کد خبر: ۱۸۱۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۶ - 2018January 15
لوازم آرایشی بی کیفیت و قاچاق به جز وارد کردن ضربه به اقتصاد کشور و ایجاد بیماری برای مصرف کنندگان هیچ فایده‌ای ندارد.
شفا آنلاین>سلامت>لوازم آرایشی بی کیفیت و قاچاق به جز وارد کردن ضربه به اقتصاد کشور و ایجاد بیماری برای مصرف کنندگان هیچ فایده‌ای ندارد.

به گزارش شفا آنلاین،در حالی که برخی از مصرف کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی بر این باورند که لوازم وارداتی هرچند قاچاق، به دلیل برند بودن از کیفیت خوبی برخوردار هستند، اسماعیلی مدیر کل لوازم آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو معتقد است " کالاهای قاچاق از نظر سلامتی مورد تأیید نیستند" و همچنین گستری، متخصص پوست و مو مطرح کرده است که  لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق و غیر استاندارد از میزان سرب قابل توجهی برخوردار است و افراد بر اثر استفاده آن‌ها دچار مصدومیت‌های سربی و مشکلات کلیوی و حتی کبدی می‌شوند.

استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق که هیچ‌گونه نظارتی در روند تولید آن‌ها وجود ندارد باعث بروز مشکلات بهداشتی و حتی بیماری‌های مختلفی در افراد مصرف کننده می‌شود که متأسفانه به علت پایین بودن قیمت آن‌ها بسیاری از مردم خواهان خرید این نوع کالای تقلبی هستند.
  سرب بیش از حد در لوازم آرایشی بهداشتی قاچاق

 هرچند لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق که امروزه  در گوشه و کنار بازار داخلی  دیده می شود  معمولا محصولات تقلبی برند های معروف هستند که می توانند صدمات جبران ناپذیری را به مصرف کنندگان وارد کنند.

رویا گستری‌ متخصص پوست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص سالم نبودن لوازم بهداشتی قاچاق اظهار کرد: مواد آرایشی و بهداشتی به دلیل محل استفاده‌شان از حساسیت‌ بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل باید از نظر بهداشتی استانداردهای‌ بین‌المللی و لازم در تولید‌ این نوع محصولات‌ رعایت‌ شده باشد‌ تا از نظر آلودگی‌ هیچگونه مشکلی نداشته باشند.

 وی بیان کرد: استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی آلوده باعث بروز مشکلات گوناگون می‌شود که گاهی اوقات این عارضه‌‌ همراه با افراد مصرف‌کننده باقی می‌ماند.

 این متخصص‌ پوست با بیان اینکه استفاده از کرم‌های پوست غیراستاندارد‌ لزوماً قاچاق‌ می‌تواند باعث‌ آسیب جدی پوست شود، عنوان کرد: استفاده طولانی مدت از لوازم آرایشی غیربهداشتی که اکثراً قاچاق و به صورت غیرقانونی وارد کشور شده است در طولانی مدت سبب بروز آلرژی‌ و حساسیت‌های پوستی می شود.

 گستری با اشاره به اینکه لوازم آرایشی بهداشتی قاچاق و غیراستاندارد، موارد بهداشتی در تولید آنها رعایت نشده است و از سرب و جیوه‌ بالایی برخوردارند، گفت: این مسئله باعث ایجاد مسمومیت‌های مختلف و ایجاد مشکلات پوستی می‌شود.
 آلودگی چشم و مژه در کمین مصرف کننده های لوازم بهداشتی  قاچاق

گستری در خصوص استفاده از ریمل‌های غیربهداشتی‌ و قاچاق‌ که باعث‌ ایجاد آلودگی‌های چشمی و مژه‌ می‌شوند، تصریح کرد: استفاده طولانی مدت از این نوع لوازم آرایشی می‌تواند سبب بروز‌ حساسیت‌ پلک و حتی سیاهی‌ دور چشم نیز شود.

 وی ادامه داد: استفاده از لوازم آرایشی غیراستاندارد باعث‌ ایجاد اگزمای‌ پوستی در افراد می‌شود و در طولانی مدت باعث ایجاد لک و چروک دور چشم می‌شود، استفاده از لوازم آرایشی و پودرهای‌ پرکننده‌ مو و حتی رنگ موی قاچاق‌ باعث‌ خشکی پوست سر و حساسیت‌ این منطقه می‌شود.
  نظارت جدی غذا و دارو بر محصولات وارداتی آرایشی و بهداشتی

بیشتر بودن میزان سرب در لوازم آرایشی سبب بروز مسمومیت می شود که در این رابطه اسماعیلی مدیر کل لوازم آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در گفت‌ و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: محصولات آرایشی و بهداشتی که به کشورمان وارد می‌شود به وسیله کارشناسان سازمان غذا و دارو سلامتی آنها بررسی و پس از انجام آزمایش‌های لازم و تایید نهایی اجازه ورود به بازار داخلی کشورمان پیدا می‌کنند.

 وی ادامه داد: لوازم آرایشی و بهداشتی که به وسیله شرکت‌های داخلی تولید می‌شود از همان مراحل اولیه و تولید مواد خام مورد نظارت قرار می‌گیرند که در صورت وجود هر گونه مشکلی در این لوازم اجازه تولید و فعالیت کارخانه آن گرفته می‌شود.

 اسماعیلی عنوان کرد: لوازم آرایشی و بهداشتی  که از راه قاچاق وارد کشور می‌شود از نظر سلامتی هیچگونه تاییدیه‌ای ندارد به همین دلیل هنگام مصرف مشکلات پوستی برای مصرف کننده به وجود می‌آورند.
  بروز مشکلات کلیوی در افراد به خاطر مصرف لوازم آرایشی قاچاق و بی کیفیت

مدیر کل لوازم آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ادامه داد: لوازم آرایشی و بهداشتی که از راه غیر قانونی وارد بازار می‌شود از نظر سلامت ایراد دارند، به طوریکه ممکن است از میزان قابل توجهی سرب در مواد تشکیل‌دهنده آنها استفاده شده و همین امر باعث ایجاد مشکلات کلیوی، کبدی و حتی مسمومیت سربی در افراد می‌شود.

 وی گفت: لوازم آرایشی و بهداشتی که از مبادی غیر قانونی وارد کشور می‌شوند برند‌های معروف را به صورت تقلبی بر روی محصولات خود هک کرده و معمولا قیمتشان‌ پایین‌تر از مارک‌های اصلی است.

 اسماعیلی یادآور شد: همکاران ما در کارخانجات خارجی به دقت کار نظارت را انجام می‌دهند تا محصولات آرایشی وارداتی‌ از نظر سلامتی هیچ گونه مشکلی نداشته باشند.
برچسب ها: سلامت ، قاچاق ، بهداشتی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: