کد خبر: ۱۷۹۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۶ - 2017December 30
یک پژوهشگر حوزه جمعیت معتقد است که تغییر نگرش‌های افراد به سمت نگاه‌های مادی گرایانه، فردگرایی و لذت جویی می‌تواند در کنار تغییرات فرهنگی دلیلی محکم برای رشد تک فرزندی در جامعه ایران باشد.

شفا آنلاین>اجتماعی>یک پژوهشگر حوزه جمعیت معتقد است که تغییر نگرش‌های افراد به سمت نگاه‌های مادی گرایانه، فردگرایی و لذت جویی می‌تواند در کنار تغییرات فرهنگی دلیلی محکم برای رشد تک فرزندی در جامعه ایران باشد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر مریم اردبیلی پزشک و آینده پژوه در حوزه جمعیت درباره بررسی تاثیر مسائل فرهنگی بر رشد جمعیت تک فرزندی و اثرات آن بر جامعه، با اشاره به علل رشد تک فرزندی در کشور، گفت: موضوع فرهنگ یکی از مهمترین دلایل رشد تک فرزندی در کشور به شمار می‌آید. رشد خانواده‌های تک فرزند همواره با توجه به مجموعه‌ای از عوامل و عناصر موجود در زندگی افراد اتفاق می‌افتد.

وی همچنین در ادامه افزود: کاهش جمعیت و رشد تک فرزندی امروزه در تمامی کشورهای جهان به روند جریان افتاده است، با این تفاوت که در کشور ایران جریان کاهش جمعیت بسیار پر شتاب تر از سایر کشورهای جهان حرکت کرده است. تغییر نگرشهای افراد به سمت نگاه‌های مادی گرایانه، فردگرایی و لذت جویی می‌تواند در کنار تغییرات فرهنگی دلیلی محکم برای رشد تک فرزندی در جامعه ایران باشد.

اردبیلی با بیان این که امروزه استعاره‌ها و اسطوره‌های ذهنی مردم نسبت به سال‌های پیش تغییر کرده‌اند، اظهار کرد: در ایام گذشته وجود فرزند در خانواده همواره عصایی برای دوران پیری و مایه برکت و نعمت خانواده تلقی می‌شد، در حالی که امروزه نگرش افراد به فرزند تغییرات بسیاری کرده‌است.

این پژوهشگر حوزه جمعیت با بیان این که تصمیم باروری و فرزندآوری در تمامی کشورهای جهان یک تصمیم شخصی است، عنوان کرد: سیاست گذاران کشورهای مختلف همواره می توانند با وضع سیاستهای مستقیم و غیر مستقیم مختلف در راستای تعالی و توسعه کشور فضای جامعه برای تصمیم گیری بهتر برای مردم فراهم کنند.

وی با اشاره به این که بدون شک تمامی رسانه‌های موجود در جهان با اهداف منحصر به خود فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: بدون شک انتقال سیاست و فناوری‌های مختلف در میان سازمان‌ها و کشورها باید با درنظر گرفتن هوشمندی کامل صورت بگیرند.

کاهش رشد جمعیت به دنبال افزایش بیکاری در کشور

سید حمزه امینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز  با اشاره به ارتباط موضوع کاهش رشد جمعیت با میزان اشتغال در کشور، گفت: افزایش میزان بیکاری در کشور یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش رشد جمعیت در کشور به شمار می‌آید، به طوری که بیکاری جوانان رغبت آن‌ها به ازدواج را کاهش می‌دهد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشد فرهنگ تک فرزندی در خانواده‌های ایرانی، اظهار کرد:  متاسفانه امروزه بسیاری از خانواده های ایرانی از فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی فاصله گرفته‌اند. در حال حاضر فضای مجازی بهترین حوزه برای تبلیغ فرهنگی به شمار می‌آید، بر همین اساس از این فضا می‌توان در فرهنگ سازی موضوع چند فرزندی در کشور بهترین استفاده را کرد.

وی با تاکید به تاثیر تبلیغات رسانه در تصمیم گیری و نوع فرهنگ مردم کشور، اضافه کرد: تبلیغات رسانه‌ای نادرست می‌ تواند یک کشور را به سمت زوال ببرد، در حالی که تبلیغات درست و صحیح همواره موجب فرهنگسازی دقیق و اصیل خواهد شد.

 تغییر نگرش مردم به دنبال نفوذ سبک زندگی غربی 

 سمیرا خطیب زاده مدیر قرارگاه فضای مجازی بسیج جامعه زنان کشور  با اشاره به شاخص های سبک زندگی در جامعه امروزی، گفت: بدون شک مسائلی مانند سن ازدواج، فرزندآوری و تعداد آن، در شاخص های سبک زندگی افراد خلاصه می شوند، به طوری که مجموعه این عوامل سبک زندگی فرد را تعریف می کند.


وی با اشاره به تغییر سبک زندگی مردم ایران در دهه اخیر، عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر سبک زندگی غربی به شیوه ها و ابزار های گوناگون به ویژه از طریق رسانه‌های مختلف در تک تک خانه و خانواده‌های ایرانی نفوذ کرده است.

مدیر قرارگاه فضای مجازی بسیج جامعه زنان کشور با بیان این که فردگرایی یکی از مهم ترین شاخص های سبک زندگی غربی به شمار می آید، اظهار کرد: موضوع فردگرایی پس از نفوذ به ذهن افراد می تواند تاثیرات بسیار مهم و زیادی را در رشد تک فرزندی خانواده ها داشته باشد. ازدواج و فرزندآوری در ایام قدیم یکی از مهم ترین اولویت‌های جوانان کشور به شمار می آمد، در حالی که در دوران حاضر ازدواج به هیچ عنوان جزو اولویت های یک جوان ایرانی به محسوب نمی شود.

سمیرا خطیب زاده همچنین در ادامه تصریح کرد: متاسفانه امروزه بسیاری از افراد تولد و وجود فرزند را در خانواده به عنوان یک مزاحم تعبیر می‌کنند، به طوری که وجود فرزند زندگی راحت و بدون دردسر افراد به خطر می اندازد. متاسفانه سبک زندگی غربی در حال حاضر توانسته رفتارهای افراد ایرانی را تحت تاثیر خود قرار داده و بسیاری از اولویت‌های جوانان و مردم را تغییر دهد.

سازمانهای فرهنگی و اجتماعی بدون برنامه‌ریزی اقدام می‌کنند

حسین جعفری مدیر یک مرکز راهنمایی و مشاور خانواده،  با اشاره به تغییر تفکر مردم ایران در خصوص فرزندآوری در بازه زمانی کوتاهی، گفت: متاسفانه هیچ یک از سازمان های فعال در حوزه ی فرهنگی و اجتماعی کشور با برنامه ریزی های دقیق اقدام نمی کنند. افراد تحت تاثیر جامعه برای فرار از مسئولیت‌هایی که در خانواده و جامعه دارند بایدها و نبایدهایی را برای خود تعریف کرده اند که موجبات رشد تک فرزندی را فراهم کرده است.
این مدیر مرکز راهنمایی و مشاور خانواده با بیان این که تمامی شاخص های پیشرفت جامعه تاثیر مستقیمی بر روند زندگی مردم و جامعه دارد، عنوان کرد: گذر از فرهنگ سنتی به مدرن همواره چالشهای بسیاری را برای مردم و جامعه به همراه دارد، به طوری که این موضوع می تواند موجب گسترش چندگانگی فرهنگی در خانواده‌ها شود.

وی با بیان این که محیط خانواده تاثیرگذارترین محیط برای افراد جامعه است، اظهار کرد: بر اساس نظر روانشناسان ۸۰ درصد از شخصیت یک فرد تا سن ۸ سالگی شکل می گیرد، به طوری که ۱۵ درصد باقی مانده قبل از ازدواج و ۵ درصد دیگر نیز بعد از ازدواج تشکیل می‌شود. ورودی‌های مختلف فرهنگی از طریق فضای مجازی و رسانه همواره می تواند از منظرهای مختلف یک خانه را دچار آسیب کند.

جعفری در خصوص فعالیت سازمان‌های مختلف موجود در حوزه کنترل جمعیت، اظهار کرد: متاسفانه هیچ یک از سازمان های فعال در حوزه  فرهنگی و اجتماعی کشور با برنامه‌ریزی‌های دقیق اقدام نمی کنند، به طوری که برای انجام کار و برنامه ریزی همواره زمانی اقدام می کنند که بالاترین مقام کشور دست به اعتراض و نارضایتی بزند. متاسفانه بسیاری از سازمانهای فرهنگی و اجتماعی کشور اکثر فعالیت های خود را برای گزارش سازی و دریافت و تخصیص بودجه انجام می دهند.

برچسب ها: جمعیت ، اجتماعی ، پژوهشگر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: