کد خبر: ۱۹۱۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 12
شرکت پنتون یا پانتون، شرکتی واقع در شهر کارلستات نیو جرسی است که به خاطر تعیین غیر رسمی رنگ هر سال شهرت جهانی پیدا کرده است.
شفا آنلاین>اجتماعی> سنت رنگ سال، یک قانون نانوشته و یک رسم محبوب است که تمام مردم سراسر دنیا از آن استقبال می کنند و زندگی شان به نحو آگاهانه یا نا آگاهانه تحت شعاع آن قرار می گیرد.

به گزارش شفا آنلاین:شرکت پنتون یا پانتون، شرکتی واقع در شهر کارلستات نیو جرسی است که به خاطر تعیین غیر رسمی رنگ هر سال شهرت جهانی پیدا کرده است. این شرکت از سال ۲۰۰۰ تا کنون، همه ساله با برگزاری همایشی رنگ سال را انتخاب می کند که به سرعت این رنگ مورد توجه طراحان و صاحبان صنایع پوشاک و مد قرار می گیرد.

این کمپانی گروهی متخصص دارد که رنگ های مد سال های آینده را پیش بینی می کنند. این گروه متخصص با بررسی تاثیر رنگ های فعلی رنگ های مد 4 تا 5 سال آینده را پیش بینی می کنند. اعضای این گروه برای پیش بینی رنگ ها ابتدا به این مساله توجه می کنند که مصرف کننده ها چه رنگ هایی دوست دارند و چه رنگ هایی دوست ندارند بنابراین برای این کار به شوهای تجاری سر می زنند تا تولیدهای برندها را ببینند. دلیل موفقیت این کمپانی در پیش بینی رنگ ها چشم گروه متخصص، درک آن ها از رنگ ها، و توانایی ارتباط برقرار کردن با رنگ هاست. درواقع احساس آن ها نسبت به رنگ هاست که به انتخاب آن ها کمک می کند.

    بیشتر بخوانید:

        رنگ کهکشان ها دنیای مد را ساخت

 این شرکت رنگ سال ۲۰۱۸ را رنگ بنفش و به عبارت دقیق‌تر ۱۸-۳۸۳۸ Ultra Violet انتخاب کرده است. رنگ بنفش از دید فرنگی‌ها، رنگی سلطنتی به حساب می‌آید. در زمان‌های قدیم بنفش یک رنگ نایاب بود و فقط پادشاهان و افراد خاص می‌توانستند از این رنگ در منازل خویش استفاده کنند. این رنگ علاوه بر اینکه حالت معنوی و آرامش را در افراد ایجاد می‌کند، یک رنگ شاد و بشاش است و به همین دلیل اغلب بانوان مسن و دختران جوان طرفدار این رنگ هستند. این رنگ آرامش دهنده است و قادر است محیط شما را جذاب، هنری و خلاق کند.

هرچند انتخاب رنگ در ایران نیز تحت شعاع رنگ سال میلادی قرار می گیرد اما کارشناسان، فعالان و طراحان مد و لباس داخلی نیز با حضور در جشنواره‌های مختلف سهم زیادی در تعیین رنگ سال در ایران دارند.

حمید قبادی، دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس درباره انتخاب رنگ امسال گفت: در بخش مسابقه زنده هفتمین جشنواره مد و لباس فجر از رنگ زیتونی در پارچه‌ها استفاده کردیم. بر اساس نظرهای کارشناسان، زیتونی یکی از رنگ‌هایی است که به بخش‌هایی از اقلیم ایران نزدیک است و می‌توان از آن برای نمونه‌های عمومی استفاده کرد. از طرفی زیتونی قابلیت ترکیب و تلفیق با بسیاری از رنگ‌ها در حوزه مد و لباس را دارد.

    زیتونی یکی از رنگ‌هایی است که به بخش‌هایی از اقلیم ایران نزدیک است و می‌توان از آن برای نمونه‌های عمومی استفاده کرد. از طرفی زیتونی قابلیت ترکیب و تلفیق با بسیاری از رنگ‌ها در حوزه مد و لباس را دارد.

وی با بیان اینکه ایران در دنیا به برخی از رنگ‌ها شهرت دارد، گفت:  در دو سال گذشته از رنگ‌های آبی فیروزه‌ای و طیف رنگ‌های زرد و خانواده کویری استفاده کردیم. اصولا در دنیا، ایران را به این دو رنگ مهم می‌شناسند و  بسیاری از طراحان دنیا توصیه‌هایشان در طراحی با مخاطب ایرانی استفاده از این دو رنگ است. در معماری  و کویر ایران نیز گونه‌های مختلفی به این دو رنگ دیده می‌شود.

وی افزود: در دوره‌های قبل بحث‌های گسترده‌ای درباره رنگ و نوع پارچه صورت گرفت. ضمن اینکه این بار، پارچه‌های پیشنهادی مورد استفاده در جشنواره مد و لباس تولید ایران بودند و قابلیت تولید در سطح عمومی را نیز دارند.

قبادی درباره اینکه استفاده از رنگ مُد سال در ایران چگونه به طراحان و تولید کنندگان پوشاک ابلاغ می‌شود، بیان کرد: کارگروه ساماندهی مد و لباس تا کنون به شکل آزمون و خطا پیش رفته و اینکه به صورت حرفه‌ای مقدمات اولیه‌ آن فراهم شود و پیش از استفاده در لباس وارد پارچه یا نخ شود یا درباره آن اطلاع رسانی گسترده صورت بگیرد، انجام نمی‌دهیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز از رنگ جهانی پیروی نکردیم، اظهار کرد: گرچه ممنوعیت و مخالفتی در این حوزه نیز نداریم. زمانی که در ویترین مغازه‌ها لباس‌هایی با رنگ‌های خردلی و اُخرایی عرضه می‌شود حاصل کار کارشناسان، فعالان و طراحان مد و لباس در جشنواره‌هاست. ما طراحان را محدود به یک رنگ نکردیم بلکه طیفی از رنگ‌ها را برای کار آنها در نظر گرفتیم اما این طور نیست که رنگ خاصی را مد نظر بگیریم و بگوییم همه از آن پیروی کنند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: به عقیده کارشناسان، تولید کنندگان و فعالان این حوزه، جهت دادن در این زمینه می‌تواند در مسیر طراحی و تولید لباس آقایان، بانوان، کودکان و نوجوانان موثر و کمک کننده باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: