندپی روز چهارشبه در دومین جشنواره روانشناسی در تالار ایوان شمس افزود: 75 درصد عوامل برهم زننده سلامت روان، تغییرات محیطی و اجتماعی است و هر چند عوامل ژنتیکی نیز در این زمینه تاثیرگذار است اما عوامل اقلیمی تاثیرگذاری بیشتری دارند.

وی با اشاره به نقش عوامل اجتماعی در بروز اختلالات روان خاطرنشان کرد: زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به اختلالات روان قرار دارند و آنانی که تنها زندگی می کنند در معرض پذیرش عوامل برهم زننده سلامت روان هستند.

وی با اشاره به وجود سه میلیون زن سرپرست خانوار در کشور اظهار داشت: زنان مطلقه در جامعه، آسیب پذیری بیشتری دارند و مستعد پذیرش اختلالات روان هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: آمارهای نگران کننده رشد بیکاری، خشونت و پایمال شدن حقوق شهروندی و گسترش بی عدالتی، عوامل زمینه ساز توسعه بیماری های روان هستند.

محسنی بندپی افزود: شتاب گرفتن تغییرات اجتماعی و محیطی و تغییر ساختار جوامع، صنعتی شدن و تک فرزندی و تغییرات آب و هوایی، سلامتی آحاد جامعه را تحت تاثیر قرار داده است و بطور قطع یکی از عواملی که در سلامت، نقش کلیدی دارد، سلامت روان است.

وی یادآور شد: براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، عدم رشد و تکامل یکپارچه در دوران کودکی، عدم مهارت های زندگی، والدین دارای اختلالات روحی و روانی، نابرابری و پایمال شدن حقوق شهروندی بر ایجاد اختلالات روحی و روانی تاثیر گذار هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: 50 درصد عوامل برهم زننده سلامت روان در سنین 14 سالگی تا 15 سالگی و 75 درصد این عوامل تا سن 24 سالگی بروز پیدا می کند.
محسنی بندپی افزود: با تمام مشاوره ها و مداخلات انجام شده برای مبتلایان به اختلالات روان باز هم می بینیم جایی گیر داریم و نمی توانیم فرد را به وضعیت زندگی اولیه اش برسانیم؛ عوامل برهم زننده سلامت روان که فرد را دچار بحران می کند به راحتی برطرف می شود.

وی اضافه کرد: تلفن همراه موجب شده تا زمان گفت و گو در خانواده ها کم شود و باید بپذیریم که با این شیوه، خودمان را مستعد پذیرش بیماری های روحی و روانی کرده ایم.

وی با اشاره به خدمات مشاوره ای بهزیستی از طریق خط تلفنی 1480 گفت: متاسفانه مشاوره تلفنی برای فردی که دچار بحران شده است، کافی نیست و باید او را راهنمایی کرد که خدمات تخصصی کاملی دریافت کند.رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: روانشناس حتما باید 40 دقیقه با بیمار خود صحبت کند بنابراین باید بطور قطع به گفت و گو با فرد بیمار توجه شود.

محسنی بندپی با بیان اینکه پروتکل های درمانی می تواند فرد را به وضعیت اولیه زندگی اش بازگرداند، گفت: به دنبال ارتقای رفاه ، شادابی و نشاط 80 میلیون نفر ایرانی در یک برنامه زمان بندی شده هستیم و نگاه سازمان بهزیستی به برنامه های پیشگیرانه از اختلالات روان ، نگاه کلان، فرآیند محور، سیستمی و پایدار است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: