کد خبر: ۱۸۸۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 13
یکی از پدیده‌های جدید در سال‌های اخیر در دنیا، آتش بازی و استفاده از انواع ترقه، نارنجک‌های دستی و سایر وسایل مانند بالون آروزهاست.
شفاآنلاین>سلامت>یکی از پدیده‌های جدید در سال‌های اخیر در دنیا، آتش بازی و استفاده از انواع ترقه و نارنجک‌های دستی است که برخی اشتباهات منجر به مرگ افراد می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، یکی از پدیده‌های جدید در سال‌های اخیر در دنیا، آتش بازی و استفاده از انواع ترقه، نارنجک‌های دستی و سایر وسایل مانند بالون آروزهاست.
 

استفاده غیراصولی از این وسایل همه ساله موجب آسیب دیدن عده زیادی از افراد، جراحت، بروز تروما، معلولیت، قطع اعضای بدن و حتی مرگ شده است.
 
از جمله گروه‌های پرخطر که امکان صدمه دیدن در آتش بازی را دارند می‌توان زنان باردار، افراد سالمند، کودکان، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های اعصاب و روان و مواردی از این دست را نام برد.

افزون بر صدای انفجار این وسایل، دود ناشی از سوختن آن‌ها نیز می‌تواند سبب ورود مواد سمی به بدن و ایجاد مشکل هایی همچون آلرژی، سرگیجه و حالت تهوع شود.

از جمله اعضای بدن که بیشترین آسیب را در آتش سوزی می‌بینند می‌توان چشم، بینی، گوش، جراحات صورت و دست‌ها را نام برد، افزون بر جراحت و زخم بیشترین آسیب بر اثر آتش بازی به دلیل سوختگی رخ می‌دهد.

کارشناسان در پژوهش‌های خود دریافتند بیش از ۴۰ درصد از آسیب‌های ناشی از آتش بازی مربوط به جراحت‌های ناحیه سر و گردن است.

رعایت نکردن دستور العمل‌های ایمنی در زمان آتش بازی همیشه سبب آسیب شدید در افراد می‌شود، کارشناسان انجام آتش بازی را در مناطقی که دچار خشکسالی یا کم آبی شده اند بسیار خطرناک می‌دانند، زیرا بر اثر بروز اتفاق‌های ناخواسته امکان آتش گرفتن بخش وسیع و بروز صدمه و آسیب‌های فراوان وجود دارد.

خطرناک‌ترین کار در این زمان ساخت وسایل آتش بازی در خانه یا  قرار دادن آن‌ها  در دسترس کودکان است که می‌تواند منجر به حوادث تلخ  و جبران ناپذیری شود.

همچنین قراردادن وسایل آتش بازی در مجاورت نورمستقیم خورشید، گرمای شدید، جریان برق و یا منابع گرمایشی می‌تواند سبب شعله ورشدن این وسایل شود، آتش بازی در مناطق جنگلی و دارای چمن یا پوشش گیاهی نیز می‌تواند خطر‌هایی جدی را متوجه فرد کند.

قراردادن وسایل آتش سوزی در جیب، کیسه پارچه ای یا بسته‌های پلاستیکی با افزایش دمای وسایل آتش بازی می‌تواند سبب مشتعل شدن این وسایل و بروز خطر‌هایی بسیار شدید و جدی شود.

در صورت بروز سوختگی افراد و یا آتش گرفتن محوطه اولین کار استفاده از آب برای خاموش کردن آتش و کمک به فرد دچار سوختگی است.

همچنین به سرعت با مراکز اورژانس تماس بگیرید تا خدمات رسانی به فرد آسیب دیده انجام شود.

آتش بازی در فضا‌های بسته و بدون تهویه مانند اتاق یا پارکینگ خودرو می‌تواند آتش سوزی، از بین رفتن اکسیژن و حتی بروز خفگی و مسمومیت با گاز‌های سمی شود.

یکی از مشکل‌هایی که افراد در زمان آتش بازی با آن مواجه می‌شوند، آگاهی نداشتن از شیوه استفاده از این وسایل و غافلگیر شدن ناگهانی پس از وقوع انفجار است، بسیاری از جراحت و سوختگی‌ها به دلیل ناآشنا بودن با طرز کار وسایل آتش بازی در جهان رخ داده است.

استفاده از کبریت یا فندک سیگار برای روشن کردن وسایل آتش بازی هم یکی دیگر از دلایل بروز اتفاق‌هایی تلخ در چهارشنبه آخر سال است، زیرا مدت زمان محدودی را در اختیار فرد برای دور کردن وسیله از خود قرار می‌دهد و با انفجار زودهنگام فرد دچار جراحت و سوختگی یا حتی مرگ می‌شود.

کمانه کردن وسایل آتش بازی، روشن کردن آن‌ها در زمانی که جریان باد تند است، نصب این وسایل برروی سطح شیب دار و روشن کردن آنها، استفاده از وسایل آتش بازی زیر شاخه درختان و در نزدیک مخزن سوخت خودرو‌ها همگی از جمله دلایل بروز حواث و سوختگی‌ها شدید است.

زمان بروز حادثه، سریع رساندن فرد به مراکز درمانی اهمیت بالایی دارد و سبب افزایش شانس زنده ماندن یا کاهش عارضه‌های سوختگی و جراحت می‌شود.

کارشناسان توصیه می‌کنند افراد از خود درمانی در زمان بروز آسیب خودداری کنند و پس از مراجعه به پزشک و دریافت درمان‌های مورد نظر روند درمانی را به طور کامل انجام دهند.

درصورت بروز عفونت، تب بالا، ترشح مایع از محل سوختگی و زخم، تورم، دگرگون شدن رنگ و خارش هرچه سریع‌تر فرد باید دوباره به پزشک مراجعه کند.
برچسب ها: سلامت ، نارنجک ، آتش بازی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: