کد خبر: ۱۸۹۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - 2018March 25
مواردی همانند اختلال در خواب و کاهش شور و اشتیاق برای انجام کار و بروز مشکلاتی در یادآوری و تمرکز از نشانه‌های فرسودگی شغلی است
شفا آنلاین>اجتماعی>یکی از موضوعاتی که سلامت روان کارکنان را در محیط کار به خطر می‌اندازد، فرسودگی شغلی است.

به گزارش شفا آنلاین، مواردی همانند اختلال در خواب و کاهش شور و اشتیاق برای انجام کار و بروز مشکلاتی در یادآوری و تمرکز از نشانه‌های فرسودگی شغلی است.

افزایش گلایه و شکایت از وضعیت جسمانی، فکر کردن دائمی به مشکلات مرتبط با کار، عدم رضایت دائمی از پیش‌رفت امور کاری و احساس دائمی بی‌فایده و ناکارآمد بودن نیز از جمله علائم فرسودگی شغلی به حساب می‌آید.

راه‌بردهای کمک به خود برای کارکنان یکی از روش‌های موثر در پیش‌گیری از فرسودگی شغلی است که به مواردی از آن اشاره می‌شود.

برنامه‌ریزی و آماده‌سازی دقیق
کارکنان می‌توانند از طریق برنامه‌ریزی دقیق، منطقی و منطبق بر شرایط موجود به منظور رسیدن به اهداف از فرسودگی شغلی پیش‌گیری کنند.

اکتفا به مواردی که از عهده آن بر می‌آیید
یکی از موضوعاتی که باعث تشدید فرسودگی شغلی می‌شود، اصل کارتوانی است. یعنی این‌که افراد فکر کنند تمامی مشکلات محیط کار و مرتبط با آن را باید رفع کنند. این خود احساس نا امیدی، احساس عذاب وجدان و احساس گناه را در آن‌ها تشدید می‌کند.

اکتفا کردن به این‌که برخی از مشکلات را می‌توان کاهش داد می‌تواند در سلامت روان کارکنان موثر باشد.

کنترل افکار و عواطف
هم‌دلی کرده، قضاوت نکردن، سرزنش نکردن، پیش‌داوری نکردن از موضوعاتی است که در سلامت روان کارکنان می‌تواند موثر باشد. کارکنانی که این توانایی را ندارند تا عواطف یا افکار خود را کنترل کنند، دچار فرسودگی شغلی می‌شوند.

تمرکز روی کار
پرهیز از حاشیه‌ها، تنش‌های جانبی و متمرکز شدن روی فعالیت و اموری که به فرد محول شده است یک روش مناسب در افزایش کارآیی و در نهایت افزایش احساس خود کارآمدی در کارکنان است.

گفت‌وگو با دیگران
گفت‌وگوهای منظم با نزدیکان، هم‌کاران، دوستان درباره تاثیرات، احساسات و افکار مرتبط با تجربه در زمینه آسیب و همچنین تنش‌های ناشی از کار روزانه می‌تواند مفید باشد.

استراحت منظم، مصرف غذای سالم و ورزش
کارکنان می‌توانند از طریق استراحت منظم، دنبال کردن تمرینات ورزشی، فعالیت‌های جسمی، تحرک بدنی و رژیم غذایی سالم، سلامت خود را حفظ کنند.

تمجید از خود به دلیل موفقیت‌های کوچک
تمجید از خود دارای اهمیت است. این‌که فرد به دلیل هر چیز خوبی، هرچند کوچک، در جریان فعالیت‌های روزانه که موفق به انجام آن‌ها می‌شود، از خود تعریف و تمجید کند و به این نتیجه برسد که گاهی در راستای انجام کار، قدم‌هایی برداشته است. البته باید به خاطر داشت که فروتنی در برابر مشکلات بی‌پایان، آن‌ها را قادر می‌کند تا آرزوهای واقع گرایانه داشته باشند و از انجام آن‌چه واقعا می‌توانند با موفقیت انجام دهند شاد شوند.

جمع آوری اطلاعات و پذیرش نقش‌های روشن
کارکنان زمانی می‌توانند به بالاترین موفقیت دست پیدا کنند که نقش‌ها و مسئولیت‌های روشنی داشته باشند و برای ایفای آن‌ها به خوبی تدارک و تجهیزات شده باشند.

حمایت و پشتیبانی از یکدیگر
کارکنان باید هنگام بروز تنش‌های شدید، یکدیگر را حمایت و پشتیبانی کنند و حمایت از هم، روشی برای کاهش تنش محسوب می‌شود.

تقسیم کار به صورت چرخشی
کار مداوم و مسئولیت در یک حوزه به صورت مستمر برای هر فرد تنش‌زا است. یکی از روش‌های کاهش تنش کاری، چرخشی بودن نقش‌ها و مسئولیت‌ها است.

کارآموزی و کسب مهارت‌های جدید
صلاحیت‌های خود و فراهم کردن موقعیت‌ها برای به کار بستن این مهارت‌ها و صلاحیت‌ها به سلامت روانی افراد کمک می‌کند. بنابراین کسب مهارت جدید و افزایش توان‌مندی کاری روش مناسبی در کاهش تنش ناشی از کار و فرسودگی شغلی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: