کد خبر: ۱۹۰۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - 2018March 28
سفر و مسافرت یکی از بهترین لذت های زندگی است البته سفری خوش و ایمن که با آرامش و هیچ گونه رخداد بدی همراه باشد، اما هر سال جمعی از خانواده های ایرانی در سفرهای نوروزی به جای خاطره شاد، روزهای تلخی را در دفترچه خاطرات خود ثبت می کنند.
شفاآنلاین>سلامت>سفر و مسافرت یکی از بهترین لذت های زندگی است البته سفری خوش و ایمن که با آرامش و هیچ گونه رخداد بدی همراه باشد، اما هر سال جمعی از خانواده های ایرانی در سفرهای نوروزی به جای خاطره شاد، روزهای تلخی را در دفترچه خاطرات خود ثبت می کنند.

به گزارش شفاآنلاین،با کمی تأمل در سرگذشت کسانی که نوروز سال های گذشته عزیز یا عزیزانی را در سفرهای نوروزی از دست داده اند، می بینیم که عامل اصلی بسیاری از حوادث جاده ای خودشان بوده اند، درست است که عوامل دیگری از جمله جاده و راه و وسیله نقلیه در بروز تصادفات نقش مهمی دارند اما همان طور که پلیس و کارشناسان گفته اند، عامل انسانی مهمترین عامل در بروز تصادفات بوده است، بیش از 70 درصد تصادفات مربوط به عامل انسانی است و عامل جاده و خودرو در ردیف بعد قرار دارند.

در بین عوامل متعدد انسانی اعم از سرعت مجاز، سبقت مجاز، رعایت فاصله طولی و انجام حرکات خطرساز، خواب آلودگی مهمترین عامل انسانی است به گونه ای که گفته می شود 40 درصد تصادفات سفرهای نوروزی سال ٩٦، خستگی، خواب آلودگی و عدم توجه راننده بوده است.

سرعت و سبقت غیرمجاز نیز به ترتیب عامل بیش از ٢٩ و 20درصد تصادفات منجر به جرح و فوت جاده ها در سفرهای نوروزی است.

امسال با وجود اینکه هشت روز از تعطیلات نوروز گذشته است، سهم تصادفات از نوع واژگونی ناشی از خستگی و خواب آلودگی افزایش یافته است به گونه ای که موارد آن در روز اول فروردین به 47 درصد رسید.

در زمانی که راننده به دلیل کم خوابی یا بی خوابی خسته است و خواب بر او غلبه می کند، جاده با توجه به خاصیت ذاتی اش، گویا راننده را هیپنوتیزم کرده، خواب آلودگی راننده را مغلوب خواهد کرد، در چنین شرایطی است که بسیاری از تصادفات جاده ای رخ داده و عواقب جبران ناپذیری برجا می گذارد.

بارها گفته شده، مواظب باشید، جاده شما را هیپنوتیزم نکند، به همین دلیل لازم است تا رانندگان هر 2 ساعت یکبار، یک ربع استراحت کنند چرا که 90 درصد راه های کشور دو طرفه است و جداکننده وسط ندارد و چنانچه راننده یک لحظه خطا کند و انحراف به چپ رود، می تواند تصادف رخ به رخ ایجاد کند و عواقب این تصادف بسیار سنگین خواهد بود.

چنانچه مسافران نوروزی در سفرها، صبر و حوصله بیشتری به خرج دهند و در زمان خستگی و خواب آلودگی کمی استراحت کنند، شادی به کام آن ها تلخ نخواهد شد. هزار و 400 نقطه حادثه خیز در جاده های کشور وجود دارد، این نقاط شناسایی و مشخص شده اند و در ایام نوروز این نقاط آشکارسازی شده است اما در زمان خواب آلودگی هیچ از علایم هشدار دهنده اثربخش نخواهد بود.

برچسب ها: هیپنوتیزم ، سلامت ، سفر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: