کد خبر: ۱۸۴۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - 2018February 06
سکته مغزی دومین علت مرگ در ایران به شمار رفته و هزینه‌ای که این بیماری برای جامعه و خانواده‌ها بر جای می‌گذارد چندین برابر سکته قلبی است چرا که فرد دچار سکته قلبی یا دچار مرگ شده و یا زنده می‌ماند ولی بیمار مبتلا به سکته مغزی ممکن است 20 تا 30 سال دچار معلولیت ناشی از این بیماری شود
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه سکته مغزی دومین علت مرگ ایرانیان به شمار می‌رود، گفت: درصورت درمان این بیماران در 4 ساعت و نیم طلایی بخش عمده مشکلات آنها حل خواهد شد.

به گزارش شفا آنلاین، عسگر قربانی در نشست خبری دهمین کنگره استروک ایران اظهار داشت: سکته مغزی دومین علت مرگ در ایران به شمار رفته و هزینه‌ای که این بیماری برای جامعه و خانواده‌ها بر جای می‌گذارد چندین برابر سکته قلبی(heart attack) است چرا که فرد دچار سکته قلبی یا دچار مرگ شده و یا زنده می‌ماند ولی بیمار مبتلا به سکته مغزی ممکن است 20 تا 30 سال دچار معلولیت ناشی از این بیماری شود.

وی با بیان اینکه سیستم 724 در اورژانس‌ها گام بزرگی برای درمان سکته مغزی به شمار می‌رود، گفت: سکته مغزی یک عامل ناتوان‌کننده در جامعه به شمار می‌رود و اهمیت تشخیص به موقع آن بسیار زیاد است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در ایران حدوداً سالانه 150 تا 200 هزار سکته مغزی(stroke) رخ می‌دهد،‌گفت: اینکه همه این افراد بهبود یابند و بتوانند بدون وابستگی به خانواده زندگی خود را ادامه دهند رویایی است و در حال حاضر کشورهای پیشرفته حتی به بیمارستان‌هایی که اقدامات مناسب برای بیماران سکته مغزی انجام دهند کمک می‌کند و این در حالی بوده که بیمارستان‌های خصوصی و دولتی در ایران معتقدند درمان سکته مغزی یک ضرر برای آنها به شمار می‌رود.

قربانی گفت: فرد دچار سکته مغزی گاهی حدود 7 میلیون تومان هزینه نگهداری آن به صورت ماهانه است، لذا در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص و در زمان طلایی درمان برای بیمار انجام گیرد، می‌توان از معلولیت آن پیشگیری کرد.

وی به موفقیت بیمارستان فیروزگر و شریعتی در درمان سکته مغزی اشاره کرد و گفت:‌زمان طلایی درمان سیاهرگی 4 ساعت و نیم است و زمانی که در این هنگام تزریق وریدی یا باز کردن رگ که به دلیل سکته لخته شده به موقع انجام گیرد اقدام بزرگی برای بیمار صورت گرفته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: لوازم اولیه برای باز کردن رگ قیمتی حدود 15 میلیون تومان و تزریق وریدی مبلغی حدود یک میلیون و 800 هزار تومان دارد که با اجرای طرح تحول بخش زیادی از این هزینه پرداخت می‌شود. بنابر این خانواده‌ها باید در اقدام به موقع برای افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند آگاهی کامل داشته باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: