کد خبر: ۱۸۷۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 08
در سال‌های اخیر برخی شایعات سبب شده است تا والدین نسبت به استفاده از واکسن‌ها برای نوزادان خود مردد شده و نسبت به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن کودکان پس از تزریق واکسن نگران باشند.
شفا آنلاین>سلامت> تحقیقات اخیر پژوهشگران نشان می‌دهند که استفاده از واکسن‌ها باعث تضعیف و اختلال سیستم ایمنی بدن کودکان <Children's immune system disorders>نخواهند شد و هیچ ارتباطی بین استفاده واکسن‌ها و افزایش خطر ابتلا به انواع عفونت‌ها وجود ندارد.

به گزارش شفا آنلاین:در سال‌های اخیر برخی شایعات سبب شده است تا والدین نسبت به استفاده از واکسن‌ها برای نوزادان خود مردد شده و نسبت به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن کودکان پس از تزریق واکسن نگران باشند. مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد این نگرانی کاملاً بی‌مورد بوده و تزریق واکسن ارتباطی با تضعیف سیستم ایمنی بدن ندارد. جیسن گلنز (Jason Glanz) محقق ارشد تحقیقات بهداشتی موسسه کیسر کلرادو در رابطه با نگرانی برخی از والدین نسبت به اثر مخرب احتمالی واکسن‌ها بر سیستم ایمنی کودکانشان گفت: «برخی از والدین نگران هستند که استفاده واکسن‌های مختلف و متعدد در اوایل دوران کودکی می‌تواند به سیستم ایمنی کودکان آسیب رسانده و باعث شوند تا بدن آن‌ها در بزرگ‌سالی نسبت عفوت ها و بیماری‌های مختلف حساس شوند.»

    تئوری خطر واکسن‌ها بر سیستم ایمنی بدن بسیار غیرمحتمل است و پژوهشگران و پزشکان باید به والدین در سراسر دنیا کمک کنند تا بتوانند فواید و مزایای واکسیناسیون را در اوایل دوران کودکی درک کنند.

او در ادامه توضیحاتش اظهار داشت: « مطالعات جدید نشان می‌دهند که تئوری خطر واکسن‌ها بر سیستم ایمنی بدن بسیار غیرمحتمل است و پژوهشگران و پزشکان باید به والدین در سراسر دنیا کمک کنند تا بتوانند فواید و مزایای واکسیناسیون را در اوایل دوران کودکی درک کنند.»

پژوهشگران موسسه کیسر کلرادو بیش از 940 نوزاد را طی 23 ماه اول زندگی خود که واکسن‌های مختلف و متعدد دریافت می‌کنند، به مدت دو سال موردبررسی قراردادند. این محققان بیماری‌های ناشی از عفونت‌های تنفسی، عفونت‌های دستگاه گوارش و سایر عفونت‌های ویروسی و باکتریایی را در این کودکان موردبررسی قراردادند. آن‌ها هیچ اثر و مدرکی مبنی بر بروز عفونتی که ناشی از استفاده واکسن‌های ضروری در دوران اولیه زندگی باشد را پیدا نکردند. می‌توان گفت گروه تحقیقاتی گلنز هیچ ارتباطی بین استفاده واکسن‌ها و افزایش خطر ابتلا به انواع عفونت‌های ذکرشده، به دست نیاورد.

دکتر متی دالی (Matthew Daley) از دیگر محققان این گروه پژوهشی و متخصص بیماری‌های کودکان در موسسه کیسر کلرادو، در رابطه با اثر واکسیناسیون بر سیستم ایمنی کودکان گفت: « این مطالعات و بررسی‌های اخیر نشان می‌دهند، واکسیناسیون هیچ آسیبی به سیستم ایمنی بدن کودکان وارد نمی‌کنند که باعث شود این افراد به میزان بیشتری مستعد ابتلا به عفونت‌ها شوند.»

او در ادامه توضیحاتش افزود: «واکسن‌ها نه‌تنها از کودکان در برابر بیماری‌های مختلف محافظت می‌کنند بلکه اثری پیشگیرانه نسبت به دیگر افراد جامعه که در برابر بیماری‌ها آسیب‌پذیر هستند، دارند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: