کد خبر: ۱۸۶۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 02
شایع‌ترین سوختگی‌های چهارشنبه سوری مربوط به سوختگی پلک همراه با صورت و قرنیه است

شفا آنلاین>سلامت>رئيس انجمن چشم پزشكی ايران با اشاره به اینکه هنگام مواجهه چشم با مواد محترقه باید هر چه سریع‌تر بیمار را باید به اورژانس رساند، گفت: شایع‌ترین سوختگی‌های چهارشنبه سوری مربوط به سوختگی پلک همراه با صورت و قرنیه است.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر هرمز شمس  درباره آسیب‌های مواد محترقه <Damage to the material>به چشم در چهارشنبه سوری اظهار کرد: انفجار مواد محترقه به صورت ‌مستقیم یا غیرمستقیم  آسیب‌های جبران ناپذیری را برای چشم به همراه دارد که می‌تواند قرنیه، ‌شبکیه، عصب بینایی چشم یا کل صورت و چشم را مختل کند.

وی با بیان اینکه سوختگی پلک همراه با سوختگی صورت و قرنیه شایع‌ترین سوختگی‌های چهارشنبه‌سوری است، افزود: شدت سوختگی‌ها می‌تواند از یک تا چهار درجه باشد.


رئیس انجمن چشم پزشکی ایران خاطر نشان کرد: از جمله مشکلاتی که در اثر حوادث چهارشنبه‌ آخر سال برای چشم رخ می‌دهد پرتاب جسم خارجی ناشی از انفجار مواد محترقه است که علاوه بر آسیب به پلک باعث نابینایی، تخریب قرنیه و شبکیه می‌شود لذا توصیه ما به افراد مبنی بر این است که از نظر انسانی به خود آسیب نرسانند و خانواده‌ها و اطرافیان مانع مجروح شدن، نواقص چشمی و در نهایت نابینایی نوجوانان و جوانان شوند.

شمس با تاکید بر اینکه اولین اقدام در مواجهه چشم با مواد محترقه رساندن هرچه سریع‌تر بیمار به اورژانس است، عنوان کرد: فاصله زمانی وارد شدن آسیب به چشم تا رسیدن به اورژانس در روند بهبودی بسیار  حائز اهمیت است چرا که اغلب ضربه‌های چشمی، التهاب ایجاد می‌کنند و این التهاب باعث چسبندگی عنبیه به عدسی و باقی ماندن خونریزی و بالا رفتن فشار و در نتیجه بروز آب سیاه وابسته به ضربه می‌‌شود و ممکن است فرد بینایی‌اش را دست بدهد.

وی خاطر نشان کرد: آسیب‌های چشمی دومین عارضه مهم آتش‌بازی در چهارشنبه آخر سال است که گاهی متاسفانه ناظرین بی‌گناه در خطر ترقه‌ها و مواد منفجره حاصل از آن قرار می‌گیرند بنابراین توصیه می‌شود افراد از محل‌هایی که مواد منفجره وجود دارد،  دوری کنند.طبنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: