کد خبر: ۱۸۵۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 14
طلاق ، خودش یک آسیب اجتماعی به شمار می رود و از سوی دیگر می تواند کاتالیزور (تسهیل کننده) بروز دیگر آسیب های اجتماعی باشد
شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: استراتژی بهزیستی در حوزه پیشگیری از طلاق ، راه اندازی مراکز مشاوره و روانشناختی ، گسترش کلینیک های مددکاری اجتماعی برای کاهش طلاق و ارائه خدمات آموزشی ، مشاوره تلفنی، اینترنتی و حضوری است.

به گزارش شفا آنلاین، فاطمه عباسی افزود: براساس اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه، آسیب‌های اجتماعی باید تا انتهای برنامه، 25 درصد کاهش یابد .

وی ادامه داد : طلاق ، خودش یک آسیب اجتماعی به شمار می رود و از سوی دیگر می تواند کاتالیزور (تسهیل کننده) بروز دیگر آسیب های اجتماعی باشد .

این مسوول در ادامه گفت: آموزش های پیش از ازدواج ، آموزش زندگی خانواده و ارائه خدمات تخصصی روانی و اجتماعی به زوج ها سه برنامه بهزیستی برای کاهش طلاق به شمار می رود.

وی، آموزش و آگاه سازی خانواده ها ، مشاوره و برنامه های حمایتی را از استراتژی های کلی بهزیستی برای کاهش طلاق عنوان کرد و گفت: تدوین و اجرای روند آموزشی و مشاوره منظم برای استانداردسازی ارائه خدمات کاهش آسیب های اجتماعی(Social harm) از دیگر برنامه های بهزیستی به شمار می رود چراکه آموزش ها باید بروز و براساس نوع آسیب باشد، بطورمثال نمی توانیم آموزشی که سه سال پیش به مراکز مشاوره ای داده ایم، برای آسیب های امروز به کار بگیریم بنابراین لازم است که علاوه بر محتوا، روی ساختار نیز کار کنیم.

عباسی افزود: یکی دیگر از برنامه های بهزیستی برای کاهش طلاق این است که زوج ها قبل از انجام طلاق ، در زمانی که مشغول انجام کارهای طلاق هستند به مراکز مشاوره ای بهزیستی ارجاع داده می شوند.

وی ، آموزش های پیش از ازدواج را از دیگر برنامه های کاهش طلاق(Divorce) عنوان کرد و گفت: این آموزش ها برای گروه هدف در سن ازدواج با هدف ارتقای توانمندی در انتخاب همسر و تشکیل خانواده موفق انجام می شود.

وی، ارائه برنامه های تخصصی ، روانی و اجتماعی نیز برای زوج ها و بازآموزی برنامه های آموزشی مشاوره را از دیگر برنامه های بهزیستی ذکر کرد و افزود: آموزش های خانواده پس از ازدواج نیز از آن جهت اهمیت دارند چراکه بیشترین آمار طلاق در پنج سال اول زندگی اتفاق می افتد ؛ این ازدواج ها هم اکنون در مراکز مشاوره بهزیستی ارائه می شود و هدف آن ، افزایش رضایتمندی و پایداری خانواده است.

اعتیاد(Addiction) ، طلاق، فساد اخلاقی، حاشیه نشینی و بی بند و باری از آسیب های اجتماعی به شمار می روند که در این میان اعتیاد نقش هم افزایی در بروز دیگر آسیب ها دارد.

تعداد کل طلاق‌های ثبت شده در سال 95 برابر با 39‌هزار و 282 مورد بود که نسبت به سال پیش از آن، بیش از 22‌درصد افزایش داشت. در سال 94 طلاق‌های ثبت شده برابر با 30‌هزار و 575 مورد بود.

بیشترین طلاق‌های ثبت شده هم مربوط به شهرستان تهران با 26‌هزار و 381 مورد بود و شهرستان‌ های شهریار و ری با 2440 و 2437 مورد در رده‌های بعدی قرار داشتند. بررسی مدت زمان زندگی زوج‌ها هنگام طلاق حاکی از این است که در سال گذشته 11‌درصد از طلاق‌ها در اولین سال زندگی مشترک و 40‌ درصد دیگر حداکثر تا پنج سال پس از آغاز زندگی ثبت شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: