کد خبر: ۱۸۶۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 27
اگر تا دیروز شرکت های مسافر بر اینترنتی مانند اسنپ، تپسی، ماکسیم، دَش، دینگ و... به عنوان AP های حوزه حمل مسافر در میان تهرانی ها شناخته شده بودند، اما اکنون آنقدر تعداد اپلیکیشن های اینترنتی آنقدر زیاد شده است که حوزه حمل بار و کالا را در بخش حملی و نقل شهرداری تهران پوشش می دهند
شفاآنلاین>اجتماعی> با امکاناتی که معاونت علمی و فناروی نهاد ریاست جمهوری برای فعالیت شرکت های دانش بنیاد قرار داده است، هر روز به تعداد استارت آپ های حوزه شهری از حمل و نقل عمومی، حمل بار و کالا گرفته تا پارک حاشیه ای و سایر موضوعات شهری افزوده می شود. اما سوال اینجاست که در کنار کارآفرینی این شرکت ها نظارت بر عملکرد آنها مطابق با قوانین و آئین نامه های شهری چه خواهد شد.

به گزارش شفاآنلاین ، اگر تا دیروز شرکت های مسافر بر اینترنتی مانند اسنپ، تپسی، ماکسیم، دَش، دینگ و... به عنوان AP های حوزه حمل مسافر(Passenger) در میان تهرانی ها شناخته شده بودند، اما اکنون آنقدر تعداد اپلیکیشن های اینترنتی آنقدر زیاد شده است که حوزه حمل بار و کالا را در بخش حملی و نقل شهرداری تهران پوشش می دهند. یکی از این شرکت ها، استارت آپ «الو پیک» است که در حوزه حمل کالا و بار با موتور اخیر فعالیت گسترده ای را شروع کرده و آنطور که مدیرعامل این شرکت می گوید؛ در نظر دارد تا بزرگترین جشنواره کارآفرینی را در اسفندماه با به کار گیری 20 هزار راننده موتور سیکلت راه اندازی کند.

نکته قابل توجه این شرکت راه اندازی سرویس تاکسی موتوری است. به عبارت ساده تر شهروندانی که تمایل به استفاده از موتور برای ترددهای روزانه خودرا دارند می توانند با استفاده از این برنامه از خدمات حمل و نقل مسافر با موتور را استفاده کند.

نائبی درباره ارائه این خدمات آن هم در شرایطی که پلیس راهور تهران بزرگ با مسافر کشی موتور سیکلت ها مخالف بوده و از همه مهمتر بیشترین درصد تصادفات منجر به فوت و یا جرح در شهر تهران را راکبان موتور سیکلت تشکیل می دهد، چگونه اقدام به راه اندازی این خدمات در قابل AP الو پیک کرده است عنوان کرد: در قوانین موجود در حوزه حمل و نقل قانونی مبنی بر غیر مجاز بودن حمل مسافر با موتور سیکلت وجود ندارد و طی جلساتی که با پلیس راهور تهران بزرگ برگزار کرده اند اجازه راه اندازی این سرویس خدماتی را حداقل از پلیس راهور تهران بزرگ گرفته است.

وی درباره حفظ ایمنی مسافران موتور تاکید کرد: در این مدل حمل و نقلی تنها موتورهایی امکان حمل مسافر را دارند که بیمه(Insurance) شخص ثالث داشته و کلاه کاسکت اضافی برای مسافر خود را داشته باشد.

در حالی مجوز حمل مسافر توسط موتور سیکلت های این اپلیکیشن از سوی سازمان های متولی به الو پیک داده اند که همچنان بحث مسافرکشی توسط موتورها در محدوده های مرکزی شهر یکی از معضلات حل نشده در تهران محسوب می شود.

نحوی گزینش رانندگان موتور سیکلت جهت همکاری با الو پیک موضوع دیگری است که مدیرعامل این شرکت به آن اشاره کرد و گفت: به رغم آنکه ویزیتورهای این شرکت در خیابان ها اقدام به ثبت نام و شماره رانندگان وانتی ها و موتور سیکلت ها جهت همکاری با این مجموعه را انجام می دهند، اما با مراجعه فرد متقاضی به دفتر مرکزی این شرکت در صورت نداشتن مدارک معتبر و سوء پیشینه از همکاری با فرد مذکور ممانعت به عمل می آید.

آنطور که نائبی عنوان می کند  در ابتدا  فعالیت این شرکت 12 هزار موتور سوار و راننده وانت با این اپلیکیشن همکاری می کردند و در 14 ماه اخیر این تعداد به 70 هزار نفر رسیده است. این در حالی است که این مجموعه در نظر دارد تا تعداد رانندگان خود را به 20 هزار نفر ارتقا دهد. حتی برای برگزاری یک نشست همگانی آنها در نظر دارند تا یک زمین فوتبال را برای این گردهمایی هماهنگ کنند.

نائبی در این باره توضیح داد: در حال حاضر در کشور اندونزی و شهر جاکارتا استارت آپی که در حوزه خدمات موتوری فعالیت می کند، 50 هزار موتور سیکلت در اختیار دارد و با توجه به استقبالی که در شهر تهران از AP الو پیک شده است حتما تعداد خدمات دهندگان این مجموعه بیشتر خواهد شد.

در حال حاضر شرکت الو پیک تنها استارت آپی است که مجوزهای لازم را از اتحادیه حمل بار و کالای وانت بارها و موتور سیکلت ها گرفته است و حتی مجوزهای لازم از مراجع انتظامی، معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری به عنوان یک کارافرین و شهرداری تهران را دارد و به صورت کاملا قانونی می تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

آمارهای شرکت الو پیک نشان می دهد که در حال حاضر این اپلیکیشن روزان هبین 100 تا 150 هزازر خدمات حمل بار و کالا به مشتریان خود ارائه می دهد و چنانچه تعداد ناوگان تحت پوشش خود را تا 20 هزار دستگاه موتور سیکلت و وانت افزایش دهد این میزان خدمات دهی روزانه بیشتر خواهد شد. البته برنامه طولانی مدت این شرکت رساندن تعداد شاغلان خود به 90 هزار نفر است تا بتوانند یک رکورد جهانی را در این حوزه به نام خود به ثبت برسانند.

مدیرعامل شرکت الو پیک درباره سرمایه گذاری اولیه این استارت آپ توضیح داد: این مجموعه با سرمایه کمتر از یک میلیارد تومان راه اندازی شده است و با توجه به تراکنش مالی ای که روزانه  دارد حجم سرمایه گذاری خود را در این حوزه تا سال آینده بیشتر خواهد کرد. نحوی محاسبه سهم شرکت از هر خدمات حمل و نقلی 80 درصد سهم راننده و 20 درصد سهم شرکت است.

بیمه کالا و بار یکی از موضوعاتی است که نائبی به آن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حداکثر باری که توسط موتور سیکلت و یا وانت بارها می تواند جابه جا شود ارزش 10 میلیون تومان خواهد داشت و چنانچه در زمان جابه جایی بار صدمه ای به کالا وارد شود، شرکت قیمت کالای بار را به طور کامل به صاحب کالا پرداخت می کند.

یکی از موضوعاتی که در حوزه ورود استارت آپ ها به بخش خدمات شهری وجود دارد، توجه به مسائل زیست محیطی است. در حال حاضر اکثر موتور سیکلت هایی که در الو پیک فعالیت می کنند موتور سیکلت هایی است که هم اکنون در خیابان های تهران نیز مشاهده می شود. اما به گفته نائبی در آینده نزدیک در صورت همکاری سازمان هایث متولی در نظر دارد تا از موتورهای برقی به جای موتور سیکلت های بنزینی استفاده کند.

با توجه به اینکه استارت آپ الو پیک یک موقعیت شغلی برای بسیاری از جوانان بیکار محسوب می شود، سوال اینجاست که چه تضمینی وجود دارد که تعداد موتور سیکلت ها در تهران به ویژه در محدوده های مرکزی شهر بیشتر نشود؟

مدیرعامل الو پیک در جواب به این سوال نیز عنوان می کند: سعی می کنیم تا از ورود موتور سیکلت های شهرستانی به تهران جلوگیری کنیم در نتیجه راکبان موتور سیکلت  باید مدرکی مبنی بر ساکن بودن خود در تهران به این شرکت ارائه دهند.

به رغم وجود این تضمین اما باز هیچ اطمینانی برای اضافه شدن بر تعداد موتور سیکلت های تهران که یکی از عوامل تاثیرگذار در آلودگی هوا، ترافیک و تصافات است، وجود ندارد. چرا که در حال حاضر رانندگان فعال در اپلیکیشن های مسافربر اینترنتی  با به نام کردن پلاک خود به نام یکی از بستگان خود در تهران و یا افرادی که با دریافت پول اقدام به این کار می کنند، مشکل خود را حل کرده اند.

بررسی های انجام شده نشان می دهد که روزانه بین 500 تا 600 نفر به تعداد شاغلان در الو پیک افزوده می شود و در حال حاضر 70 هزار نفر در قالب این استارت آپ در حال امرار معاش هستند و با برگزاری جشنواره کارافرینی قرار است در روزهای 24 و 25 اسفندماه 20 هزار نفر دیگر به این خانواده افزوده شود تا تعداد شاغلان در این شرکت به 90 هزار نفر برسد.

آنطور که نائبی می گوید در حال حاضر این AP علاوه بر تهران در شهرهای کرج ، مشهد ،شیراز و تبریز نیز  خدمات ارائه می دهند.

در حال حاضر یک راننده موتور با مراجعه به دفتر مرکزی الو پیک بعد از آموزش نحوی استفاده از اپلیکیشن الو پیک یک باکس و یک لباس مشخص که آرم شرکت را دارد، از این مجموعه دریافت می کند. البته افرادی که حتی دوچرخه دارند نیز می توانند برای مسیرهای کوتاه به عنوان راننده این شرکت نیز فعالیت داشته باشند.

مدیرعامل استارت آپ الو پیک که سابقه راه اندازی شرکت های استارت اپی در کشورهای مختلف دنیا را دارد، درباره نگاه مدیران شهری و دولت ها به فعالیت شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها تاکید کرد: گردانندگان این شرکت سال ها در پاریس بوده و استارتاپ های موفق در آنجا را ارزیابی کرده اند اما بررسی ها نشان می دهد ایران یکی از بهترین بسترهای ایجاد  فعالیت های اینترنتی است که با زیر ساخت های آماده اینترنتی و تلفن هوشمند و نداشتن رقیب می تواند با موفق ترین استارتاپ  های دنیا رقابت کند.

به گفته نائبی؛ این شرکت هر چند از یک شرکت خارجی الگوگیری کرده است اعم از برنامه نویسی تبلیغات ، و ایجاد اپلیکیشن کاملا بومی و توسط مهندسان ایرانی طراحی شده وشرایط استارتاپ فعلی موجود که توانسته علاوه بر پیک موتوری ، تاکسی موتوری و وانت بار را نیز راه اندازی کند با بیروت در لبنان و دبی در امارات قابل رقابت است.

مدیر استارت آپ الو پیک اعتقاد دارد که اعتماد سازی مهمترین شرط پیشرفت 14 ماهه این شرکت  است. چرا که فقط برندسازی و بیلبورد نمی تواند حافظ سرمایه اجتماعی باشد بلکه کیفیت عملکرد می تواندبیشترین اثر را در توسعه این استارتاپ داشته باشد به گونه ای که از میان 50 تا 100 هزار سفر روزانه این استارتاپ کمتر از یک صدم درصد نارضایتی وجود  دارد.

به رغم نفوذ استارت آپ ها در حوزه ارائه خدمات شهری اما این سوال هنوز بدون پاسخ مانده است که در سایه ظهور انقلاب استارت آپی شهرداری تهران نحوی اجرای قوانین حوزه شهری چه خواهد شد. آیا قرار است شرکت های دانش بنیان پایانی برای تمامی قوانین مربوط به حوزه شهری باشد؟تیتر شهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: