کد خبر: ۱۸۷۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 07
چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های سنتی ایرانیان است که در ساعات پایانی آخرین سه شنبه سال برگزار می‌شود، ولی متاسفانه افراد زیادی در این مراسم آسیب می‌بینند
شفا آنلاین>سلامت>کارشناس مسئول برنامه پپیشگیری از حوادث و ارتقای ایمنی معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، ضمن تشریح آمار و اطلاعات آسیب‌های ناشی از حوادث چهارشنبه سوری در سال گذشته، به بیان توصیه‌های مهم در خصوص پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری پرداخت.

به گزارش شفا آنلاین، محمد عبدالوند با بیان اینکه چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های سنتی ایرانیان است که در ساعات پایانی آخرین سه شنبه سال برگزار می‌شود، ولی متاسفانه افراد زیادی در این مراسم آسیب می‌بینند، گفت: آتش بازی مراسم چهارشنبه سوری سالیانه تعداد زیادی از افراد را به‌دلیل آسـیب‌های جبران ناپذیری هم‌چون سوختگی، قطع عـضو و معلولیت‌(disability)هـای جـسمی روانـه بیمارسـتان‌ها مـی‌کند.

عبدالوند در عین حال گفت: طبق آمار ثبت شده از مجروحین مراجعه کننده به مراکز پزشکی و بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی حوادث ناشی از چهارشنبه سوری سال ۱۳۹۵، نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است. سال ۱۳۹۵ تعداد ۴۵۵ نفر مجروح در اثر حوادث ناشی از آتش بازی به مراکز پزشکی و بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه مراجعه کرده‌اند. این تعداد در سال قبل آن، ۵۴۷ نفر مصدوم گزارش شده است که حدود ۱۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد. حدود ۳۶ درصد مجروحان سال گذشته محصل و ۷۸ درصد مراجعه کنندگان به بیمارستان‌های حوزه این دانشگاه در سال گذشته مذکر بودند.

مسئول جمع بندی گزارش کشوری آسیب‌های ناشی از حوادث(Accidents) چهارشنبه سوری در سال‌های ۹۵-۱۳۹۴، با بیان اینکه ۵۵ درصد مجروحین دچار سوختگی شده بودند، افزود: همچنین ۷۰ درصد مجروحین حین استفاده از مواد محترقه مجروح شده و ۲۵ درصد از کل آسیب دیدگان نیز رهگذر بودند.

عبدالوند در خصوص بیشترین عضو آسیب دیده، تصریح کرد: بیشترین سوختگی و صدمه به میزان ۴۱ درصد مربوط به دست، آسیب چشم با بیش از ۱۸ درصد، رتبه دوم را داشته و مصدومیت پا ۹ درصد موارد را شامل شده است. سال گذشته مورد فوت گزارش نشده است. بیشترین موارد گزارش شده از مرکز بهداشت شمال تهران (۵۵ درصدکل موارد) است که علت آن وجود بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری در منطقه تحت پوشش آن مرکز است.

کارشناس مسئول برنامه پیشگیری حوادث و ارتقاء ایمنی معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این نکته که هرگونه بی‌توجهی به نکات ایمنی و سهل‌انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می‌تواند زیان‌های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد، اظهار داشت: مطالعات نشان داده که گاهی شدت آسیب افراد ناظر آتش بازی‌ها از مجریان هم شدیدتر بوده است، بنابراین تأکید می‌شود با وجود پایین بودن احتمال آسیب، به لحاظ اهمیت و شدت بالقوه آن‌ها، توصیه‌های سلامتی برای همه به ویژه برای کودکان و نوجوانان جدی گرفته شود. قابل ذکر است، درمان آسیب‌های چشمی بسیار طولانی بوده و حتی تا ماه‌ها و سال‌های بعد ادامه می‌یابد و حتی ممکن است به تخلیه چشم منجر شود.

عبدالوند در تشریح اقدامات معاونت اموربهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در خصوص کنترل آسیب‌های ناشی ازحوادث چهارشنبه سوری به تشکیل کمیته پیشگیری از آسیب‌های منتسب به چهارشنبه سوری با هماهنگی معاونت درمان دانشگاه، اعلام آمادگی اورژانس برای استقرار در کلیه مناطق شهر به تعداد کافی جهت امدادرسانی به مصدومان احتمالی و  تقویت نظام مراقبت آسیب‌های چهارشنبه سوری اشاره کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: